دانلود مقالات علوم اجتماعی اقتصادی

دانلود مقالات و پروژه های علوم اجتماعی اقتصادی

دانلود مقالات علوم اجتماعی اقتصادی

دانلود مقالات و پروژه های علوم اجتماعی اقتصادی

بررسی الگوی سنتی ازدواج در ایران

بررسی الگوی سنتی ازدواج در ایران


این فایل با فرمت word می باشد و قابل ویرایش است.


بررسی الگوی سنتی ازدواج در ایران


فهرست مطالب

بیان مسئله: ۳


عوامل موثر بر الگوی سنی ازدواج :۶


اهداف:۷


هدف کلی:۷


بررسی الگوی سنی ازدواج در ایران و برآورد وضعیت آن در سالهای آینده۷


اهداف اختصاصی: ۷


اهداف کاربردی:۷

سئوال ها:۷


فرضیات: ۷


روش تحقیق:۸


نمونه گیری: ۹


ملاحظات اخلاقی:۹


پیش آزمایی: ۹


نتیجه بررسی: ۹


تحلیل داده ها:۱۰


بررسی وضع موجود :۱۰


جدول شماره۱:جمعیت های برآورد شده درگروههای سنی به تفکیک جنس و تاهل درکل کشور درسال ۱۳۸۲۱

جدول شماره ۲:جمعیت های برآورد شده در گروههای سنی به تفکیک جنس و تاهل در روستا در سال ۱۳۸۲ ۱۳


جدول شماره ۳: جمعیت های برآورد شده در گروههای سنی به تفکیک جنس و تاهل در شهر در سال ۱۳۸۲۱۴


نمودار شماره ۲: هرم سنی روستایی به تفکیک تاهل وتجرد در سال ۷۹ ۱۵


نمودار شماره ۳: هرم سنی شهری به تفکیک تاهل وتجرد در سال ۷۹نمودار شماره ۴: هرم سنی به تفکیک تاهل و تجرد در کل کشور در سال ۷۹ ۱۵


نمودار شماره ۴: هرم سنی به تفکیک تاهل و تجرد در کل کشور در سال ۷۹ ۱۶


گروه های سنی ازدواج:۱۷


نمودار شماره ۵: تغییرات میانگین سن ازدواج در زن و مرد در طی سالهای مورد مطالعه ۱۷


نمودار شماره ۶: اختلاف سن به تفکیک سن زن در کل کشور(در سالهای ۷۵-۷۹) ۱۸


نمودار شماره ۷: اختلاف سن به تفکیک سن مرد درکل کشور (در سالهای ۷۵-۷۹)۱۸


نمودار شماره ۸:۱۹


نمودار شماره ۹:۲۰


برآورد وضعیت الگوی سنی ازدواج در آینده کشور: ۲۱


نمودار شماره۱۰: مقایسه تعداد موارد ازدواج درهر گروه سنی به تفکیک زن و مرد ۲۲


آغاز بحران: ۲۲


نمودار شماره ۱۱: هرم سنی افراد مجرد درکل کور ۲۳


نمودار شماره ۱۲: نمایش اختلاف تعداد پسر و دختر به تفکیک سال تولد ۲۳


نمودار شماره ۱۳: مقایسه تعداد افراد مجرد به تفکیک سال تولد (درکل کشور در سال ۷۹) ۲۴


نمودار شماره ۱۴: مقایسه تعداد افراد مجرد به تفکیک سال تولد۲۴


جدول شماره ۴: تعداد و درصد افراد در معرض تجرد قطعی به تفکیک سال تولد ۲۵


برآور رقمی: ۲۵


برآورد شرایط ایده آل: ۲۵


جدول شماره ۵: محاسبه اختلاف سن ازدواج ایده آل برای پیشگیری از تجرد در جامعه۲۶


پیشگیری:۲۷


نتیجه گیری۲۸


منابع: ۲۹


بررسی الگوی سنی ازدواج در ایران


بیان مسئله:


کنترل میزان رشد جمعیت یکی از مهمترین شاخصهای توسعه بحساب می آید.جمعیت دنیا در سال ۱۹۵۰ دو و نیم میلیارد نفر بوده و اکنون از مرز ۶ ملیارد نفر گذشته است و پیش بینی می شود در سال ۲۰۲۵ میلادی به ۵/۸ میلیارد نفر برسد طی همین سالها در ایران روند رشد جمعیت از متوسط دنیا بالاتر بود و جمعیت ۱۰ میلیونی ۱۰۰ سال قبل اکنون به نزدیک به ۷ برابر رسیده است.


کشور جمهوری اسلامی ایران که در دوران سالهای اولیه انقلاب دارای رشد جمعیت بالاو در حدود۷/۲ (که تا ۴/۳ نیز ذکر شده است)و در سالهای اخیراین میزان رشدتا حدود ۷/۱ (و مواردی تا ۲/۱ نیز ذکر شده) کاهش یافت این کاهش رشد جمعیت ناشی از اجرای طرحها و برنامه های کنترل جمعیت در سالهای اخیربوده است.


هرم سنیجمعیت ایران در سالهای اول بعد از انقلاب شکلی مخروطی با قاعده پهن به خود گرفت که این شکل نشانگر رشد جمعیت بالا است و در سالهای بعد این رشد بسرعت کنترل و باعث تغییر در شکل نمودار فوق گردید بطوری که اکنونیک ناحیه فرو رفته در قاعده مخروط را می توان بوضوح مشاهده کرد مشابه اینتغییر را می توان در نمودار رشد جمعیت کشور های اروپایی و بخصوص در کشور آلمان پس از جنگ جهانی اول مشاهده نمود که البته این تغییر شکل نمودار در اروپا در بین گروه جوانان و افراد میانسال (بویژه مردان ) و بدلیل کشته شدن سربازان در جنگ بوده است در حالی که تغییر شکل مزبور در کشور ما ناشی از کنترلرشد جمعیت و تنظیم خانواده می باشد.


کشور ایران دارای جمعیت جوانی می باشد و برابر آمار (در زمان مطالعه)حدود ۳۵% جمعیت کشور را افراد زیر ۱۸ سال تشکیل می دهند این آمار اهمیت تحقیق در مسائل جوانان و از جمله مسئله ازدواج را روشن تر می نماید.


براساس مطالعات انجام شده در سال ۱۳۶۵ از سوی سازمان ثبت احوال نشان می دهد که ۹۹ در صد از زنان کشور ما موفق به ازدواج می شوند و تنها یک درصد آنان تا پایان عمر خود موفق به ازدواج نمی شوند.


شاخص دیگر میانگین طول مدت ازدواج است که این رقم در جامعه ما بسیار بالا است.


الگوی ازدواج در ایران بر اساس باور مردم به این گونه است که شوهر باید از زن بزرگترباشد و میزان تفاوت سنحداقل ۵سال را لازم و این اختلاف سن را ضامن بقای خانواده ها می دانند.


همچنین طبق تحقیق انجام شده از سوی سازمان ثبت احوال میزان تفاوت سنی زن و مرد در کشور طی سالهای دهه ۶۰ بین ۸/۴ تا ۱/۵ بوده است اخیرا مجلس شورای اسلامی نیز در یک طرح پیشنهادی سن قانونی ازدواج برای مردان ۱۸ و برای زنان را ۱۵ سال اعلام نمود.


آمار های موجود اختلاف سن زن و مرد را در جوامع مختلف و از جمله در جوامع غربی نیز در همین حدود نشان می دهد تا به آنجا که فرمول زیر را که از دوران ارسطو باقی مانده است برای تعیین سن مناسب ازدواج زن و مرد صادق دانسته اند.


۷+ (۲/ سن مرد) = سن زن


نمودار شماره ۱: نمایش میانگین سن ازدواج در زن و مرد بر اساس فرمول فوق


بر اساس این طرز تفکر و طبق فرمول فوق مشخص است که با افزایش سن ازدواجمیزان اختلاف سن زن و مرد نیز افزایش می یابد به گونه ای که سن مناسب زن برای مرد ۱۴ ساله معادل ۱۴ سال و برای مرد ۲۰ ساله معادل ۱۷ سال و برای مرد ۴۰ساله معادل ۲۷سال و برای مرد ۶۰ ساله معادل ۳۷ سال خواهد بود.


نتیجه چنین تفکری در صورتی که میزان رشد جمعیت همواره مثبتباشد آن است که همیشه تعداد زنان در معرض ازدواج بهمردان در معرض ازدواج بیشتر بوده است این موضوع تا کنون مشکل حادی را برای ازدواج زنان بوجود نیاورده لیکن این مشکل همیشه بطور مزمن خود را بروز داده است اگر چه تعدد زوجات باعث شده است تا ازدواج تعداد کمی از این بانواننیز ممکن گردد.


بر اساس آمار منتشره از سوی سازمان ثبت احوال ۸۲/۲ درصد مردان کشور ما در سال ۱۳۷۰ دارای ۲ همسر بوده اند که تعداد بیش از ۳۴۵هزار نفر از زنان را شامل می شود اگر فرض کنیمکه فرهنگ چند همسری در جامعه همچنان حاکم باشد باز هم نمی توان انتظار داشت که کلیه دختران فرصت ازدواج را پیدا نماید ضمن آنکه عوارض چند همسری را نیز باید پذیرا باشند.


به ازای هر مرد در سن ازدواج حداقل یک زن در سن ازدواج و با اختلاف سنی ذکر شده وجود دارد لیکن با توجه به الگوی سنی ازدواج و فرهنگ اختلاف سن زن و مرد حاکم بر کشور ما انتظار می رود باتوجه بهتغییراتی که در میزانرشد جمعیت در کشور ما اتفاق افتاده است و منحنی هرم سنی در بخش قاعده آن دچار فرورفتگی شده است در سالهای آینده تعداد پسر های آماده ازدواج از تعداد دختر ها بیشتر شده و چه بسا تعداد قابل توجهی از آنان تا پایان عمر مجرد باقی بمانند اگر چه ممکن است تعدادی از مردان به فکر خروج ازکشور برای ازدواج افتند البته امکان واردات دختر از کشور های دیگر را نیز می توان در نظر گرفت! در هر حال این مشکل را با قانون چند همسری هم نمی توان رفع نمود!!


لازم به ذکر است در صورتی که بخشی از افراد جامعه بدلیل عدم تعادل تعداد پسر و دختر آماده ازدواج مجرد باقی بمانند علاوه بر ایجاد زمینه های فساد برای آنان بخش وسیعی ازافراد متاهل جامعه را نیز به فساد سوق می دهند حال این سوال پیش می آید که آیا افزایش تعداد افراد مجرد در جامعه را باید یک معضل بشمار آورد و یا اینکه مانند غربیها آن را به عنوان عامل کنترل جمعیت بحساب آورده و از آن استقبال نمود به هر حال پیش بینی میزان تجرد در بین زنان و مردان در سالهای بعد می تواند امکان تصمیم گیری های حساب شده و بموقع برای سیاستگزاران بهداشتی و بلکه فرهنگی و اقتصادی را فراهم سازد.

در یک بررسی وسیع که بوسیله دفتر سلامت خانواده و جمعیت در وزارت بهداشت و درمان و با نظارت مرکز آمار و همکاری کارشناسان و سازمانهای بین المللی در مهر ماهسال ۱۳۷۹ انجام شد آمارو اطلاعات بسیاری در زمینه جمعیت و شاخصهای توسعه جمع آوری گردید در این تحقیق علاوه بر سن تولد کلیه افراد خانواده سن ازدواج در زوجین مورد سوال قرار گرفت که زمینهبسیار مناسبی را برای انجام تحقیق در این زمینه فراهم ساخته است.


لازم به ذکر اکنون نتایج این مطالعه تحت عنوان سیمای جمعیت و سلامت در جمهوری اسلامی ایران (مهر ماه ۱۳۷۹) منتشر شده است

عوامل موثر بر الگوی سنی ازدواج:

الگوی سنی ازدواج در هر جامعه ای تابع شرایط عرضه وتقاضای حاکم بر آن جامعه می باشد و عوامل موثر برآن عبارتند از:

الف – عوامل موثر بر سن ازدواج در زن و مرد

۱-وضعیت تحصیلی و فرهنگی افراد جامعه

۲-وضعیت اقتصادی جامعه

۳-امنیت و آرامش حاکم بر جامعه

۴-طبقه اجتماعی خانوار (شهریو روستایی – کارگری و کشاورزی)

۵- قوانین و مقررات حاکم بر جامعه

ب – عوامل موثر بر اختلاف سن زن ومرد در هنگام ازدواج

۱-سنتها و فرهنگ اختلاف سنی زن و مرد در هنگام ازدواج حاکم بر هر جامعه

۲- وضعیت تحصیلی و فرهنگی افراد جامعه

۳- قوانین و مقررات حاکم بر جامعه

۴- میانگین سن ازدواج در جامعه

ج – عوامل موثر بر افزایش و کاهش میزان ازدواج

۱-وضعیت اقتصادی جامعه

عوامل موثر در سن ازدواج


مقاله درمورد سنتهای ازدواج در ایران


امار ازدواج های سنتی در کشور ایران


دانلود کامل بررسی الگوی سنتی ازدواج در ایران

مطالب مرتبط بیشتر:

بررسی پدیده خود برتر بینی در جامعه

بررسی و رتبه بندی مسایل و مشکلات مددکاران اجتماعی

ماهواره ها

بررسی تفاوت رشد اجتماعی افراد فاقد مادر و پدر

بررسی تاثیر معلولیت جسمی حرکتی بر میزان هوش بهر کودکان

بررسی اثربخشی آموزش تنش زدایی تدریجی و حل مساله در…

بررسی استرس شغلی در کارمندان شهرداری

تحولات و ابداعات در دوره نوسنگی

بررسی و شناخت علل و عوامل مرتبط با پیری اجتماعی…

رابطه سندرم پیش از قاعدگی با پرخاشگری در دانشجویان دختر

نقش مددکاران اجتماعی در رابطه با حمایت و جلوگیری از…

پایان نامه بررسی و شناخت علل اعتیادزدگی معتادین در حال…

پایان نامه بررسی میزان اضطراب درمیان زنان شاغل و خانه…

بررسی نقش فشارهای عصبی در کارآیی مدیران

تاثیر آموزش های دانشگاه علوم انتظامی در ایجاد مهارتها و…

دانلود کامل بررسی الگوی سنتی ازدواج در ایران

پروژه بررسی علل فرار دختران

پروژه بررسی علل فرار دختران


پروژه بررسی علل فرار دختران

فهرست عناوین

مقدمه ۱


فصل اول:


کلیات تحقیق ۲


اهمیت مسئله ۲


تعریف علمی واژه‌ها ۳


نوجوانی ۳


کجروی یا انحراف ۴


فصل دوم:


فرار دختران از خانه ۵


مقام زن در جهان‌بینی اسلامی ۵


فرار دختران ۶


نقش عوامل اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و خانوادگی در انحراف ۸


نقش مسائل اجتماعی در انحراف ۸


تراکم جمعیت ۹


محل سکونت ۹


مناطق جرم‌خیز ۱۰


مهاجرت ۱۱


ماهیت زندگی شهری ۱۱


دوستان و رفقا ۱۲


تأثیر عوامل فرهنگی بر انحراف ۱۲


تأثیر عوامل اقتصادی بر انحراف ۱۳


خانواده و انحراف ۱۴


خشونت والدین و اثرات آن ۱۵


فساد و آلودگی والدین ۱۶


فصل سوم:


علل فرار ۱۸


چه کسانی از خانه فرار می‌کنند؟ ۱۸


شرایط عمومی افراد فراری ۱۹


از نظر خانوادگی ۲۰


از نظر اجتماعی ۲۰


اقسام فرار ۲۲


علل فرار ۲۳


فقدان یکی یا هر دو والدین ۲۳


جدایی و طلاق ۲۴


وجود ناپدری یا نامادری ۲۷


فقر عاطفی ۲۷


شکست تحصیلی و نگرانی از سرزنش یا تنبیه والدین ۲۹


سخت‌گیری و وجود شرایط تنبیه ۳۰


تمایل به دیدن نقاط دیدنی ۳۲


فصل چهارم:


نحوه ارائه خدمات به دختران فراری ۳۳


نحوه ارائه خدمات در ایران به افرادی که از خانه فرار می‌کنند ۳۳


مرکز بازپروری زنان و دختران آسیب‌دیده اجتماعی ۳۳


خانه سلامت ۳۴


اهداف ۳۵


شرایط پذیرش ۳۶


نحوه پذیرش ۳۶


کمیته امور آسیب‌دیدگان اجتماعی استان ۳۷


شرایط و مراحل ترخیص و تحویل به خانواده یا بستگان ۳۸


شرایط و مراحل زندگی مستقل ۳۹


شرایط ترخیص از طریق ازدواج ۴۰


شرایط ترخیص از طریق ادامه تحصیل ۴۱


فصل پنجم:


بحث و نتیجه‌گیری ۴۲


توصیه و پیشنهادات برای مسئولین ۴۲


چند توصیه به والدین ۴۴


نتایج پژوهش‌هایی که در خصوص دختران انجام شده است۴۷


منابع ۵۵

مقدمه :


همه روزه شاهد درج عکسهایی از کودکان و نوجوانان در جراید رسمی کشور هستیم که بدون اطلاع والدین، خانه و کاشانه خود را ترک نموده و به دیگر سخن اقدام به فرار از خانه نموده‌اند و چشمان مضطرب خانواده‌ای را بی‌صبرانه در انتظار بازگشت خویش به دور انداخته‌اند. البته این تنها بخش کوچکی از جامعه آشنا با مطبوعات را شامل شده که دسترسی به جراید داشته و با درج آگهی در آن، ملتمسانه مردم را در یافتن فرزند خویش به استمداد طلبیده‌اند در صورتیکه بسیاری از خانواده‌های بحران زده آشنایی چندانی با جراید نداشته تا بنابر دلایلی! «بالاخص در ترس از آبرو» از درج آگهی در مطبوعات خودداری نموده‌اند. بعلاوه هیچ آمار دقیقی از تعداد فراریان از منزل در ایران وجود ندارد و مسئولین اداره آگاهی نیز از ارئه آمار به دلایل مختلف طفره رفته‌اند. همچنین مشخص نیست از میان فراریان نوجوانان، چه تعدادی دوباره پس از برخورد با مشکلات خود به منزل مراجعت می‌کنند؟ یا آنکه بوسیله نیروهای انتظامی دستگیر شده و به والدین تحویل می‌گردند؟ یا با در پیش گرفتن کاری شرافتمندانه مستقل از والدین خانواده به زندگی خود ادامه می‌دهند؟ وتعداد زیادی نیز پس از ارتکاب جرمی دستگیر شده و پس از تشکیل پرونده تحویل کانون اصلاح و تربیت گردیده تا اقدامات تعلیمی و تربیتی لازم در مورد آنان صورت گیرد و این تنها قسمتی است که در صورت همکاری مقامات زیربط در آگاهی آمار دقیقی دارد که متأسفانه ارائه نگردیده است.

فصل اول :کلیات تحقی

اهمیت مسأله:


در تحقیقی که در سال ۱۳۶۵ بوسیله انجمن اولیاء و مربیان در مورد علل انحرافات، اخلاقی و فرار دختران انجام گرفته است متوسط سن فرار ۱۶ سال می‌باشد. دلایلی چون: اختلافات شدید خانوادگی، عاشق شدن، داشتن رابطه نامشروع و ترس از برملا شدن آن، داشتن نامادری، ناپدری و بدرفتاری والدین را برای فرار آنها ذکر نموده‌اند. «فراهانی، ۱۳۶۵» بنابر گزارش سازمان بهداشت جهانی، یکصد میلیون کودک و نوجوان در جهان وجود دارد که در کوچه‌ها و خیابانها زندگی می‌کنند و در برابر مواد مخدر و خشونتهای جسمی آسیب پذیرند. موضوع مهم در این فرارها یافتن پاسخ برای سئوالات زیر است:


۱ . نوجوانان چرا خانه‌های خود را ترک می‌کنند؟


۲ . نوجوانان در مدتی که خانه را ترک می‌کنند کجا بسر می‌برند؟


۳ . اوقات خود را چگونه و با چه کسانی سپری می‌کنند؟


۴ . هزینه‌های زندگی خود را از چه محلی تأمین می‌کنند؟


گروه فراریان دختران از خانه و کاشانه رقم عمده‌ای را تشکیل می‌دهند. آنها به هر علتی از خانه فرار کرده باشند امروزه در وضعیتی قابل مطالعه بسر می‌برند. اختلافات خانوادگی، وضع مدرسه و تحصیل، روابط بین دوستان و اطرافیان همه مسائلی هستند که ممکن است به امنیت، استقلال و شخصیت نوجوانان لطمه بزنند و آنها را دچار نگرانی کنند و در این موارد است که ما باید آنها را درک کنیم و به آنها کمک کنیم تا بتوانند استقلال و امنیت از دست رفته خود را باز یابند. این کار ارزش آن را دارد که قبلاً مورد توجه قرار گیرد و از آن پیشگیری گردد.


تعریف علمی واژه‌ها:


فرار بخشی از رفتار ناسازگارانه‌ای است که کودکان و نوجوانان مرتکب می‌شوند که ابتداء برای رفع نیازهای عادی خود یا پرکردن اوقات فراغت و سپس به اعمال ناهنجار دیگری از قبیل دزدی، ولگردی، روی می آورند. از همه مهمتر یافتن افراد همسن و سال خود در پارکها و کوچه‌ها و خیابنها به تشکیل گروههای بزهکاری مبادرت می‌ورزند.


نوجوانی:نوجوانی به دوره‌ای اطلاق می‌شود که حدفاصل بین کودکی و میانسالی است ۱۸ –۱۲ سالگی و آغاز بزرگسالی، به عبارت دیگر فرد از کودکی به بزرگسالی، از مرحله‌ای می‌‌ گذرد که نوجوانی گویند «نوایی‌نژاد، ۱۳۶۶».


بحرانی‌ترین ادوار زندگی به حساب می‌آید. چون عوامل زیست، روانی، اجتماعی، تواماً در بروز نوجوانی دخالت دارند. تعیین سن دقیقی برای آغاز و پایان آن امکان‌پذیر نیست ولی معمولاً نوجوانی در دختران سنین ۱۵ –۱۱ و در پسران ۱۶ –۱۲ سالگی را شامل می‌شود.


کجروی یا انحراف:انحراف نوعی درد، عارضه یا بیماری است که آن را آسیب اجتماعی نام نهاده‌اند. بدین خاطر که آثار و عوارض آن در اجتماع ظهور می‌یابد.

فصل دوم :فرار دختران از خانه


مقام زن در جهان‌بینی اسلامی:


اگر بخواهیم ببینیم نظر قرآن درباره خلقت زن و مرد چیست؟ لازم است به مسأله سرشت زن و مرد که در سایر کتب مذهبی نیز مطرح است توجه کنید، قرآن نیز در این موضوع سکوت نکرده است، قرآن با کمال صراحت در آیات متعددی می‌فرماید که زنان را از جنس مردان و از سرشتی نظیر سرشت مردان آفریده‌ایم یکی دیگر از نظریات تحقیرآمیزی که در گذشته وجود داشته است و در ادبیات جهان آثار نامطلوبی بجا گذاشته است این است که زن عنصر گناه است و از وجود زن شر و وسوسه برمی‌خیزد. قرآن داستان بهشت آدم را مطرح کرده ولی هرگز نگفته است که شیطان یا مار، حوا را فریفت و حوا ادم را، قرآن نه حوا را به عنوان مسئول اصلی معرفی می‌کند و نه او را از حساب خارج می‌کند قرآن می‌گوید: به آدم گفتیم خودت و همسرت در بهشت مسکن گزینید و از میوه‌های آن بخورید قرآن آنجا که پای وسوسه شیطانی را به میان می‌کشد ضمیرها را به شکل تثنیه می‌‌آمد و می‌گوید: شیطان آن دو را وسوسه شیطانی را به میان می‌کشد ضمیرها را به شکل تثنیه می‌ آورد و می‌گوید: شیطان آن دو را وسوسه کرد یا شیطان آن دو را به فریب راهنمایی کرد و یا شیطان در برابر هر دو سوگند یاد کرد که جز خیر آنها را نمی‌خواهد.


در قانون اساسی کشورمان در بسیاری قوانین تساوی مرد و زن به وضوح دیده می‌شود. برای مثال بند ۱۴ از اصل ۳ قانون اساسی «تأمین تساوی عموم در برابر قانون» با اصل بیستم «همه افراد ملت» اعم از زن و مرد یکسان در حمایت قانون قرار دارند و از همه حقوق انسانی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی با رعایت موازین اسلام برخوردارند.


ولی مطابق برخی اصول، زنان اجازه ورود به برخی حیطه‌ها را ندارند برای نمونه طبق اصل ۱۱۵، رئیس جمهور باید از میان رجال مذهبی و سیاسی انتخاب گردد. البته در این پژوهش مجالی نیست تا به تحلیل قانون اساسی و سایر قوانین مدنی، حقوقی و کیفری و یا مقرارت فقهی بپردازیم فقط به این مقدار بسنده می‌کنیم که در حال حاضر در جامعه‌مان زنان با محدودیت‌هایی مواجه هستند بدون آنکه دلیلی برای آن وجود داشته باشد. با توجه به تمام مطالب به نظر می‌رسد جامعه ما به متمایز بودن وظیفه مردان و زنان معتقد است و انتظار دارد زنان در خانه نقش بارزتری را ایفاء کنند.

فرار دختران از خانه:

فرار نوجوانان و جوانان از خانواده امروزه در جهان به عنوان یک مسأله و مشکل اجتماعی توجه صاحبنظران را به خود جلب کرده است اهمیت این مسأله از آنجا بیشتر آشکار می‌شود که جامعه‌‌شناسان بقاء جامعه را در گرو بقای خانواده و موفقیت و شکست جامعه را در سلامت و یا گسستگی نهاد خانواده، یافته‌اند خانواده به عنوان سازمان اجتماعی کوچکی برخوردار از روابط تعاملی والدین ـ فرزندان است و روابط فرزندان، والدین و سایر اعضاء خانواده چون شبکه و نظامی در هم پیچیده است که افراد آن در کنش متقابل با یکدیگر و این نظام در مجموعه‌ای از نظامهای اجتماعی بزرگتر قرار گرفته است جامعه بزرگتر خود جزئی از زمینه فرهنگی برای الگوهای رفتاری خانواده است و در تثبیت یا تزلزل آن تأثیر دارد.


کانون خانواده، اساسی‌ترین سهم را در آن دارد. مسیر رشد، دوره بلوغ و نوجوانی از حساس‌ترین مراحل زندگی است که از آن به عنوان دوره بحران یا دوره بی‌سر و سامانی روحی تعبیر می‌شود، در این مرحله اگر والدین درک و شناخت درستی از شرایط روحی، عاطفی و جسمانی فرزندان نداشته باشند و برای گذر بی‌مخاطره و کم مخاطره این بحرانها او را مشتاقانه و آگاهانه همراهی نکند امکان بروز کجروی و رفتارهای نابهنجار از سوی آنان افزایش خواهد یافت، فرار نوجوانان و جوانان از خانه یک زنگ خطر و هشدار است که علاقمندان و دلسوزان جامعه را برای حفظ کیان خانواده و سلامت و تعادل جامعه به چاره‌اندیشی فرار می‌خواند.


اصطلاح نوجوان فراری بر کسی اطلاق می‌شود که منزل را بدون قصد بازگشت ترک نماید، به نظر می‌رسد این پدیده از معضلات خانوادگی و اجتماعی فراگیر در سطح جهان است و طی سالهای اخیر در کشورها، رو به افزایش است، «اقلیما، ۴: ۱۳۸۰»


برای مثال: انجمن کودکان در انگلستان اطلاعات زیر را در مورد کودکان فراری گزارش کرده است:


هر سال ۱۰۰۰۰۰ کودکزیر ۱۶ سال فرار می‌کنند. ۸۰ درصد فراری‌ها از مشکلات موجود در خانه فرار می‌کنند، به دلائلی از قبیل خشونت، آزار و تعارض با والدین.


۴/۱ بچه‌های فراری، اولین فرارشان قبل از ۸ سالگی است.


۳/۱ پسرها و ۵/۱ دخترها وقتی که اولین بار فرار می‌کنند ۱۱ ساله هستند.


بسیاری از بچه‌های فراری بعد از یک روز به خانه بر‌می‌گردند و آسیب جدی‌ای نمی‌بینند، اگر چه ۴/۱ از آنها در شرایط سختی می‌خوابند، مثلا: در کوچه‌ها، روی زمین و یا ایستگاه اتوبوس.


۷/۱ بچه‌ای فراری مورد تجاوز جنسی یا حمله‌های خشونت‌بار و یا هر دو قرار می‌‌گیرند.


۴۱ درصد فراریها، از مدرسه اخراج شده‌اند «انجمن کودکان انگلستان ۱۹۹۹»


دکتر مصطفی اقلیما در پژوهشی با عنوان بررسی عوامل مؤثر در بازگشت مجدد زنان و دختران آسیب دیده اجتماعی بر مراکز باز‌پروری سازمان بهزیستی، معتقد است که از جمله آسیب‌های اجتماعی، مسأله فرار دختران از خانواده و به دنبال آن مسأله روسپیگری است و با مطالعه در علل این پدیده و به خوبی روشن می‌شود که فقط بیکاری، جنگ، تنوع‌طلبی، فریب‌خوردگی، طردشدگی، شکست در عشق، تمایل بر درآمد بیشتر، علل جنسی و عوامل خانوادگی مهمترین عواملی هستند که هر روز بر تعداد لطمه‌های جدید روسپیگری می‌‌افزاید با توجه به اینکه در جامعه ما این مسأله به عنوان جرم محسوب می‌گردد افرادی که مرتکب چنین عملی می‌گردند به مراکز باز‌پروری جهت انجام فعالیتهای بازپروری ارجاع می‌گردند. «اقلیما، ۱۳۸۰: چکیده»


نقش عوامل اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و خانوادگی در انحراف:

نقش مسائل اجتماعی در انحراف:وقایع اجتماعی و امور جریانات آن در رفتارهای انحرافی دارای نقش و تأثیری فوق‌العاده است آن چنان که حتی عده‌ای از جامعه‌شناسان آن را علت اصلی آسیب‌های اجتماعی ذکر کرده‌اند از مسائل اجتماعی که در دامن زن به انحرافات و یا زمینه‌سازی در آن اثر دارند موارد بسیاری را می‌توان نام برد که برخی از آنها عبارتند از:


تراکم جمعیت:

گسترش روزافزون صنعت و توسعه، بدون توجه به نظارت جوانب آن خود سبب تراکم جمعیت بیش از اندازه است کم اثر شده و فقر و محرومیت افزایش می‌یابد در نتیجه زمینه برای آسیبها فراهم می‌گردد.


برچسب ها : جامعه و انحراف دختران خانواده و انحراف دختران علل انحراف دختران چرا دختران از خانه فرار می کنند؟ دانلود مقاله در مورد فرار دختران از خانه آسیب شناسی فرار دختران


دانلود کامل پروژه بررسی علل فرار دختران


مطالب مرتبط بیشتر:

بررسی و شناخت علل و عوامل مرتبط با پیری اجتماعی…

رابطه سندرم پیش از قاعدگی با پرخاشگری در دانشجویان دختر

نقش مددکاران اجتماعی در رابطه با حمایت و جلوگیری از…

پایان نامه بررسی و شناخت علل اعتیادزدگی معتادین در حال…

پایان نامه بررسی میزان اضطراب درمیان زنان شاغل و خانه…

بررسی نقش فشارهای عصبی در کارآیی مدیران

تاثیر آموزش های دانشگاه علوم انتظامی در ایجاد مهارتها و…

تاثیر اسباب بازی در بهبود کودکان پیش دبستانی بستری در…

بررسی عوارض مختلف ناشی از مهاجرتهای بین المللی و تاثیر…

بررسی تاثیر فرزند ناتوان هوشی بر کارکردهای مختلف خانواده

پایان نامه توانمند سازی کارکنان کلید بهره وری سازمان

بررسی رابطه بین سبک اسناد و سلامت روانی در بین…

بررسی رابطه تیپ شخصیت درونگرا و برونگرا با ارتباط پنهانی…

پایان نامه بررسی میزان اضطراب و ارتباط پنهانی با جنس…

بررسی جایگاه زن در ایران باستان

دانلود کامل پروژه بررسی علل فرار دختران

بررسی میزان مسئولیت پذیری در حیطه خانواده و جامعه در بین دانش آموزان دختر

بررسی میزان مسئولیت پذیری در حیطه خانواده و جامعه در بین دانش آموزان دختر


بررسی میزان مسئولیت پذیری در حیطه خانواده و جامعه در بین دانش آموزان دختر


این فایل حدود ۱۰۰ صفحه می باشد و با فرمت ورد بوده  و شما می توانید آن را ویرایش نمایید.


فهرست مطالب


( فصل اول )

تعاریف و مفاهیم

مقدمه

آغاز زندگی اجتماعی کودک

مهمترین مراحل تحول شخصیت اجتماعی کودکان از نظر مید

جامعه پذیری

عوامل یا کارگزاران جامعه پذیری

عوامل دیگر

هدفهای جامعه پذیری

اجتماعی شدن

پاسخ به این سؤال که آیا انسان اجتماعی است؟

گونه های اجتماعی شدن

تأثیر هنجار ها بر اجتماعی شدن فرد

اهداف اجتماعی شدن

عوامل اجتماعی شدن

خانواده

روابط همسالان

مدارس

رسانه های همگانی

سایر عوامل اجتماعی شدن

باز اجتماعی شدن

روشهای پرورش مسئولیت پذیری و رشد عزت نفس


( فصل دوم )

چهارچوب عملی تحقیق

موضوع تحقیق

اهداف تحقیق

هدف کلی

هدف جزئی

طرح مسئله تحقیق

فرضیات

جامعه آماری

واحد آماری

روش نمونه گیری و حجم نمونه

روش تحقیق

تعاریف و مفاهیم

اجتماعی شدن

جامعه پذیری

خانواده

مدرسه

معلم

شخصیت اجتماعی

مسئولیت پذیری

پیشینه تحقیق


( فصل سوم )

توصیف یافته های آماری


( فصل چهارم )

تجزیه و تحلیل داده ها و آزمون فرضیات


( فصل پنجم )

نتیجه گیری

محدودیت ها

منابع و مأخذ


ضمائم

.

مقدمه


امروز جامعه در حال پیشرفت، نیازمند افرادی مسئول و خودکفا است و آموزش مسئولیت پذیری به کودکان نیازمند جوی خاص در خانه و مدرسه است.


بایستی شرایطی فراهم کرد تا کودکان و نوجوانان، ابزارهای نگرش و ارزشیابی پیدا کنند تا به کمک آنها بتوانند بهتر تصمیم گیری کنند. تصمیماتی که آنان را در این دنیای پیچیده به سوی زندگی بارور و رضایت بخش رهنمون کند. انسانهای امروز بیش از بیش نیازمند پذیرش مسئولیت برای زندگی و سرنوشت خود هستند و این امر میسر نمی شود مگر اینکه مبنای آموزش و پرورش آنها مبتنی بر افزایش درک کودکان و نوجوانان در مورد نقش خود آنها به تعیین سرنوشت و ساخت کیفیت زندگیشان باشد و برای رسیدن به این اهداف، سعی و کوشش و برنامه ریزی دقیق لازم است.


آغاز زندگی اجتماعی کودک


همانطور که می دانیم انسان اجتماعی متولد شده و از زمانی که کودک به مادرش مهر می ورزد و یا به دیگران احساس عشق  ، حد و یا دشمنی می کند ، اجتماعی است . روان شناسان تربیت اولیه را در شکل گیری شخصیت کودک بسیار مؤثر دانسته اند .


فروید اولین کسی که نقش نخستین تربیت را در تشکیل شخصیت کودک عنوان کرد ، و جامعه شناسان را بر آن داشت تا از این دریچه به افراد و گذشته آنان بنگرند و به تحصیل آن بپردازند . چرا که شخصیت هر فرد از ترکیب دو زمینه فطری و اکتسابی صورت می پذیرد . بدین معنا که بعضی از خصوصیات زمینه وراث و ژنتیکی دارند و برخی از آنها اکتسابی است. رفع نیازهای زیستی نوزاد و گرفتن پستان مادر و مکیدن و شیرخوردن، خوابیدن و نظایر آن، به طور غریزی و بدون آموزش صورت می پذیرد. ولی در زمان اندک، زمانی که کودک دست خود را برای گرفتن اشیاء ( خوب یا بد ، خطرناک و یا بی خطر ) دراز می کند، وقتی که سراپا ایستاده آهنگ راه رفتن می کند، آموزش و پرورش اهمیّت و ضرورت خود را می نمایاند، در این موقع است که مرحله ی یادگیری کودک آغاز می گردد. اساس یادگیری اجتماعی کودک که با مشکلات آموزشی نیز توأم است. از وقتی شروع می شود که با« دیگری »مواجه می گردد.یعنی اولین برخورد وی با افراد غیر از والدینش، یا افرادی چون خودش که تا کنون در ذهن و تصورش نبوده است.


او نه پدر و مادرش است و نه اسباب بازی، بلکه او« دیگری » و بیگانه است. کودک در نخستین برخورد و با این« دیگری » اولین نیاز اجتماعی شدن را درک می کند . و با این احساس « زندگی اجتماعی » وی آغاز می گردد. در برابر این وضع جدید مبهوت و سرگردان می شود. نمی داند چه بکند و چه واکنشی از خود نشان دهد. بخندد ، گریه کند ، سازش نماید و یا تسلیم شود. احساس نیاز اجتماعی از طرفی در« خویشتن خود » و از طرف دیگر، کشمکش درونی ایجاد می کند و، واکنش پناه بردن به مادر را در وی می آفریند. کودک تا چهار سالگی در مرحله سرگردانی و تزلزل تصمیم قرار دارد. تسلط بر دیگران را با همکاری با دیگران و شیر را با سازش در هم می آمیزد. چرا که هنوز یادگیری انجام نشده و تجربه اجتماعی را کسب نکرده است او باید بعضی از بازتاب های اجتماعی را که بکارگیری آنها لازمه زندگی اجتماعی است، و نیز اصول و قواعد رفتارهای لازم و مورد قبول اجتماع را از طریق خانواده و بعضی از نهادها بیاموزد.


در این صورت که فرد با حفظ خویشتن خود شخص اجتماعی می شود و با جامعه و محیط اجتماعی خود روابط پیدا می کند این یادگیری اجتماعی به تدریج تا ۹ سالگی صورت می پذیرد و ادامه می یابد .

مهمترین مراحل تحول شخصیت اجتماعی کودکان از نظر مید :


به عقیده مید کودک طی دو مرحله شخصیت اجتماعی و خودش شکل می گیرد که عبارتند از مرحله نمایشی و مرحله بازی . کودک در مرحله نمایش نقشهای آدمهایی که برایش مهمند ، مانند پدر ، مادر ، برادر ، یا خواهر را یاد می گیرد و از این طریق نقشهای متنوعی را به نمایش می گذارد و خودش را در نقشهای گوناگون می بیند که در آینده بخشی از شخصیت و خود اجتماعی او را می سازند . اما در این مرحله ، کودک هر یک از این نقشها را به گونه ای جداگانه و بدون ارتباط متقابل آنها فرا می گیرد . هر کودکی برای آن که ادراک یکپارچه تر و منسجمتری از خود و جامعه اش به دست آورد ، باید علاوه بر مرحله نمایشی مرحله بازی را نیز پشت سر گذارد تا به خود و شخصیت اجتماعی کاملی دست یابد . در این مرحله ، کودک چشم انداز فراگیری از نقشهای گوناگون اجتماعی را در قالب یک جامعیت یکپارچه و تعمیم یافته به دست می آورد و در نتیجه ، به ادراک منسجمتری از خود نیز دست می یابد[۱].


جامعه پذیری


همانطوریکه اشاره شد کلیه عناصر جامعه (از جمله گروههای اجتماعی، خرده گروهها و حتی کوچکترین عنصر آن یعنی فرد) به طور مستمر و مداوم در حال تغییر و تحول می باشند .


افراد جدیدی که به جامعه می پیوندند (مثلاً نوزادان) ضرورتاً باید با هنجارها ،معیارها، ضوابط و ارزشهای اجتماعی و فرهنگی جامعه آشنا شده و خود را با آنها همساز و هماهنگ نمایند .فرایند و جریانی که از طریق آن عناصر فرهنگی و اجتماعی به افراد جدید هر جامعه منتقل شده و در درون آن جایگزین می شوند را جامعه پذیری می نامند .


جامعه پذیری جریانی است که الگوها ، مفاهیم اجتماعی ، ضوابط رفتاری ، زبان ، ارزشهای فرهنگی و هنجارهای گروهی را به افراد جامعه انتقال می دهد .


جامعه پذیری ، در جریان زندگی اجتماعی ، فرد را با کلیه مظاهر جامعه و زندگی اجتماعی هماهنگ می نماید و او را برای زندگی اجتماعی مهیا و مجهز می کند .


کودکی که در یک جامعه متولد می شود ، از هر گونه شناخت از محیط پیرامون ( از جمله محیط اجتماعی ) تهی و خالی است . روابط او با والدین و اطرافیان ، بتدریج معیارها و مفاهیم زندگی اجتماعی را ( در ذهن ) او تعبیه می کنند و کودک را به موجودی اجتماعی و همساز با عناصر مختلف حیات اجتماعی تبدیل می نمایند . این جریان را جامعه پذیری می خوانند .


جامعه پذیری در هر جامعه یا از طریق نهادها و سازمانهای اجتماعی ، فرهنگی با برنامه ریزی و به طریقی هدفمند صورت می گیرد ( نظیر خانواده و مدرسه ) و یا به صورت خود بخودی ( غیر برنامه ریزی شده ) از طریق خود فرد بدست می آید ( از طریق گروههای همبازی و . . .  ) .

عوامل یا کارگزاران جامعه پذیری


فرآیند جامعه پذیری در بر گیرنده تأثیرات متفاوتی است که در طول زندگی بر فرد وارد می آید مهمترین این تأثیرات عبارت است از تأثیر عوامل ( کارگزاران ) جامعه پذیری یعنی افراد ، گروه ها و نهادهای مهمی که وضعیت های ساختی را ، که جامعه پذیری درون آنها رخ می دهد ، فراهم  می سازند . چهار عامل از عوامل یاد شده یعنی خانواده ، مدرسه ، گروه همسالان و وسایل ارتباط جمعی بویژه در جوامع نوین حائز اهمیت می باشند زیرا که عوامل مذکور به طور مداوم و مؤثر بر هر کسی تأثیر می گذارند .


مدرسه عامل یا کارگزاری است که رسماً توسط جامعه موظف به اجتماعی کردن نوجوانان در زمینه مهارتها و ارزشهای خاصی گردیده است .


در مجموعه مدرسه ، نوجوان برای اوّلین بار تحت نظارت مستقیم کسانی که خویشاوند او نیستند قرار می گیرد . پس از این دیگر کودک در مدرسه به عنوان فردی مخصوص و شناخته شده محسوب نمی شود بلکه او اکنون یکی از افراد گروه دانش آموزان است و تابع همان مقررات و انتظاراتی است که هر فرد دیگر تابع آنها می باشد .


موفقیتها یا شکستهای تحصیلی و چگونگی رفتار شخصی بخشی از سوابق رسمی و همیشگی فرد می شود و کودکان مدرسه ای می آموزند که خود را با همان معیار هایی که دیگران در مورد آنها بکار می برند ، ارزیابی کنند . مشارکت در زندگی مدرسه همچنین وابستگی و اتکای کودکان را به خانواده کاهش می دهد و ارتباطات جدیدی با جامعه بزرگتر که ورای خانواده قرار دارد ،ایجاد می کنند.


عوامل دیگر


علاوه بر عواملی که بیان شد.ممکن است مردم تحت تأثیر عوامل دیگر جامعه پذیری مانند، گروههای مذهبی، سازمانهای جوانان و بعدها در زندگی تحت تأثیر شرکتها ،کلوپها، جنبشهای سیاسی و خانه های سالمندان ، قرار گیرند.


دنیس رانگ:توجه را به مفهومی جلب کرده است که تحت عنوان« فراسوی جامعه پذیری انسان » نامیده است یعنی این عقیده که ما اندکی بیش از محصول قابل پیش بینی جامعه پذیری هستیم که بطور یکنواخت و سازگار با نظم اجتماعی آشنا شده ایم . او خاطر نشان می سازد که مردم غالباً احساس می کند تحت اجبار و فشار جامعه قرار دارند که آنچه را مایل به انجام آن نیستند ، انجام دهند و این نشانه آن است که جامعه پذیری کامل نیست .


هدفهای جامعه پذیری


محتوای فراگرد اجتماعی شدن به گوناگونی جامعه های انسانی است بدین معنا که هر جامعه ای با توجه به شرایط و مقتضییات خود ، افراد را پرورش می دهد ؛ مثلاً ، اسکیمو به کودک خود می آموزد که چگونه در مقابل سرمای قطبی از خویش مواظبت کند یا کودک کویر نشین می آموزد که چگونه با آفتاب سوزان صحرا کنار بیاید ، علی رغم تفاوتهای محیطی و فرهنگی ، جامعه پذیری دارای هدفها و مقاصد مشترکی است که به مهمترین آنها می پردازیم :


.

.

.

.

.

نتیجه گیری


امام صادق : « اَحْمِلْ  نَفْسِکَ فَاِن لّمْ تَفْعَلْ لَمْ یَحْملِْکّ غَیْرُکْ »


بار مسئولیت خویش را با خودت باید به دوش بگیری و اگر از انجام آن وظیفه شانه خالی کنی دیگری بار مسئولیت تو را حمل نخواهد کرد .


۱- با توجه به اینکه وضعیت اقتصادی یکی از مهمترین عوامل در جامعه امروزی می باشد و همچنین موضوع مورد نظر ما هم مقایسه مسئولیت پذیری دانش آموزان در مدارس دولتی و غیر دولتی می باشد .


همان طور که در جدول شماره ۱ –۵ فصل سوم مشاهده نمودید میزان درآمد اکثریت پاسخگویان در مدارس دولتی بین ۳۰۰ –۱۰۰ هزار تومان می باشد که ۵۸ درصد را شامل می شود این در حالی است که در مدارس غیر دولتی اکثریت پاسخگویان ما که ۴۱ درصد می باشند درآمدشان بین ۵۰۰- ۳۰۰ هزار تومان می باشد و ۲۲ درصد پاسخگویان هم درآمدشان از ۵۰۰ هزار تومان بیشتر می باشد و با توجه به فرضیه میزان درآمد اقتصادی در مسئولیت پذیری دانش آموزان چندان تأثیری ندارد .


۲- با توجه به اینکه رسانه های گروهی به اندازه کافی در دسترس می باشند از قبیل تلویزیون ، رادیو ، روزنامه، مجلات و ….


همان طور که در جدول ۱ –۲۲  مشاهده کردیم در مدارس دولتی ۳۷ درصد پاسخگویان رسانه گروهی به طور زیاد و ۳۳ درصد آنها هم خیلی زیاد در مسئولیت پذیری دانش آموزان تأثیر دارد و در مدارس غیر دولتی هم ۳۸ درصد پاسخگویان به طور متوسط و ۱۷ درصد هم به طور خیلی زیاد و ۳۰ درصد هم به طور زیاد در مسئولیت پذیری دانش آموزان تأثیر دارد . متأسفانه در این فرضیه دوی ما هم رسانه گروهی بر مسئولیت پذیری دانش آموزان تأثیر ندارد .


۳- در جدول شماره ۱- ۱۲ در مدارس دولتی ۵۲ درصد پاسخگویان والدینشان هر ۶ ماه یکبار به مدرسه مراجعه می کنند در حالیکه در مدارس غیر دولتی هر ۳۸ درصد پاسخگویان والدینشان هر ۶ ماه یکبار مراجعه می کنند و ۸ درصد پاسخگویان هم هر ۱۵ روز یکبار در مدارس غیر دولتی به مدرسه مراجعه می کنند هان طور که در فرضیه هم مشاهده می کنید مراجعه والدین در مدارس دولتی تأثیری ندارد ولی در مدارس غیر دولتی مراجعه والدین در مسئولیت پذیری دانش آموزان تأثیر دارد .

.مقاله بررسی میزان مسئولیت پذیری در حیطه خانواده و جامعه در بین دانش آموزان دختر


این فایل دارای پرسشنامه می باشد .

برچسب ها : در مورد مسئولیت پذیری دانش آموزان بررسی مسئولیت پذیری دانش آموزان


دانلود کامل بررسی میزان مسئولیت پذیری در حیطه خانواده و جامعه در بین دانش آموزان دختر


مطالب مرتبط بیشتر:

بررسی رابطه تیپ شخصیت درونگرا و برونگرا با ارتباط پنهانی…

پایان نامه بررسی میزان اضطراب و ارتباط پنهانی با جنس…

بررسی جایگاه زن در ایران باستان

پایان نامه بررسی و مقایسه اختلال شخصیت ضد اجتماعی بین…

بررسی تاثیر بازی گروهی و با قاعده مدارس آمادگی بر…

مدیریت منابع انسانی

پایان نامه بررسی نظرسنجی پدیده وندالیسم در بین نوجوانان

بررسی عملی بودن اعتبار روایی و نرم یابی پرسش نامه…

پایان نامه بررسی ناسازگاری کودکان پیش دبستانی

پایان نامه بررسی عوامل موثر بر گسترش روحیه خدمتگذاری در…

پایان نامه بررسی تاثیرات اختلالات زبان در میزان افسردگی کودکان

پایان نامه بررسی علل طلاق و رابطه آن با فرار…

پایان نامه سلامت روانی افراد در ازدواج های سنتی نیمه…

پایان نامه بررسی رابطه تیپ شخصیت درونگرا و برونگرا

بررسی و مقایسه ادراک شنیداری کودکان نارسا نویس

دانلود کامل بررسی میزان مسئولیت پذیری در حیطه خانواده و جامعه در بین دانش آموزان دختر