دانلود مقالات علوم اجتماعی اقتصادی

دانلود مقالات و پروژه های علوم اجتماعی اقتصادی

دانلود مقالات علوم اجتماعی اقتصادی

دانلود مقالات و پروژه های علوم اجتماعی اقتصادی

رابطه مهرورزی با عدالت



رابطه مهرورزی با عدالت

تحقیق درباره رابطه مهرورزی با عدالت
مهرورزی از دید ادیان
رابطه مهرورزی و وحدت

فهرست مطالب
مقدمه : ۲
فصل اول ۴
طرح تحقیق ۴
روش تحقیق : ۴
هدف کلی تحقیق : ۵
سوالات تحقیق : ۵
فصل دوم ۶
تعریف حب و جایگاه آن در ادیان مختلف ۶
حب از نظر لغوی : ۷
دانشمندان در تعریف « حُبّ » می گویند : ۷
محبت و مهرورزی نزد ادیان و فلاسفه : ۸
و اما اسلام : ۹
فصل سوم ۱۰
محبت در اسلام ۱۰
اسلام دین محبت و مسلمان نماد مهرورزی : ۱۱
آیات و احادیث منتخب در مورد مهرورزی : ۱۴
انواع محبت از دیدگاه امام خمینی – ره : ۱۵
محبت از دیدگاه مقام معظم رهبری: ۱۹
فصل چهارم ۲۳
عدالت و رابطه آن با مهرورزی ۲۳
عدل از نظر لغوی: ۲۴
عدالت از نظر لغوی: ۲۴
عدالت از دیدگاه شهید مرتضی مطهری : ۲۸
رابطه مهرورزی و عدالت : ۳۰
فصل پنجم ۳۳
وحدت و همبستگی و رابطه آن با مهرورزی ۳۳
وحدت و همبستگی از نظر لغوی : ۳۳
وحدت اسلامی و پیامبر اکرم (ص) : ۳۴
رابطه مهرورزی با وحدت و همبستگی چیست؟ ۴۰
فصل ششم ۴۴
نتیجه گیری ۴۴
نتیجه گیری : ۴۵
فهرست منابع : ۴۷
مقدمه :
عدالت و مهرورزی” به عنوان دو مقوله ی مهم و اساسی در دولت جدید، لزوم توجه بیش از پیش به روابط عمومی رانشان می دهد، چرا که اجرای آن جز با ارتباطی صحیح و منطقی با مردم و مخاطبان امکان پذیر نخواهد شد
روابط عمومی به عنوان پل ارتباطی مردو و مسئولان – اگر به نقش و جایگاه اصلی آن توجه شود- می تواند این جریان را تسهیل نموده و در عرصه ی فعالیت های دولت به اقناع افکار عمومی بپردازد
البته ذکر این نکته ضروری است که روابط عمومی ها نیز باید با شناخت کافی از جایگاه و رسالت خویش، به جای توجیه عملکرد سازمان ها در تعاملی سازنده، به انتقال صحیح انتظارات و انتقادات به حق مخاطبان خود به مسئولان پرداخته و از سوی دیگر با انعکاس درست و به موقع اخبار و اطلاعات سازمانی، مخاطبان خود را با تنگناها، محدودیت ها و کاستی های موجود آشنا سازند تا در چنین فضایی، ضمن کنترل منطقی سطح توقع مردم بدور از شعار های آرمان گرایانه در جهت تحقق شعار محوری دولت آقای احمدی نژاد یعنی “عدالت و مهرورزی” پیشگام باشند
برای تحقق این مهم ، “مدیریت مشارکتی” می تواند به عنوان یک الگوی مناسب در دستور کار مسئولان اجرایی کشور قرار گیرد.
بی جهت نیست که روزگار حکومت مهدی موعود(عج)،یعنی حکومت عدل و برابری و مساوات را حکومت محبت و مهرورزی می نامند؛چرا که دشمنی ها و کینه توزی ها همه ناشی از افزون طلبی است و اگر که عدالتی در جامعه حاکم شود افزون طلبی از آن جامعه رخت برمی بندد و مدینه ی فاضله ای که خداوند وعده اش را داده تجربه کنیم.
فصل اول
طرح تحقیق
روش تحقیق :
اجرای یک طرح هنگامی منسبت پیدا میکند که بر پایه ی اطلاعات موجود نتوان به یک پرسش و مسئله ای که از سوی یک شخص مطرح میشود بلافاصله جواب داد. نوع پرسش مشخص می کند که پژوهشگر اطلاعات مورد نیاز را باید از کجا بدست بیاورد . در تحقیق حاصل که یک تحقیق کتابخانه ای است مطالعات مربوط به علوم اجتماعی و جامعه شناسی بکار رفته است.
این تحقیق فاقد جامعه ی آماری و ابزارهای اندازه گیری است و به شیوه جمع آوری مطالب از طریق تجربه و تحلیل داده ها و خلاصه مقاله ها و کتابها انجام شده است.
هدف کلی تحقیق :
رابطه محبت و مهرورزی با عدالت و وحدت و همبستگی چیست ؟
سوالات تحقیق :
۱- حب را تعریف کنید.
۲- جایگاه محبت در اسلام چیست؟
۳- عدالت چیست؟
۴- رابطه عدالت با مهرورزی را تعریف کنید.
۵- رابطه مهرورزی با وحدت و همبستگی چیست ؟
فصل دوم
تعریف حب و جایگاه آن در ادیان مخت
حب از نظر لغوی :
در تعریف حب در فرهنگ دهخدا امده است:حب همان مهر و دوستی – وداد- مودت- محبت-دوست داشتن.
واین  کلمه مقابل بغض و کینه است.
در تفسیر المیزان آمده است:حب عبارتست از علاقه ی بین محب و محبوب یا به عبارتی انجذاب بین علت و معلول یا شبیه به آن .
چون حب یک رابطه ی وجودی است پس هر چیزی خود را دوست می دارد و چون هر محبی همه ی متعلقات محبوب خود را دوست دارد پس خداوند به این جهت که خود را دوست دارد خلق خود را نیز دوست دارد
دانشمندان در تعریف « حُبّ » می گویند :
حبّ آن است که آدمی به چیز لذت بخشی میل کند و معلوم است در صورتی شیء مذبور مورد حب و علاقه قرار می گیرد که آن چیز را بشناسیم و به قلب یا یکی از حواس درک نمائیم و مسلم است هر اندازه معرفت بیشتر و لذت زیادتر باشد ؛ حب و علاقه فزونتر خواهد بود . و نیز معلوم است که بینایی باطنی از بینایی ظاهری قوی تر است و ادراک قلبی از دیدار چشمی شدیدتر است و زیبایی و لطائف معانی را که با چشم عقل احساس می کنیم از زیبایی صورت های ظاهری که با چشم سر می نگریم بزرگتر است
در باب محبت و مهرورزی به شاهد قرآنی اشاره می کنیم
: خداوند تبارک و تعالی در آیه ۵۴ سوره مائده می فرمایند
 « قالَ الله تعالی بجیبِهم و یحبونَه »    خدا آنان را و ایشان خدای متعال را دوست دارند
و رسول خدا (ص) می فرمایند :
« هیچ یک از شما ایمان نمی آورید مگر درصورتیکه خدا و رسول را از سایرین محبوب تر بداند »
محبت و مهرورزی نزد ادیان و فلاسفه :
هل الدین الاالحب. آیا دین غیر از محبت است ؟
حافظ: نهال دوستی بنشان که کام دل ببار آرد             درخت دشمنی برکن که رنج ببشمار آرد
یکی از بحث های محوری که در اکثر ادیان اعم از ادیان توحیدی و ادیان غیر توحیدی از آن سخن به میان می آید جایگاه و نقش محبت در تعالیم آن ادیان می باشد
بودائیسم ـ دهاماپادا: یک عقل صحیح و درست خدمتی را خواهد کرد که نه یک پدر و نه یک مادر و نه یک خویش می کنند.
کنفوسیوس ـ آنالکتها‌۱: یک جوان هنگامی که در خانه است باید نسبت به پدر و مادر و در خارج نسبت به بزرگتران با محبت و احترام  باشد، بایستی مشتاق و درستکار باشد. بایستی محبت او نسبت به  همه جوشان بوده و دوستی نیکو را در خود پرورش دهد.
دین کنفوسیوس: لائوتان از کنفوسیوس پرسید: منظور شما از  نیکوکاری و درستی چیست‌؟ کنفوسیوس گفت: «منظور این است که در عمیق ترین باطن قلب خود نسبت به همه چیز محبت روا داریم، همه مردمان را دوست بداریم و سخت از افکار خودخواهانه بپرهیزیم. این است ماهیت نیکوکاری و درستی» در جائیکه محبت  باشد جدائی نیست.
دین تائو «کان ینگ یین»: با همه به مدارا و حسن سلوک و محبت  رفتار کن
کتاب امثال سلیمان نبی ۱۵: خوان به قول درجائی که محبت باشد بهتر است از گاوپرواری که با آن عدوات باشد.
رساله اول یوحنای رسول باب چهارم: ای حبیبان یکدیگر را محبت  بنمائیم زیرا که محبت از خداست و هر که محبت می نماید از خدا مولود شده است و خدا را می شناسد و کسی که محبت نمی نماید  خدا را نمی شناسد زیرا خدا محبت است.
امانوئل کانت: فرق است میان آن کسی که عملی از روی تمایل  طبیعت انجام می دهد و آن که برای ادای تکلیف احترام به قانون می کند، اولی حظ نفس برده و دومی ادای وظیفه کرده است.
‌یوهان گتلیپ فیخته: ظهور نیکی در اشخاص تجلی و نمایش ذات  حق است و ذات حق منشاء درستی اخلاق و کردار است.
شوپنهاور: شفقت بسیار خوب و بنیاد اخلاق می باشد، اما سعادت و آزادی تام در سلب کلی اراده و خواهش است.
اگوست کنت: ترقی نوع انسان بسته به میزان غلبه جنبه انسانی بر جنبه حیوانی است. هنوز حس خودپرستی در مردم غالب است و مدار امر برزد و خورد و جنگ و جدال است.
چارلز داروین: بزرگترین کمال که موجودات جاندار در سیر تحولی و  تکاملی به آن رسیده اند پدید آمدن عواطف و احساسات قلبی است که در انسان بوجود آمده است و انسان اگر می خواهد حیوان نباشد باید رحم و مروت و کرم و شجاعت و نوع پرستی و خیر خواهی را در  خود بپرورد.
هربرت اسپنسر: چون در تکامل زندگی باید کثرت به وحدت برسد مردم باید به معاشرت زندگی کنند و تا حدی دست از خود خواهی بردارند و رعایت حال دیگران را کنند. هر فردی باید خوشی دیگران را  هم بخواهد.
فردریش نیچه: خودپرستی حق است و شفقت ضعف نفس و عیب  است. حالا که خوب یا بد بدنیا آمده ام باید از دنیا متمتع شوم هر چه بیشتر بهتر. برای حصول این امر اگر هم بیرحمی و مکرو فریب و جدال و جنگ لازم آید انجام میدهم . آنچه مزاحم و مخالف این فرض است اگر چه راستی و مهربانی و فضیلت و تقوی باشد بد است.
ارسطو: خودخواهی ازآن جهت بداست که غالب مردم برتری که برای خودنسبت بدیگران قائلند در تحصیل مال یا جاه یا لذتها است.
ولتـر: علم انسان را دانشمند میکند ولی آدم نمی کند
و اما اسلام :
اسلام دینی است که به روابط اجتماعی و چگونه حاضر شدن دراجتماع وخوشرو وخنده رو بودن درجامعه وزدودن غبار غم از چهره دوستان بوسیله شادابی وخندان بودن تأکید بسیاری کرده است. واز مؤمنان خواسته است تا از اخمو بودن و تلخی کردن وغمگین بودن دوری کنند چرا که هم در زندگی خود آنها وهم بر اطرافیان آنها اثر منفی می گذارد .
فصل سوم
محبت در اسلام
اسلام دین محبت و مسلمان نماد مهرورزی :
مهر و محبّت مایه و سرمایه‏اى است که جایگاهش ، قلبى که در معارف الهیه از آن تعبیر به بیت اللّه‏ و حرم اللّه‏ و عرش اللّه‏ شده است ، قلبى که همه ارزش انسان به اعتبار محتویات مثبت و نورانى آن است ، قلبى که افق طلوع ایمان و یقین و عشق به حق و مهرورزى نسبت به خلق خداست ، قلبى که صاحبش از آن مراقبت و مواظبت نموده و از این که جایگاه رذایل شود حفظش کرده و آن را به صلاح و سواد آراسته و فضاى آن را شایسته جلوه فیوضات حضرت فیّاض نموده است .
قلب خالى از حالات مثبت و محروم از مایه مهر و محبّت بنا به نظر اولیاى حق و به ویژه حضرت مولى الموحدین ، صاحبش موجودى بى‏منفعت و وجودى فاقد ارزش است .
“عِظَمُ الْجَسَدِ وَطُولُهُ لاَ یَنْفَعُ إذا کَانَ الْقَلْبُ خَاوِیاً “
بزرگى و بلندى بدن در صورتى که قلب خالى از حقایق و حالات مثبت باشد سودى نمى‏دهد
رسول خدا صلی الله علیه و آله مى‏فرماید :
“إذَا طَابَ قَلْبُ الْمَرْءِ طَابَ جَسَدُهُ وَإذَا خَبُثَ الْقَلْبُ خَبُثَ جَسَدُهُ “
هنگامى که قلب انسان از همه رذایل پاک باشد ، حرکات بدن و اعضا و جوارحش پاک خواهد بود و چون قلب آلوده باشد جسد و حرکات اعضا و جوارحش آلوده خواهد بود
و نیز از آن حضرت در روایت بسیار مهمى آمده :
“إنَّ للّه‏ِِ تَعَالى فِى الاْءَرْضِ أوَانِىَ أَلا وَهِىَ الْقُلُوب فَأحَبُّهَا إلَى اللّه‏ِ أَرَقُّهَا وَأصْفَاهَا وَأَصْلَبُهَا ، أَرَقُّهَا لِلإخوانِ وَأَصْفَاهَا مِنَ الذُّنُوبِ وَأَصْلَبُهَا فِى ذَاتِ اللّه‏ِ ”  .
براى خدا در زمین ظرف‏هایى است ، آگاه باشید که آن ظرف‏ها قلب‏هاست محبوب‏ترین آن ظرف‏ها در پیشگاه خدا مهربان‏ترین و صاف‏ترین و سخت‏ترین آن‏هاست ، مهربان‏ترینش نسبت به برادران انسانى و ایمانى ، صاف‏ترینش از گناهان و سخت‏ترینش در استقامت و پایدارى در راه خدا .
پیامبر بزرگ اسلام صلی الله علیه و آله در بیانى پر ارزش مى‏فرماید :
” إنَّ اللّه‏َ تَبَارَکَ وَتَعالَى لاَ یَنْظُرُ إلى صُوَرِکُمْ وَلاَ إلى أمْوَالِکُمْ وَلَکِنْ یَنْظُرُ إلى قُلُوبِکُمْ وَأعمَالِکُم   “
خداى تبارک و تعالى نه به ظاهر شما مى‏نگرد و نه به ثروت و اموالتان ، بلکه به قلوب شما و اعمالتان نظر مى‏کند.
بر پایه آیات و روایات ، قلب در وجود انسان از موقعیت ویژه‏اى برخوردار است تا جایى که صلاح و فساد و پاکى و ناپاکى انسان در ارتباط با حالات این مرکز حساس و این سرمایه ملکوتى و عنصر عرشى است .
پاره‏اى از حرکات و امور انسان ریشه در عشق و محبّت فراوان او نسبت به خلق خدا دارد که لازم است انسان ، قدردان این عشق و محبّت باشد و خدا را نسبت به این نعمت معنوى سپاس‏گزارى کند ، در مثل انسان از مسیرى عبور مى‏کند ، مى‏بیند در راه رفت و آمد مردم خارى ، تیغى ، سنگ و یا شى‏ء آزار دهنده‏اى افتاده ، بدون آن که وضع و شخصیت خود را ملاحظه کند ، براى آن که انسان و یا جاندارى در رفت و آمدش از این مسیر صدمه و آزار نبیند ، جاده و راه را از آن اشیاء آزار دهنده پاک مى‏کند و یا گم شده‏اى را به محلى که گم کرده ، راهنمایى مى‏کند یا به عیادت بیمارى مى‏رود یا جنازه‏اى را که نمى‏شناسد تشییع مى‏کند و . . . این‏ها امورى است که محرک انجامش ،مایه و سرمایه‏اى چون محبّت و عشق به دیگران است که جز قلب جایگاهى ندارد ، آن هم قلبى که به حیات معنوى و فیوضات الهى و برکات آسمانى و نور ایمانى زنده است .
مهرورزی فرمان سعادت بخش اسلام
مهر ورزیدن به خود و دیگران ، فرمان سعادت‏بخش حضرت حق و همه پیامبران خصوصاً پیامبر با کرامت اسلام و امامان بعد از حضرتش به همه مردم و به تمام جهانیان است .
مهرورزى و رحم به خود و دیگران زمینه تجلى رحمت حق به انسان و مهر خداوندى به آدمى است .
قرآن مجید مى‏فرماید : یکى از صفات اهل ایمان مهر و محبّت و سفارش به صبر و رحمت و مهرورزى به یکدیگر است .
ثُمَّ کَانَ مِنَ الَّذِینَ آمَنُوا وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ وَتَوَاصَوْا بِالْمَرْحَمَهِ
علاوه بر [ انجام ] این [ تکالیف ] ، از کسانى باشد که ایمان آورده‏اند و یکدیگر را به صبر و مهربانى سفارش کرده‏اند .
روایات و معارف الهیه در رابطه با مهر و محبّت و این که به خود و دیگران محبّت ورزید و رحمت آرید مطالبى بسیار مهم و آموزنده دارند :
در روایتى از حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام نقل شده است
« إرحَم تُرحَم ».
مهر و محبّت ورز تا مورد مهر و محبّت قرار گیرى .
تحقیق درباره رابطه مهرورزی با عدالت
مطالب مرتبط بیشتر:

    بررسی تفاوت رشد اجتماعی افراد فاقد مادر و پدر
    بررسی تاثیر معلولیت جسمی حرکتی بر میزان هوش بهر کودکان
    بررسی اثربخشی آموزش تنش زدایی تدریجی و حل مساله در…
    بررسی استرس شغلی در کارمندان شهرداری
    بررسی و شناخت علل و عوامل مرتبط با پیری اجتماعی…
    رابطه سندرم پیش از قاعدگی با پرخاشگری در دانشجویان دختر
    نقش مددکاران اجتماعی در رابطه با حمایت و جلوگیری از…
    پایان نامه بررسی و شناخت علل اعتیادزدگی معتادین در حال…
    پایان نامه بررسی میزان اضطراب درمیان زنان شاغل و خانه…
    بررسی نقش فشارهای عصبی در کارآیی مدیران
    تاثیر اسباب بازی در بهبود کودکان پیش دبستانی بستری در…
    بررسی عوارض مختلف ناشی از مهاجرتهای بین المللی و تاثیر…
    بررسی تاثیر فرزند ناتوان هوشی بر کارکردهای مختلف خانواده
    پایان نامه توانمند سازی کارکنان کلید بهره وری سازمان
    بررسی رابطه بین سبک اسناد و سلامت روانی در بین…

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.