دانلود مقالات علوم اجتماعی اقتصادی

دانلود مقالات و پروژه های علوم اجتماعی اقتصادی

دانلود مقالات علوم اجتماعی اقتصادی

دانلود مقالات و پروژه های علوم اجتماعی اقتصادی

عوامل موثر در کاهش رفتارهای پر خطر در زندان ها

عوامل موثر در کاهش رفتارهای پر خطر در زندان ها


عوامل موثر در کاهش رفتارهای پر خطر در زندان ها

دانلود تحقیق در مورد کاهش پرخاشگری در زندانها

کاهش آسیب های رفتاری در زندانها

کم شدن رفتار پر خطر توسط زندانی ها

فهرست مطالب

چکیده ۳

مقدمه ۴

تامین تغذیه مطلوب ۴

ارائه فعالیت هـای آمـوزشی ، فرهنگی و تربیتی ۵

ایجاد و توسعه اشتغال و حرفه آموزی ۶

ارائه اقدامات بهداشتی و درمانی ۷

ارائه خدمات مشاوره ای و مددکاری ۸

ارائه خدمات رفاهی به زندانیان ۹

رعایت و اجراء قوانین ، مقررات و آئین نامه سازمان ۱۰

نتیجه ۱۰

پی نوشت ها ۱۲

منابع ۱۲

نگاهی به عوامل موثر در کاهش آسیب رفتارهای پرخطر در زندانیان

چکیده :

از گذشته تا به حال تقریباً در همه جوامع از زندان بعنوان یک نوع مجازات مجرمین استفاده شده است. این نوع مجازات از زمان پیدایش تا کنون سیر تحول و تغییراتی را داشته است و به مرور زمان به رایج ترین مجازات برای جرائم مختلف تبدیل شده است. در نتیجه این عمل باعث افزایش آمار زندانیان شده و قطعاً عوارض و زیانهایی را به دنبال دارد. از جمله زیانهای ناشی آن بروز رفتارهای های پر خطر از طرف زندانیان می باشد که گاهاً آسیب های غیر قابل جبرانی به افراد، خانواده ها و اجتماع وارد می آید. به همین دلیل می بایست در جهت کاهش این آسیب ها حرکت کرده و از کلیه عوامل پیشگیری و بازدارنده حداکثر بهره برداری را نمود .

تا در نهایت از طریق آموزش صحیح و ارائه دیگر خدمات ضروری اصلاح و تربیت مجرمین برای بازگشت سعادتمندانه به جامعه میسر می گردد .

واژه های کلیدی : کاهش آسیب ،اعتیاد ، زندان ،کلاس های آموزشی

مقدمه

وقتی یک نفر به هر دلیلی وارد زندان می‌شود در ابتدا دچار سردرگمی و پریشانی شده و به شدت دچار ناراحتی های روحی و حتی جسمی می‌گردد اما پس از مدتی با محیط جدید خو گرفته و تا حدودی محیط زندان برایش عادی می‌شود ولیکن بعلت محدودیتهای داخل زندان و مشکلات تبعی ناشی از آن باعث عدم تعهد زندانی و بروز واکنشهای منفی و رفتارهای پر خطر در زندان می‌گردد.

دانلود تحقیق در مورد کاهش پرخاشگری در زندانها

مطالب مرتبط بیشتر:

بررسی عوارض مختلف ناشی از مهاجرتهای بین المللی و تاثیر…

بررسی تاثیر فرزند ناتوان هوشی بر کارکردهای مختلف خانواده

پایان نامه توانمند سازی کارکنان کلید بهره وری سازمان

بررسی رابطه بین سبک اسناد و سلامت روانی در بین…

بررسی رابطه تیپ شخصیت درونگرا و برونگرا با ارتباط پنهانی…

پایان نامه بررسی میزان اضطراب و ارتباط پنهانی با جنس…

بررسی جایگاه زن در ایران باستان

پایان نامه بررسی و مقایسه اختلال شخصیت ضد اجتماعی بین…

پایان نامه بررسی تاثیر ورزش بر روی استرس دختران دانشجو…

پایان نامه بررسی تاثیر دوره پیش دبستانی بر پیشرفت تحصیلی…

بررسی تاثیر بازی گروهی و با قاعده مدارس آمادگی بر…

پایان نامه بررسی میزان افسردگی دختران و پسران دانشجو

مدیریت منابع انسانی

پایان نامه بررسی نظرسنجی پدیده وندالیسم در بین نوجوانان

بررسی عملی بودن اعتبار روایی و نرم یابی پرسش نامه…

دانلود کامل عوامل موثر در کاهش رفتارهای پر خطر در زندان ها

اصول کلی تربیتی در فعالیتها و مسابقات ورزشی برای کودکان عادی و استثنایی

اصول کلی تربیتی در فعالیتها و مسابقات ورزشی برای کودکان عادی و استثنایی


اصول کلی تربیتی در فعالیتها و مسابقات ورزشی برای کودکان عادی و استثنایی


اصول تربیتی در کودکان استثنایی و عادی

 اصول کلی تربیت

روش های انجام مسابقات برای دانش آموزان استثنایی و عادی

تحقیق در مورد رشته تربیت بدنی ورزش

اصول کلی تربیتی در فعالیتها و مسابقات ورزشی (برای کودکان عادی و استثنایی)‌ ۱

انجام دادن مسابقات ورزشی در آموزشگاهها و مدارس کودکان استثنایی ۴

رعایت نکات ایمنی ۴

وجود وسایل به اندازه کافی برای هر فعالیت و رشته ورزشی ۵

وسایل سعمی و بصری ورزشی ۵

تمرینهای مقدماتی در هر رشته ورزشی ۶

داوری مسابقات ورزشی ۷

اصول آموزش مقدمات مسابقات ورزشی ۸

طرح‌ریزی برنامه یک واحد ورزشی ۱۱

باشگاههای ورزشی دانش‌آموزان ۱۲

جشنهای ورزشی در جریان سال تحصیلی ۱۳

مسابقات داخلی آموزشگاه (برای کودکان عادی و استثنایی) ۱۴

مسابقات ورزشی بین دبستانها ۱۵

فعالیتهای ورزشی در اتاق درس و فضاهای محدود ۱۸

اجرای برنامه‌های ورزشی در فضاهای سرپوشیده ۱۹

نکاتی در مورد اجرای برنامه‌های ورزشی در کلاس درس و فضاهای محدود: ۲۱

سروصدا ۲۱

وسایل ورزشی ۲۲

آماده ساختن اتاق درس برای اجرای برنامه ورزش ۲۲

توصیه در مورد برنامه‌های اجرا شدنی در اتاقهای درس ۲۳

اماکن و وسایل ورزشی ۲۵

اماکن ورزشی ۲۶

وسایل و لوازم ورزشی ۳۰

خرید وسایل ورزشی ۳۱

پیشنهاد وسایل ورزشی: ۳۲

وسایل ورزشی ویژه فضای آزاد: ۳۳

وسایل ورزشی در سالنهای سرپوشیده: ۳۶

اتاق وسایل ورزشی ۴۰

نگاهداری، تعمیر و شماره‌گذاری وسایل: ۴۱

توصیه در مورد تهیه پاره‌ای از وسایل ورزشی ۴۲

شکل و اندازه تعدادی از وسایل ورزشی: ۴۴

اصول کلی تربیتی در فعالیتها و مسابقات ورزشی (برای کودکان عادی و استثنایی)‌

اهمیت مسابقات ورزشی از نظر تربیتی و اجتماعی در اجتماعات بیشتر کشورهای جهان، مربیان تعلیم و تربیت‌بدنی را بر آن داشته تا آموزش مقدمات و اصول ساده فنی مسابقات ورزشی را جزء ارکان مهم برنامه‌های ورزشی دبستانها منظور کنند و به مرحله اجرا در آورند. هر چند گنجاندن مسابقات ورزشی در برنامه‌های آموزشی دبستانها سابقه نسبتاً طولانی دارد، باید اذعان کرد که آنچه تاکنون در این زمینه انجام شده بیشتر مسابقات ورزشی پسران را مورد توجه قرار داده است، در صورتی که این برنامه‌ها باید برای همه نوباوگان و نوجوانان، یعنی تمام پسران و دختران اعم از سالم و ضعیف، تنظیم شود و همه آنان را در بر گیرد.

معلمان ورزش و مربیات تربیت‌بدنی باید بدانند که نتایج تربیتی بسیاری در ضمن اجرای مسابقات ورزشی عاید نوجوانان و نسل سازنده اجتماع خواهد شد. مسابقات ورزشی موجب می‌شود که نوجوانان، شخصیت فردی و استعداد ذاتی خود را بر وز دهند و نیز در اثر رقابت جدی با یکدیگر، فواید اجتماعی با ارزشی به دست آورند. البته آثار تردیدناپذیر جسمی و روحی، که از راه اجرای مسابقات ورزشی نصیب نسل جوان می‌شود، به قدری روشن و مسلم است که جای بحثی باقی نمی‌گذارد.

مسابقات ورزشی در برنامه‌های ورزش دبستانها و دوره راهنمایی توصیه می‌شود شامل مقدمات ساده فوتبال، بسکتبال، والیبال و ورزشهای دو و میدانی است. هدف اصلی اجرای مقدمات این مسابقات در مراحل تحصیلی ابتدایی و راهنمایی، آماده‌سازی آنان برای اجرای مسابقات ورزشی سنگین در آینده، و مهمتر از آن، برای زندگی مؤثر و مولد است. ذهن معلمان ورزش در اجرای مسابقات ورزشی باید بر آموزش فنون و مهارتها و رعایت مقررات و قواعد ورزش متمرکز گردد تا دانش‌آموزان از هر جهت برای فعالیتهای سالم ورزشی و حتی روبرو شدن با پیشامدها و مشکلات زندگی و مقاومت در مقابل آنها آماده شوند.

در اجرای مسابقات ورزشی، که همانا آگاهی از مقررات و آمادگی جسمی و روحی دانش‌آموزان را در بر دارد، مراتب زیر برای طرح‌ریزی و تدریس معلمان ورزش پیشنهاد و تأکید می‌شود:‌

۱٫ دانش‌آموزان باید مقررات هر رشته ورزشی را همراه با شرح و معرفی آن، ابتدا در کلاس درس از زبان معلم ورزش بشوند و فرا بگیرند.

۲٫ معلم ورزش، به منظور آشنایی با اجرای مسابقات معرفی شده در کلاس و مقررات مربوط به آن، باید مسابقات ساده و غیررسمی متعددی در داخل آموزشگاه ترتیب دهد تا دانش‌آموزان با فرصت کافی فنون و مقررات بازی را فرا بگیرند.

۳٫ پس از آمادگی کافی دانش‌آموزان و آشنایی کامل آنان با مهارتهای اولیه هر رشته ورزشی، معلمان ورزش و اداره تربیت‌بدنی هر منطقه آموزش و پرورش، باید برنامه مسابقات ورزش مدارس ناحیه را برای شرکت دانش‌آموزان آموزشگاههای تابع، تنظیم، اعلام و اجرا کنند.

این طرح همراه با مواد آن برای توجه بیشتر معلمان ورزش در یک مثلث، ترسیم و نشان داده می‌شود.

اجرای مسابقات ورزشی بین مدارس ناحیه یا سایر نواحی

اجرای مسابقات ساده و غیررسمی ورزشی در داخل آموزشگاه

آموزش و معرفی هر رشته ورزشی و مقررات مربوط (در کلاس درس)

برای توضیح بیشتر در مورد مثلث، معلمان ورزش توجه دارند که تقریباً همه دانش‌آموزان در کلاسهای درس با شرح و اصول بازی و مقررات آن آشنایی پیدا می‌کنند ولی عده کمتری در مسابقات داخل مدرسه شرکت می‌کنند، چون امکان شرکت همه آنان در هیچ موقعیتی فراهم نیست. همچنین در مسابقات بین مدارس ناحیه، تعداد شرکت‌کننده هر مدرسه به همان ترتیب کم می‌شود و در رأس مثلث قرار می‌گیرد. نتیجه اینکه شرکت همه دانش‌آموزان در ورزش، راه اصلی و اساسی تربیت و معرفی بهترین ورزشکاران را نیز پایه‌گذاری می‌کند.

انجام دادن مسابقات ورزشی در آموزشگاهها و مدارس کودکان استثنایی

برای اجرای برنامه‌های مسابقات ورزشی، باید نکات دقیق و محاسبه شده‌ای را به شرح زیر در نظر گرفت.

رعایت نکات ایمنی

اولین گام در جهت رعایت نکات ایمنی، متناسب بودن فعالیت و مسابقه ورزشی با سن و سال و توانایی جسمی شرکت‌کنندگان است، بدین معنی که در نظر گرفتن رشته‌های سنگین ورزشی بدون توجه به قوا و وضع جسمانی شرکت‌کنندگان، افزون بر اینکه به حال آنان مفید نخواهد بود، ضررهای جسمی و روحی جبران‌ناپذیری به سلامت آنها وارد خواهد ساخت.

نکته دیگر این است که معلم و مربی ورزش همواره باید به خستگی شدید بدنی و روحی نوجوانان در مسابقات ورزشی توجه داشته باشد و قبل از اینکه این حالات به شرکت‌کنندگان یا تعدادی از آنان دست دهد از آن بشدت جلوگیری کند.

معلم و مربی آگاه به ورزش، از پیش برای شرکت‌کنندگان و دانش‌آموزان، اساس ایمنی هر رشته و مسابقه ورزشی را شرح می‌دهد و آنان را به رعایت اصول ایمنی هر مسابقه موظف می‌سازد. البته نکته مهم دیگر از نظر ایمنی شرکت‌کنندگان در فعالیتها و مسابقات ورزشی، در نظر گرفتن و به کار بردن وسایل مناسب ورزشی، حفظ ایمنی و سلامت نوجوانان از نظر زمینها و میدانهای بی‌خطر ورزشی است؛ مثلاً اگر زمین فوتبال در نزدیکی دیوار قرار داشته باشد، مسلم است که معلم ورزش نکات ایمنی را نادیده گرفته است یا باید بگوییم که به دست خود موجبات لطمه خوردن به سلامت بازیکنان را در آن زمین فراهم ساخته است. وسعت و حدود میدانهای ورزشی باید مشخص باشد و همه میدانها باید قبلاً به کمال دقت آماده و خط‌کشی شده باشد.

وجود وسایل به اندازه کافی برای هر فعالیت و رشته ورزشی

یکی از مسائلی که به ورزش لطمه می‌زند، نبودن وسایل مناسب و کافی ورزشی است. وسیله ورزشی باید مناسب رشته ورزشی باشد؛ مثلاً نوجوانان نباید با توپ فوتبال، والیبال بازی کنند؛ زیرا به سلامت اعضای بدن آنان بخصوص دستهایشان صدمه می‌زند. تعداد وسایل ورزشی نیز حائز اهمیت است، زیرا اگر وسیله ورزشی به اندازه کافی نباشد همیشه تعدادی از دانش‌آموزان، بیکار و در انتظار نوبت، در کنار زمین می‌ایستند. در فعالیتهایی که با توپ بازی سرو کار دارد دست کم باید برای هر دو نفر یک توپ وجود داشته باشد و چه بهتر که در چنین موردی هر دانش‌آموز یک توپ در اختیار داشته باشد.

وسایل سعمی و بصری ورزشی

اگر تدریس ورزش، محرکی برای دانش‌آموزان باشد و آنها را بر سر شوق آورد، خود به دنبال کسب اطلاعات بیشتر درباره فعالیتها و رشته‌های ورزشی خواهند رفت و در این موقع است که معلم و مربی ورزش باید از نظر راهنمایی و معرفی منابع اطلاعاتی و علمی به آنان کمک کند؛ مثلاً از دانش‌آموزی که به فوتبال علاقه دارد بخواهد که یک مقاله درباره تاریخ و فن این ورزش و سابقه و تغییر تکنیکها و مقررات این رشته ورزشی بنویسد و آن را در کلاس برای افزایش معلومات دیگران بخواند. در چنین موردی معلم و مربی ورزش باید دانش‌آموز را راهنمایی کند که «ما در کتابخانه آموزشگاه، تعدادی مجله، کتاب و نشریه درباره فوتبال داریم که شما می‌توانید از آن منابع برای تهیه مقابله خود استفاده کنید.»

اسلایدها و پوسترهای ورزشی نیز برای کسب اطلاعات و تشویق دانش‌آموزان به ورزش بسیار مؤثر است. حتی تعدادی از آموزشگاهها فیلمهایی از رشته‌های ورزشی، شامل مسابقات و نمایش فنون مختلف در هر رشته ورزشی برای استفاده دانش‌آموزان در کتابخانه آموزشگاه جمع‌آوری کرده‌اند. روزنامه‌ها و مجله‌های ورزشی نیز از بهترین مشوقهای ورزشی برای نوجوانان محسوب می‌شود.

اصول تربیتی در کودکان استثنایی و عادی

مطالب مرتبط بیشتر:

بررسی و شناخت علل و عوامل مرتبط با پیری اجتماعی…

رابطه سندرم پیش از قاعدگی با پرخاشگری در دانشجویان دختر

نقش مددکاران اجتماعی در رابطه با حمایت و جلوگیری از…

پایان نامه بررسی و شناخت علل اعتیادزدگی معتادین در حال…

پایان نامه بررسی میزان اضطراب درمیان زنان شاغل و خانه…

بررسی نقش فشارهای عصبی در کارآیی مدیران

تاثیر آموزش های دانشگاه علوم انتظامی در ایجاد مهارتها و…

تاثیر اسباب بازی در بهبود کودکان پیش دبستانی بستری در…

بررسی عوارض مختلف ناشی از مهاجرتهای بین المللی و تاثیر…

بررسی تاثیر فرزند ناتوان هوشی بر کارکردهای مختلف خانواده

پایان نامه توانمند سازی کارکنان کلید بهره وری سازمان

بررسی رابطه بین سبک اسناد و سلامت روانی در بین…

بررسی رابطه تیپ شخصیت درونگرا و برونگرا با ارتباط پنهانی…

پایان نامه بررسی میزان اضطراب و ارتباط پنهانی با جنس…

بررسی جایگاه زن در ایران باستان

دانلود کامل اصول کلی تربیتی در فعالیتها و مسابقات ورزشی برای کودکان عادی و استثنایی

در مورد اضطراب اجتماعی

در مورد اضطراب اجتماعی


اضطراب اجتماعی


دانلود تحقیق درباره اضطراب اجتماعی

اضطراب اجتماعی در زنان

عوامل ایجاد اضطراب اجتماعی

درمان اضطراب اجتماعی

فهرست مطالب


اضطراب اجتماعی ۱


اضطراب اجتماعی چیست؟ ۲


عوامل ایجاد اضطراب اجتماعی: ۳


مواجه با اضطراب: ۵


اضطراب اجتماعی ، علل و راهکار ۸


رشد اضطراب اجتماعی ۱۰


یک اضطراب اجتماعی درزنان و دختران ۱۲


اختلال اضطراب اجتماعی Social Anxiety Disorder 19


مشکل بالینی  The Clinical Problem 19


ملاکهای تشخیص اختلال اضطراب اجتماعی ۲۱


استراتژی‌ها و شواهد    Strategies and evidence 22


ارزیابی  Evaluation 22


درمان  Treatment 24


درمان شناختی-رفتاری  Cognitive-Behavioral Therapy 24


اضطراب اجتماعی


انسان موجودی اجتماعی است و طبیعتاً احساس تنهایی او را دچار اضطراب و دلهره می کند. تنهایی ترس آور از تنهایی سبب می‌گردد که انسان به گروه‌های اجتماعی پناه ببرد و همچون« مرد شلوغی» به جمعیت پناه برد و در میان مردم و با مردم جاری گردد. اضطراب از تنهایی، اضطراب از اینکه کسی یار و غمخوار آدمی نباشد، یک اضطراب طبیعی است زیرا طبیعت انسان اقتضاء دارد به صورت گروهی و جمعی زندگی کند. امام همیشه اینگونه نیست، گاهی اتفاق می افتد انسان از رفتن در میان جمع بترسد. البته باید گفت ترس از اجتماع نیز پایه غریزی و فطری دارد و صیانت از نفس و مراقبت از خود بر می گردد. اما گاهی افراد به ترس بیمارگونه از اجتماع مبتلا می گردند که با خطرهایی که احیانا او را تهدید می کند تناسب ندارد، ترس موهوم و غیر منطقی از ارزیابی  قرار گرفتن توسط دیگران، انگار چشمان دیگران چونان از کارگاه‌هانی همواره در تعقیب اوست تا ابعاد پنهان و زوایای ناپیدای روح و جان او را به نمایش بگذارد. از جمع می گریزد، گروه ها و جمعیت ها نه تنها او را در خود فرا نمی خواند، بلکه مایه عذاب اوست. حضور در جمعیت شر م عمیقی را در او بر می‌ا‌نگیزد، انگار حضور میان مردم، حضور در یوم الحساب است، او باید به مردم حساب باز پس دهد، به همین سبب از جمعیت هراس دارد، مبادا گناهانش افشا گردد، مبادا کاری انجام دهد که شرمسار و چشمان ملامتگر اجتماع او را مجازات نمایند.


ترس از جمع، یک آسیب است و کشتن این ترس در دل کسی که می‌ترسد، چندان آسان نیست، نوعی اختلال شخصیتی است که با علایم جسمانی نظیر سرگیجه دلشوره لرزش دست سرخ شدن چهره گرفتگی عضلانی همراه است و البته اگر حاد شود به صورت لالی و زبانمردگی خود را نشان می‌دهد. بررسی‌ها « اضطراب اجتماعی» هستند و حضور در جمع برای آن‌ها به نحوی از انحناء هراس اضطراب و ترس و لرز همراه  است.


اضطراب اجتماعی چیست؟


اضطراب اجتماعی یک مفهوم ترکیبی است که از دو جزء « اضطراب (anxiety) و اجتماعی(social) ترکیب شده است. واژه اضطراب به حالت روانی و عاطفی اشاره دارد، که ممکن است از یک احساس ناراحتی کوچک به ترس یا وحشت حاد ادامه یابد. فرد مضطرب در معرض هراس دایمی قرار دارد، که مبادا ارزش های اساسی زندگی‌اش از دست دهد. اگر به نقاشی صفحه قبل اثر مونش که موضوع آن اضطراب طولانی یا شدید ممکن است منجر به بروز نشانندگان جسمانی مثل تعریق، لرز تهوع و احساس گیجی شود. اضطراب عموماً واکنشی است که در شرایط ترس آور رخ می‌دهد و با افکار منفی و هراس آور رخ می دهد و با افکار منفی و هراس آور تشدید می‌شود. واژه اجتماعی به درمیان جمع بودن اشاره دارد. وضعیت‌هایی مانند صحبت در جمع رفتن به جلسه امتحان و رستوران نوشتن در مقابل دیگران حضور در جلسات عمومی حضور در اماکن عمومی و صحبت با تلفن نمونه‌ای از قرار گرفتن در وضعیت‌های گوناگون اجتماعی است. اضطراب اجتماعی نتیجه ای است از نوعی ارزیابی شخصی از موقعیت‌های مختلف اجتماعی. فردی که دچار اضطراب اجتماعی است هیچ گونه تمایل به آغاز ارتباط با دیگران ندارد و با احساسی از ترس و مقاومت غیر معقول، از هر موقعیتی که ممکن است، در معرض داوری دیگران قرار گیرد، اجتناب می‌ورزد. برداشت یا تصور شخص از این که احتمال دارد شخصیت او مورد سنجش و ارزیابی قرار گیرد، می‌تواند واقعی یا خیالی باشد، در واقع شخصی که به شدت دچار اضطراب اجتماعی است، تصور می‌کند در هر موقعیت یا شرایط اجتماعی، فرد با افرادی به محض مواجه شدن با او  رفتار و شخصیتش را مورد نقادی و ارزیابی قرار خواهد داد و یا ممکن است و طوری رفتار کند که مورد تحقیر دیگران واقع شود و در فشار و درد سر قرار گیرد، هنگامی که چنین اضطرابی بر فرد مستولی شود اعتماد به نفس وی کاهش می‌یابد، قدرت نگرش واقع بینانه و برقراری ارتباط متقابل با دیگران به حداقل می‌رسد و احساس تنش یا ناتوانی در تنش زدایی، افسردگی، ناآرامی و بیقراری، گریز از ارتباطات معمول اجتماعی و دل مشغولی‌های مفرط، شخصیت فرد را فرا می‌گیرد. ترس از حضور در جمع، برای افرادی که دچار اضطراب اجتماعی هستند، نوعی ویژگی پایدار شخصیتی می‌باشد، نه وضعیت گذرا، این هم بگذرد. تنها با درمان است که می‌توان ترس حضور در اجتماع را از بین برد و یا کاهش داد.


عوامل ایجاد اضطراب اجتماعی:


اضطراب اجتماعی تابعی از  شرایط و وضعیت‌های مختلف است و علت‌های آن بیشتر از آن که در این متخصر بگنجد و یا بتوانیمن آن‌ها را بر شماریم، بستگی به وضعیت‌هایی موجود دارد که اضطراب اجتماعی را شدت می‌بخشد. به عنوان مثال کسی برای کنکور درس می‌خواند و یا کسی که قرار است در جای مهمی سخنرانی کند، نسبت به آن‌هایی که در شرایط عادی قرار دارند، بیشتر در معرض اضطراب هستند. همچنین شرایط اقتصادی، خانوادگی، پایگاه طبقاتی و اجتماعی سن جنس رفتار والدین و معلمان و امثال این‌ها بر افزایش یا کاهش اضطراب اجتماعی به شدت تاثیر دارند.


بررسی‌ ها نشان می‌دهند که اضطراب در مردها طبقات اقتصادی مرفه و جوانان کمتر است و در زنان کودکان افراد کم درآمد و سالمندان شیوع بیشتر مشاهده می‌گردد.


ترس از عدم تأیید یا انتقاد توسط دیگران؛


ترس از قرار گرفتن در موقعیتی که می بایست مصمم و قاطع جواب داد یا اظهار نظر کرد؛


ترس از مقابله با شرایط خاص اجتماعی، عصبانیت‌ها و پرخاشگری‌ها ترس از مواجه شدن و همکلامی با جنس مخالف


ترس از ناتوانی در برقراری و حفظ روابط بسیار صمیمی فردی


ترس از بروز جدی تعارض و دوگانگی احساس در خانواده و طرد شدن توسط والدین


دانلود تحقیق درباره اضطراب اجتماعی

مطالب مرتبط بیشتر:

بررسی و شناخت علل و عوامل مرتبط با پیری اجتماعی…

رابطه سندرم پیش از قاعدگی با پرخاشگری در دانشجویان دختر

نقش مددکاران اجتماعی در رابطه با حمایت و جلوگیری از…

پایان نامه بررسی و شناخت علل اعتیادزدگی معتادین در حال…

پایان نامه بررسی میزان اضطراب درمیان زنان شاغل و خانه…

بررسی نقش فشارهای عصبی در کارآیی مدیران

تاثیر آموزش های دانشگاه علوم انتظامی در ایجاد مهارتها و…

تاثیر اسباب بازی در بهبود کودکان پیش دبستانی بستری در…

بررسی عوارض مختلف ناشی از مهاجرتهای بین المللی و تاثیر…

بررسی تاثیر فرزند ناتوان هوشی بر کارکردهای مختلف خانواده

پایان نامه توانمند سازی کارکنان کلید بهره وری سازمان

بررسی رابطه بین سبک اسناد و سلامت روانی در بین…

بررسی رابطه تیپ شخصیت درونگرا و برونگرا با ارتباط پنهانی…

پایان نامه بررسی میزان اضطراب و ارتباط پنهانی با جنس…

بررسی جایگاه زن در ایران باستان

دانلود کامل در مورد اضطراب اجتماعی

بررسی رابطه نارضایتی شغلی و افسردگی

بررسی رابطه نارضایتی شغلی و افسردگی


بررسی رابطه نارضایتی شغلی و افسردگی


فایل دارای فرمت wordمی باشد.

فهرست مطالب

فصل اول کلیات تحقیق

مقدمه

بیان مسئله

اهمیت پژوهش

متغیرها

فصل دوم

پیشینه تحقیق

تعریف افسردگی

نظریه های مربوط به افسردگی

پیشینه و ادبیات

فصل سوم روش تحقیق

روش انجام پژوهش

ابزار اندازه گیری

فصل چهارم تجزیه و تحلیل داده ها

فصل پنجم نتیجه گیری

محدودیت های پژوهشی

پیشنهادهای پژوهش

بحث و نتیجه گیری

منابع


مقدمه:

اشغال صحیح و گزینش افراد مناسب برای انجام مشاغل از مهمترین عوامل موثر ارزشمند اقتصادی و اجتماعی جامعه و تامین کننده سلامت روانی انسان ها و نیل به خود کفاوی مملکت و بی نیازی از دیگران محسوب می شوند. اشغال یکی از اساسی ترین فعالیت های زندگی انسان به شمار می رود و هر فردی به خاطر امرار معاش و تراوم زندگی باید ساعاتی از او قاتلش را کار کند. اشغال واقعه ای از زندگی است. که برای همه انسانها در بر همه ای از زمان اتفاق می افتد و هیچ کسی را گریزی از آن نیست همچنین بقاء و رسند جامعه به اشغال وابسته است جوامعی که انسانهای فعال و کار آمد دارند بر زندگی خوش حاکند و به انواع گوناگون در تعیین شیوه زندگی جوامع دیگر اثر می گذارند. رضایت شغلی تعیین کننده مهمی در رضایت از زندگی است و تمام رفتار ها و روابط انسان به طور مستقیم یا غیر مستقیم از چگونگی اشتغال او متاثر است. مفاسد اجتماعی به دلایل متعدد ریشه مهمی بیکاری دارند و از طریق اشتغال می توان بسیاری از این نابه سامانیها را بر طرف کرد با توجه به موارد بالا و نکات بسیار زیادی که در زمینه اهمیت اشتغال مناسب وجود دارد آیا نباید گام های بیشتری برای اشغال مناسب افراد بر داشته شود؟ آیا نباید صلاحیت های انسان با ویژگی های شغلی آنان منطق باشد؟ مسلماً بخش مهمی از تصمیمات رسمی یا غیر رسمی –مقدمه اشتغال موفقیت آمیز است. انسان در رشته ای که تحصیل می کند باید در آینده شاغل شود خصوصاً در جامعه ها که محدودیت های آموزشی از نظر نیروی انسانی و نیز امکانات وجود دارد باید به همسوئی تصحیلاتبا شاغال آینده خود توجه بیشتری مبذول شود. این روز ها تقریباً همه از افسرده بودن صحت می کنند ولی افسردگی به راستی چیست آیا این اصلاح پزشکی نظیر عفونی شدن است یا به مفهوم عامیانه ی بی دل و دفاع بودن نزدیکتر است. وقتی حرف از افسردگی می زنید دقیقاً منظورتان چیست برخی از مردم آنرا یک واکنش عاطفی در قبال زندگی می باشد و برخی افسردگی را به عنوان یک بیماری به شمار می آورند موضوع این تحقق بیان رابطه نارضایتی شغلی و افسردگی است و به دنبال این است که تعین کند آیا بین نارضایتی شغلی و افسردگی رابطه ای وجود دارد یا خیر؟

نتیجه چنین تحقیقاتی می توان در جهت گسترش بهداشت روانی در محیط های صنعتی ، اداری و آموزشی مثمرثمر باشد

بیان مسئله و موضوع تحقیق :

افسردگی یک حالت روانی است که با احساس و بی کفایتی، دلسردی، ناامیدی، کاهش در فعالیت یا عکس العمل و بد بینی و غمگینی همراه است همچنین شغلی را که انتخاب می کنید اگر به آن علاقه مند نباشید و فقط به این علت که در دسترس بوده به آن اشتغال ورزید ممکن است بعداً برایتان خسته کننده، نامطبوع و ناراحت کننده شود حال سوالی که در این مطرح می شود که آن میزان افسردگی در میان افرادیکه از شغل خود ناراضی هستند و یا از شغل خود راضی هستند یکسان است یا خیر؟ بنابراین این موضوع تحقیق چنین خواهد بود.

اهداف تحقیق: هدف کلی تحقیق بررسی تاثیر نارضایتی شغلی در افسردگی افراد، هدف ویژه تحقیق –مقایسه میزان افسردگی در افرادیکه رضایت شغلی دارند و افرادیکه از شغل خود نارضایتی هستند و اینکه آیا افرادیکه از شغل خود رضایت ندارند افسرده ترند؟

اهمیت پژوهش :

اشتغال به عنوان یک ضرورت در زندگی فردی و اجتماعی مطرح می گردد در این مهنی که هر انسانی جوانی گذران زندگیش باید به اشتغال بپردازد همچنین بعت و تداوم جامعه به اشتغال انسانها بستگی دارد؛ از اینرو هر کسی باید سرانجام با توجه به استعداد و رغبت خویش و نیازها و امکانات مناسبی را بر گزیند بنابراین انتخاب درست زمانی امکان پذیر است که فرد دست راهنمائی صحیح قرار گیرد. لذا ما در این مجموعه سعی در فهماندن مسائل مهم و همچنین عوامل موثر در اشتغال خواهیم پرداخت که این امر باعث دادن پاره ای اطلاعات در زمینه اشتغال باشد که بتوان از افراد با استعداد های متفاوت در زمینه های شغلی مناسب استفاده کرد.

تعریف افسردگی :

هم افسردگی که خصوصیات آن عبارتست از اندوهگین و در بعضی از موارد تقلیل فعالیتو هم مانی (شیدایی) که مشخصات آن اغلب به صورت تهییج یا افراط در کار و فعالیت است تحت عنوان اختلالات عاطفی قرار می گیرد و یکی از این دو افسردگی بسیار شایعتر است.

رفتار افسرده بدون هیچ جمله مانیایی می تواند زیر عنوان مختلف تقسیم بندی شود. اگر افسردگی یک حادثه معین زندگی باشد و هنگامی که تاثیر این حادثه از بین برود افسردگی در طبقه اختلال سازگار با خلق و خوی افسردگی قرار می گیرد و شخص به عنوان فرد مبتلا عاطفی مورد توجه واقع نمی شود. اگر افسردگی زیاد باشد. اختلال افسردگی شدید نامیده می شود. اگر شدت آن کمتر است یا کاملاً فرد عاجز و ناتوان نیست اختلال دیتمیک (افسرده خونی مزمن) یا طبق اصطلاح قدیمی آن نو رز افسردگی نامیده می شود. بعضی محققان اختلالات عاطفی را اختلالاتی می دانند که فقط به صورتیکی قطبی باشد. اختلالاتی که شامل حمله های مانی و افسردگی شدید باشد اختلال دو قطبی نامیده می شود. ولی اگر تا حدودیخفیفتر باشد اختلال ادواری خوانده می شود.

حالت احساس افسردگی :

اصطلاح افسردگی در صحبتهای برای توصیف یک حالت احساسی یک واکنش نسبت به یک موقعیت و یک سبک اختصاص رفتار مشخص مورد استفاده واقع می شود. احساس افسردگی به صورت غمگینی شناخته شده است. برای اکثر افراد به نظری می رسد که افسردگی تنها به صورت یک اندوه و ناشایستگی موقتی است که وقتی اوضاع تغییر کند ناپدید می گردد.

نوع دیگر افسردگی واکنش ماتم زدگی یا داغدیدگی است نوعی اندوهگینی که به دنبال مرگ یکی از افراد خانواده یا یاسی که با از دست دادن یک موضوع عشقی به وقوع می پیوندد. پساز دست دادن یک منسوب معتبر، اکثر بازماندگان تجربه ای را احساس می کنند که معمولاً ماتم زدگی نامیده شده است. این موضوع کاملاً طبیعی است. در واقع عدم ظهور واکنش ممکن است برای فرد در طولانی مدت بد باشد. خصو.صیات معمولی ماتم زدگی عبارت است از ناراحتیهای بدنی از قبیل آه کشیدن، کوفتگی گلوف احساس از خالی شدن توی دل واحساسی از ضعف ماهیچه ای.

شاید افسردگی مشکلی باشد که در بین افرادی که دارای مسائل روان شناختی هستند وجود دارد.

بررسیهای اجتماعی نشان می دهد که میزان با نمتای از افسردگی در بین کسانی ملاحظه می شود که برای مسائل خود در جستجوی کمک بر نیامده اند. در یک بررسی با لنسبه جدید لوس آنجلس بیشتر از ۱۹ درصد بزرگسالان در زمره افراد افسرده قرار گرفتند (مزریچر و دیگران ۱۹۸۱) در این عده تعداد زنان افسرده ۲برابر عده مردان افسرده و عده افسردگانی که از لحاظ اقتصادی در بیشترین سطح بودند سه برابر کسانی بود که در بالاترین سطح اقتصادی قرار داشتند. سایر محققان میزانی کمتر از آنچه برسی لوس آنجلس نشان داده است اعلام داشته اند مثلاً یک برسی در نیومون نشان داد که ۸/۶ درصد از افراد مورد تحقیق در موسسه کانکتی دارای افسردگی خفیف یا شدید بوده اند ( ویس من و دیگران ۱۹۸۱). اختلاف درصدها می تواند تا حدودی به این دلیل باشد که معیارهای نهایی متفاوت برای افسردگی به کار رفته است و تا حدودی هم به دلیل جوامع آماری که مورد بررسیقرار گرفته اند افسردگی یک مسئله مهم جهانی است در یک مطالعه داز مدت که درباره کسانی که از ۱۸۹۵ تا ۱۸۹۷ در اسیلند متولد شده بودند صورت گرفت ( مگلیسون ۱۹۷۸ ) شانس یک در هشت وجود داشت که در بعضی مواقع این افراد قبل از رسیدن به ۷۵ سالگی نوعی اختلال عاطفی داخل هر ساخته باشند نتایج حاصل از تعداد دیگری بیانگر مطالعات بیانگر آن است که خطر افسردگی یک قطبی برای مردان ۸تا ۱۳ درصد و برای زنان ۲۰ تا ۲۶ درصد است اختلال دو قطبی کمتر متداول و خطر آن کمتر از یک درصد ( در این مورد نیز خطر ابتلاءبرای زنانبیشتر از مردان است ابوید و مزمن ۱۹۸۱)

به کدام دلایل احتمال ابتلای زنان به افسردگی بیشتر از مردان است؟

زنان بیشتر از مردان دچار افسردگی می شوند در واقع نسبت افسردگی در زنان دو برابر مردان است. اختلاف افسردگی در میان دو جنس در موارد مربوط به اثرات بالینی بیماران مورد درمان واقع شده، برسیهایی اجتماعی افرادی که تحت درمان نبوده اند. مطالعات منجر به خودکشی و اقدامات مربوطبه خودکشی، یا واکنش نسبت به داغدیدگی ملاحظه گردیده است (مکرمن و وندنس ۱۹۸۰) این تفاوت افسردگی در بین دو جنس نه فقط در ایالات متحد و کانادا یا اروپای غربی بلکه به صورت جهانی وجود داشته.

وقتی در یک طبقه تشخیص نوعی اختلاف جنسی ظاهر می گردد متخصصان بالینی می خواهند علت آن را بدانند که : آیا این امر یک یافته واقعی است؟ آیا مربوط به بعضی از عوامل جامعه شناسی است، یا ناشی از بعضی از تاثیرات روشهای بهداشتی است؟ ( مثلاً زنان بیشتر از مردان از تسهیلات داروئی استفاده می کنند ) به این دلیل عده زنان افسرده بیشتر از مردان باشد که عده بیشتری از آنها برای معالجه میکنند گر چه این عوامل توسط بسیاری از پژوهندگان مورد توجه واقع شده است الکنون به نظر آشکار می رسد که هیچ یک از این دلایل نمی تواند این موضوع را تعیین نماید که چرا زنان بیشتر از مردان به افسردگی دچار می شوند این اختلاف در میزان وقوع افسردگی در بین زنان به نظری می رسد که واقعی باشد نه ساختگی (بیدن ۱۹۸۱، رادلوف وری ۱۹۸۱) آیا این موضوع مربوط به اختلاف زیست شناختی است؟ لزوماً نه هر چند دست کم بعضی از افسردگیها تصور می شود که از طریق ژنهای مربوط به کروموزممنتقل می شود اگر افسردگی وابسته به کروموزم Xاست این موضوع می تواند تبینی برای نسبت جنسی باشد. زیرا زنان دارای دو کروموزم Xهستند و بدین ترتیب بیشتر از مردان که یک کروموزمو یک کروموزم yدارند تحت تاثیر قرار می گیرند.علت ژنتیکی دیگر ممکن است توارث ویزه ای باشد که در یک جنس تعیین شده و تحت تاثیر محیطظاهر می گردد. تاثیر معمولی کمتری که جنس ممکن است داشته باشد داشتن آستانه بالاتری برای افسردگی است این موضوع با یافته هایی مطابقت دارد که در سطوح یکسان روانی به زنان شدت نشانه های بیماری را ۲۵ درصد بیشتر از مردان گزارش نموده اند ( اوهلن و دیگران ۱۹۷۴)

بعضی عوامل اجتماعی به عنوان عوامل مربوط به افسردگی شناخته شده از این عوامل عبارتند از : شغل و تحصیل پایین داشتن، تحت نظارت و سرپرستی بسیار کم بودن. فعالیتهای تفریحیاندک داشتن به بیماریهای ساری و جاری مبتلا بودن که زنان بیشتر از مردان در معرض چنین عوامل قرار دارند (رادلوف ورس ۱۹۷۹) هر چند وقتی که این متغیرهای کنترل گریده اند میزان افسردگی در زنان بالاتر از مردان بوده است.


نظریه های مربوط به افسردگی


دانلود پروژه بررسی رابطه نارضایتی شغلی و افسردگی


مقاله  روانشناسی بیماریهای افسردگی شغلی


دلایل نارضایتی شغلی و افسردگ


 


دانلود کامل بررسی رابطه نارضایتی شغلی و افسردگی

مطالب مرتبط بیشتر:

مقایسه نگرش مردان و زنان معلول نسبت به ازدواج با…

بررسی رابطه بین منع کنترل و رضایت زناشویی در زنان…

تنظیم خانواده

بررسی خلاقیت در افراد درونگرا و برونگرا

مقایسه رضایت شغلی پزشکان زن و مرد

بررسی پدیده خود برتر بینی در جامعه

بررسی و رتبه بندی مسایل و مشکلات مددکاران اجتماعی

ماهواره ها

بررسی تفاوت رشد اجتماعی افراد فاقد مادر و پدر

بررسی تاثیر معلولیت جسمی حرکتی بر میزان هوش بهر کودکان

بررسی اثربخشی آموزش تنش زدایی تدریجی و حل مساله در…

بررسی استرس شغلی در کارمندان شهرداری

تحولات و ابداعات در دوره نوسنگی

بررسی و شناخت علل و عوامل مرتبط با پیری اجتماعی…

رابطه سندرم پیش از قاعدگی با پرخاشگری در دانشجویان دختر

دانلود کامل بررسی رابطه نارضایتی شغلی و افسردگی

احترام معلم و دانش آموز

احترام معلم و دانش آموز


مقاله احترام معلم و دانش آموز


دانلود مقاله درمورد احترام معلم و دانش آموز

تحقیق درباره رشته روانشناسی

مقاله درباره احترام معلم و دانش آموز

چرا دانش‌آموزان برای معلمان خود احترام قائل نیستند؟

فهرست


مقدمه

چرا دانش‌آموزان برای معلمان خود احترام قائل نیستند؟ 

ارزش‌ها در جامعه کمرنگ شده‌اند

تعلیم، شغل معلمان قلمداد شده است

نظام آموزشی در برخورد با بی‌احترامی جدی نبوده است

خانواده‌ها در آموزش ارزش‌ها کم‌کاری می‌کنند

تغییرات جهانی، فرهنگ‌های بومی را تهدید و تحقیر می‌کند

امروزه معلمان تنها منبع برای کسب دانش نیستند

فرهنگ‌های دیگر بر ما تأثیر گذاشته است

بین نهادهای مختلف تربیتی همخوانی وجود ندارد

ارزش‌ها در مدرسه آموزش داده نمی‌شوند

شأن و جایگاه معلمی برای دانش‌اموزان تبیین نشده است

بعضی از معلمان با روش‌های تربیتی آشنا نیستند

بعضی افراد شایسته معلمی نیستند

وضع مالی معلمان خوب نیست

احترام ناشی از ترس از بین رفته است

بعضی از معلمان شأن معلمی را حفظ نمی‌کنند

بسیاری از معلمان عمل به علم را فراموش کرده‌اند

رسانه‌های جمعی به معلمان نپرداخته‌اند

چه باید کرد؟

الف) خانواده

ب) مدرسه

. آموزش مستقیم

آموزش مفاهیم و مصداق‌ها

آموزش ارزش‌ها به صورت ناخواسته

نوع برخورد و ارتباط در کلاس

ج) معلمان

د) جامعه

هـ) هماهنگی بین همه نهادها

فهرست منابع

مقدمه:

لغت‌نامه «دهخدا»، «احترام» را حرمت داشتن، بزرگ داشتن، بزرگداشت و پاسداشت معنی می‌کند و برای «حرمت» معانی منزلت، قدر، بزرگی، مرتبت و عظمت را بر می‌شمارد.

بدین ترتیب می‌توان احترام گذاشتن را به معنی بزرگ‌داشتن، قدر و منزلت و مرتبت و عظمت قائل شدن و پاس داشتن دانست.

انسان‌ها بدون توجه به اینکه در چه جامعه‌ای زندگی می‌کنند، از چه فرهنگ و تمدنی برخوردارند و دارای چه دین و مذهبی‌اند، افراد و اشیایی دارند که برای آن‌ها احترام قائل‌اند. تعیین این که انسان‌ها به چه چیزها و اشخاصی احترام می‌گذارند و برای چه چیزی احترام قائل نیستند، بسیار سخت و دشوار است، زیرا دیدگاه هر فرد درباره جهان و هستی و اهمیت و اعتباری که برای چیزهای مختلف قائل است موجب می‌شود که او برای اموری احترام قائل شده، اموری دیگر را بدون بزرگداشت و احترام رها کند.

سؤالی که در این جا مطرح می‌شود این است که به رغم ارزش و اعتباری که اسلام برای معلمی قائل شده و توصیه‌هایی که برای احترام و اکرام به او مطرح کرده است، چرا روز به روز از میزان احترام دانش‌آموزان نسبت به معلمان کاسته می‌شود؟‌

برای پاسخگویی به این سؤال که موضوع این مقاله است، ابتدا دلایل کم شدن احترام دانش‌آموزان به معلمان را بر شمرده و سپس راه‌کارهایی برای جلوگیری از این مسئله یا کاهش آن ارائه داده‌ایم.

چرا دانش‌آموزان برای معلمان خود احترام قائل نیستند؟

سؤالی که در این جا مطرح می‌شود این است که به رغم همه ارزش و اعتباری که اسلام برای علم و معلم قائل است، چرا از احترامی که دانش‌آموزان به معلم می‌گذاشته‌اند کم شده و روز به روز این احترام و اکرام کمرنگ‌تر می‌شود؟ دلایل این کم‌توجهی فراوان است که در ذیل به بعضی از آن‌ها اشاره خواهیم داشت.

۱٫ ارزش‌ها در جامعه کمرنگ شده‌اند:‌

اگر چه جامعه امروز ایران ظاهراً جامعه‌ای مذهبی است، اما ارزش و اعتبار بسیاری از فضیلت‌های اخلاقی در آن، به ویژه در میان جوانان و نوجوانان، کمرنگ شده است. دلایل این امر فراوان‌اند، اما از آن جا که بر شمردن آن‌ها بحث اصلی این نوشته را به انحراف خواهد کشاند، فقط به نتایج این موضوع اشاره می‌کنیم.

آن چه مسلم است این است که امروزه جوانان بسیاری از ارزش‌ها را نادیده گرفته، کسانی را که به رعایت‌ آن‌ها می‌پردازند مورد تمسخر و ریشخند قرار می‌دهند. به عنوان مثال زمانی سلام کردن و احترام گذاشتن به بزرگ‌ترها ارزش به شمار می‌آمد، ولی حالا دانش‌آموزانی که این ارزش‌ها را رعایت می‌کنند، توسط دوستانشان متهم به خود شیرین کردن، توسری خور بودن و … می‌شوند. به عبارت دیگر، امروزه احترام به معلم در بین بسیاری از دانش‌آموزان امری بیهوده، کم‌ارزش و کار دانش‌آموزان چاپلوس و خود شیرین‌کن است.

۲٫ تعلیم، شغل معلمان قلمداد شده است:‌ 

پیش‌ترها رعایت ادب و حفظ حرمت کلاس و معلم ارزشی بالاتر داشت، اما در حال حاضر رعایت اصول اولیه ادب اجتماعی در مدارس جایگاهی ندارد و دانش‌آموزان نگاهی ابزاری به معلم دارند. آنان دلیلی برای احترام گذاشتن به معلم پیدا نمی‌کنند.

به نظر آنان معلمان افرادی‌اند که پول می‌گیرند تا مطالب کتاب را به آن‌ها یاد بدهند و وظیفه دارند در هر شرایطی این کار را انجام دهند، بنابراین احترام قائل شدن برای آن‌ها معنی ندارد. به بیان دیگر آن‌ها معتقدند وقتی کسی پولی می‌گیرد تا کارش را انجام دهد، احترام گذاشتن به او و تکریم و تعظیم او کاری بی معنی و بی فایده است.

۳٫ نظام آموزشی در برخورد با بی‌احترامی جدی نبوده است:

از آن جا که سیستم آموزشی کشور برنامه خاصی برای برخورد با دانش‌آموزانی که نسبت به معلمان بی‌احترامی کنند، ندارند، دانش‌آموزان گستاخ و بی‌انضباطی که به معلمان بی‌احترامی کرده، حرمت آنان را حفظ نمی‌کنند، به درستی متنبه نشده، به بی‌احترامی‌های خود ادامه می‌دهند.

به عبارت دیگر، سیستم تربیتی مدرسه و نظام آموزشی با دانش‌آموزانی که احترام معلمان را نگه نمی‌دارند برخورد جدی و مؤثر ندارد و به همین دلیل زمینه برای بی‌احترامی فراهم و مساعد است. برای مثال، دانش‌آموزانی که به سبب بی‌احترامی و معلم از کلاس درس اخراج می‌شود، پس از مدت کوتاهی بدون برخورد انضباطی جدی و تأثیرگذار دوباره به کلاس درس می‌آید.

۴٫ خانواده‌ها در آموزش ارزش‌ها کم‌کاری می‌کنند:

کودک آیینه تمام‌نمای خانواده خویش است که هر خوبی و بدی و هر چه آن را که در آن جا می‌بیند و می‌شنود، در خود منعکس می‌سازد. از این رو کوشش مادران و پدران در پرورش صحیح فرزندان از بزرگ‌ترین کارهاست.

پرورش اخلاقی، تنها در مدرسه‌ها صورت نمی‌گیرد، بلکه باید با کودک از روز زبان گشودن و گفتار فهمیدن به تمرین پرداخت. پیداست که نخست از کسانی انجام این وظیفه را می‌خواهیم که با کودک زندگی می‌کنند و پیوسته با اویند. آنان با کردار، گفتار و روش خود در کودک اثر می‌گذارند. (شبلی، ۱۳۶۱، ص ۱۷۳) بنابراین آموزش رعایت ارزش‌های اجتماعی و اخلاقی باید از خانواده‌ها شروع شود و در مدرسه ادامه یابد. ولی متأسفانه بسیاری از والدین این ارزش‌ها را نادیده می‌گیرند و آموزش‌های کافی را به فرزندانشان نمی‌دهند.

به سخن دیگر، پایه آموزش اصول تربیتی و رفتارهای مناسب اجتماعی در خانواده نهاده می‌شود. اما متأسفانه در فضای فرزند سالارانه‌ای که وجود دارد، فرزندان با ادب اجتماعی آشنا نمی‌شوند و نه تنها این اصول را در خانه رعایت نمی‌کنند، بلکه در مدرسه نیز به آن توجهی ندارند. (اینترنت) یکی از این آداب، احترام به معلم است.

علاوه بر این، از آن جا که در بسیاری از خانواده‌های امروزی فرزندسالاری حکمفرماست، بسیاری از والدین در برخوردهایی که بین معلمان و فرزندانشان پیش می‌آید، بدون توجه به حقیقت، جانب فرزندانشان را می‌گیرند. این امر که معمولاً با توهین و بی‌احترامی به معلم همراه است، دیوار کوتاه و نازک احترام میان دانش‌آموزان و معلمان را فرو ریخته، آنان را طلبکار معلمان جلوه خواهد داد. بدیهی است این گونه تربیت، کم‌رنگ شدن احترام به معلم را به همراه خواهد داشت.

۵٫ تغییرات جهانی، فرهنگ‌های بومی را تهدید و تحقیر می‌کند:

جهان در هزاره سوم با شتابی تصاعدی شاهد شکل‌گیری تحولات و دگرگونی‌های عمیق در بسیاری از ابعاد است. این نو شدن تنها در ابزار و روش نیست، بلکه اندیشه و نگرش انسان به خود و جهان اطراف نیز متحول می‌شود. ماهیت انسان به خود و جهان اطراف نیز متحول می‌شود. ماهیت پیچیده و سرعت تحولات جهانی به گونه‌ای است که شتاب فزاینده این نو شدن با دهه‌های قبل قابل قیاس نیست. این شتاب تصاعدی نه در تغییرات ابزاری و فناوری که حتی در ماهیت انسانی نیز رخ می‌دهد و این تغییر سبب پیدایی تحولات تازه در نظام تعلیم و تربیت می‌شود. (جعفری، ۱۳۸۲، ص۲۲)

امروزه در بسیاری از نقاط جهان، جوانان علیه جوامع سنتی در حال شورش‌اند و از همه نظر خود را از فرهنگ سنتی دور می‌دارند، مثلاً با پوشیدن لباس‌های عجیب و غریب و شنیدن موسیقی خاص خود مشکل بزرگی در آموزش و پرورش پدید می‌آورند. آن‌ها خواستار دگرگونی عمیق در همه شئون زندگی‌اند. (یارمحمدیان، ۱۳۸۲، ص۳۰)

تأثیر این فرآیند را در بسیاری از رفتارهای دانش‌آموزان می‌توان مشاهده کرد. بعضی از دانش‌آموزان ایرانی نیز به فرهنگ بومی و اسلامی خویش به دیده تحقیر نگریسته، از پاسداش بسیاری از ارزش‌های آن، از جمله احترام گذاشتن به معلمان، سرباز می‌زنند.

۶٫ امروزه معلمان تنها منبع برای کسب دانش نیستند:

در حال حاضر بخش عظیمی از افراد بشر از طریق برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی و نیز سایر دستگاه‌ها و رسانه‌های اطلاع‌رسانی که در دسترس دارند، به کسب معلومات پرداخته، عمیقاً تحت تأثیر قرار می‌گیرند؛ این در حالی است که در گذشته معلمان تنها منبع کسب علم و دانش بودند. دانش‌آموزان نیز در پرتو وسایل ارتباطی مثل ماهواره، کامپیوتر و اینترنت در اسرع وقت می‌توانند از دقیق‌ترین مسائل علمی آگاه شوند.

به علت وقوع این انقلاب در ارتباطات و فناوری‌های جدید، جوانان به شدت تأثیر پذیرفته، ارزش‌های جدیدی را درک می‌کنند و ارزش‌های سنتی و هنجارهای قدیمی در صورتی که نتوانند با ابزارها و روش‌های جدید و عقلانی به نسل جدید انتقال پیدا کنند، کارایی خود را از دست خواهند داد.

به عبارت دیگر، امروزه دانش‌آمزوان با وسایلی رو به رویند که در بعضی موارد اطلاعات و دانش بیشتری نسبت به معلم در اختیار آنان قرار می‌دهند. این دگرگونی و زندگی ماشینی باعث شده است که معلم ارزش و والایی خود را تا حدودی از دست داده، از احترام و ارزش او کاسته شود.

۷٫ فرهنگ‌های دیگر بر ما تأثیر گذاشته است:

پیشرفت سریع و حیرت‌انگیز تمدن صنعتی اروپا و توسعه بی‌نظیر میدان فعالیت علوم طبیعی در غرب با همه فوایدی که در زمینه‌های مادی برای انسان‌ها در بر داشت، متضمن پاره‌ای از ثمرات تلخ معنوی و انحراف فکری نیز بود. (قربانی، ص ۳۵) جدا شدان دین از علم باعث شد که علم مطلقاً در خدمت مادیات قرار بگیرد و برنامه‌های آموزش و پرورش غربی و شرقی بر اساس سودجویی و رسیدن به نیازها و لذایذ جسمی و دنیوی پی‌ریزی شود؛ و اگر هم در این جوامع تربیت اخلاقی مطرح می‌شود، اخلاقی است که هدفش منافع زودگذر دنیوی است. (صانعی، ۱۳۷۸، ص۳۷۵) این دیدگاه بر فرهنگ ما هم تأثیر گذاشت. رد پای این فرهنگ در جامعه ما باعث شد که ارزش و اعتبار معلم کاسته شده، احترام و تکریم او در بعضی از جاها به فراموشی سپرده شود.

۸٫ بین نهادهای مختلف تربیتی همخوانی وجود ندارد:

مسئولیت آموزش ارزش‌ها وظیفه همه نیروهای تربیتی جامعه، یعنی خانواده، مدرسه و نهادهای گوناگون اجتماعی مانند نهادهای سیاسی، اداری و تبلیغی است و ضروری است اهداف و فعالیت‌های این نیروهای تربیتی با یکدیگر هماهنگ باشد تا فعالیت نهادهای اجتماعی در تقابل یا تضاد با فعالیت‌های مدارس قرار نگیرد. (مجموعه مقالات تربیت اسلامی، ۱۳۷۹، ص ۱۲۲)

تجربه نشان داده است که واگذاری آموزش ارزش‌ها به خانواده یا مساجد به تنهایی نتیجه مطلوب را به بار نمی‌آورد و از آن جا که مرجع و اساس رفتار دانش‌آموز، معلم، همسالان، پدر و مادر و سایر افراد خانواده، مدرسه و جامعه‌اند، بنابر ارزش‌ها باید توسط همه این نهادها آموزش داده شود تا عدم هماهنگی و همخوانی بین آنها، دوگانگی، تشکیک، تعارض و تضاد را در بین دانش‌آموزان ایجاد نکند. هماهنگی و همسویی عوامل اثرگذار در پرورش دانش‌آموزان بسیار مهم و تعیین‌کننده است.

۹٫ ارزش‌ها در مدرسه آموزش داده نمی‌شوند:

فقط والدین نیستند که تحت تأثیر فرهنگ فرزند سالاری، دانش‌آموزان را به خود رها کرده و دست از آموزش ارزش‌ها و اخلاق به آن‌ها کشیده‌اند، بلکه مدارس امروزی نیز بیشتر از هر چیز به آموزش علوم، فنون و مفاهیم پرداخته‌ و در بسیاری از موارد آموزش ارزش‌های اخلاقی، اجتماعی و … در آن‌ها نادیده گرفته شده و با کم‌توجهی و بی‌مهری قرار گرفته است. همین امر سبب شده که دانش‌آموزان به ارزش‌ها، از جمله احترام به معلم بی‌توجه باشند. این در حالی است که در زمان‌های قدیم آموزش کتاب‌های اخلاق و آداب اجتماعی از مهمترین و اصلی‌ترین مقولات آموزشی محسوب می‌شدند.

حقیقت این است که نظام‌های تربیتی در دو سطح جهانی و محلی به میزان گسترده‌ای تعلیم ارزش‌ها را نادیده انگاشته و تلاش خود را معطوف به آموزش‌های شناختی، ابزاری و مهارت‌های فنی کرده‌اند.

مراد از شناخت‌های ابزاری دانستنی‌هایی است که دانش‌آموزان را در راه کسب درآمد یاری می‌کند. اما تربیت ضمیر و روح انسان که ارزش‌ها هسته اصلی آن را تشکیل می‌دهند، چنان نادیده انگاشته شده‌اند که گویی تعلیم ارزش‌ها در ثانوی و فرعی است یا به عهده نهادهای دیگر مانند خانواده یا مساجد یا کلیساهاست. (همان، ص ۱۲۷)

به عبارت دیگر، امروزه تعلیم و تربیت عملاً به آمادگی برای امتحانات و به تقویت ساده حافظه بدل شده است. بدیهی است دست پروردگان این نظام آموزشی که از اخلاق و فضائل اخلاقی بهره‌ای نبرده‌اند، ارزش و احترام قابل توجهی برای معلم قائل نیستند. به قول ایرج‌میرزا از آن جا که معلمان قدر معلم دانستن و احترام به او را به دانش‌آموزان آموزش نداده‌اند، اکنون با بی‌مهری و بی‌احترامی آنان مواجه‌اند.

گفت استاد: مبر درس از یاد

یاد باد آن چه به من گفت استاد

یاد باد آن که مرا یاد آموخت

آدمی نان خورد از دولت یاد

هیچ یادم نرود این معنی

که مرا مادر من نادان زاد

پدرم نیز چو استادم دید

گشت از تربیت من آزاد

پس مرا منت از استاد بود

که به تعلیم من اِستاد اُستاد

هر چه دانست آموخت مرا

غیر یک نکته که ناگفته نهاد

قدر اُستاد نکو دانستن

حیف! استاد به من یاد نداد

گر که مرده است روانش پر نور

ور که زنده است خدا یارش باد

هر چند شاعر در این شعر تا حدودی به تواضع معلم هم اشاره دارد، اما آن چه مهم است این است که معلمان این امر را نادیده گرفته‌اند.

۱۰٫ شأن و جایگاه معلمی برای دانش‌اموزان تبیین نشده است:

همان‌گونه که می‌دانیم علت توجه بیش از اندازه اسلام به احترام و تکریم معلم، ارزش و اعتباری است که برای علم و فواید آن قائل است. متأسفانه ارزش و جایگاه علم، عالم و معلمی در هیچ جای نظام آموزشی به دانش‌آموزان تعلیم داده نمی‌شود.

بدیهی است اگر دانش‌آموزان با فلسفه احترام به معلم و تکریم او آشنایی داشته، از دلایل آن آگاه نباشند، با رغبت و تمایل بیشتری به این امر می‌پردازند. اما با کمال تأسف در هیج دوره آموزشی مقام معلم، اهمیت و اعتبار آن به خوبی و به طریق علمی همراه با فلسفه‌ و بایدها و نبایدهای آن برای دانش‌آموزان تشریح نشده است تا آنان با پی بردن به اهمیت و اعتبار معلم در احترام و تکریم او کوشا باشند. علاوه بر این از آن جا که به علت سیاست‌های اشتباه و نادرست فرهنگی، سیاسی و اقتصادی امروزه ارزش پول، دارایی و ثروت از علم و دانش بیشتر شده است، دانش‌آموزان تمایل چندانی به علم و دانش و صاحبان آن ندارند.

دانلود مقاله درمورد احترام معلم و دانش آموز

مطالب مرتبط بیشتر:

بررسی رابطه تیپ شخصیت درونگرا و برونگرا با ارتباط پنهانی…

پایان نامه بررسی میزان اضطراب و ارتباط پنهانی با جنس…

بررسی جایگاه زن در ایران باستان

پایان نامه بررسی و مقایسه اختلال شخصیت ضد اجتماعی بین…

پایان نامه بررسی تاثیر ورزش بر روی استرس دختران دانشجو…

پایان نامه بررسی تاثیر دوره پیش دبستانی بر پیشرفت تحصیلی…

بررسی تاثیر بازی گروهی و با قاعده مدارس آمادگی بر…

پایان نامه بررسی میزان افسردگی دختران و پسران دانشجو

مدیریت منابع انسانی

پایان نامه بررسی نظرسنجی پدیده وندالیسم در بین نوجوانان

بررسی عملی بودن اعتبار روایی و نرم یابی پرسش نامه…

پایان نامه بررسی ناسازگاری کودکان پیش دبستانی

پایان نامه بررسی عوامل موثر بر گسترش روحیه خدمتگذاری در…

پایان نامه بررسی تاثیرات اختلالات زبان در میزان افسردگی کودکان

پایان نامه بررسی علل طلاق و رابطه آن با فرار…

دانلود کامل احترام معلم و دانش آموز