دانلود مقالات علوم اجتماعی اقتصادی

دانلود مقالات و پروژه های علوم اجتماعی اقتصادی

دانلود مقالات علوم اجتماعی اقتصادی

دانلود مقالات و پروژه های علوم اجتماعی اقتصادی

در مورد هیجان خواهی



هیجان خواهی

تحقیق درباره هیجان خواهی

رفتارهای هیجان خواهی
هیجان خواهی در نوجوانان

فهرست مطالب
گذری بر یک پژوهش پیرامون جوانی و «هیجان خواهی» ۱
ابعاد هیجان خواهی  به این شرح است: ۲
سبک زندگی و رفتارهای پرخطر ۲
نوجوانی و هیجان خواهی ۳
پژوهش در هیجان خواهی ۳
یافته‌‌های پژوهش ۴
میزان هیجان خواهی: ۴
میزان رفتار‌های مخاطره آمیز: ۴
درک خطر: ۴
هیجان‌های مثبت: ۴
مهم‌ترین شیوه‌های برون‌ریزی رفتارهای هیجان خواهی: ۴
دختران: ۶
پسران : ۶
و اما وظایف مسوولان: ۶
بررسی  پرخاشگری و هیجان خواهی نوجوانان و جوانان بعد از تماشای مسابقات فوتبال ۷
چکیده : ۷
مقدمه: ۸
اهداف پژوهش ۱۲
فرضیه ها : ۱۲
روش تحقیق : ۱۲
جامعه آماری : ۱۲
روش نمونه گیری و حجم نمونه : ۱۳
ابزار تحقیق: ۱۳
روش تجزیه و تحلیل آماری ۱۴
یافته های اصلی تحقیق: ۱۵
بحث و نتیجه گیری : ۱۹
یک یافته علمی در خصوص کسانی که هیجان خواهی بالا و مصرف مواد دارند ۲۱
گذری بر یک پژوهش پیرامون جوانی و «هیجان خواهی»
فرض کنید چند پژوهشگر به کلاس  شما می‌آیند و برای اجرای چند آزمایش درمورد حافظه، خواب، محرومیت حسی، ادارک فراحسی، هیپنوتیزم و آزمایش های دارویی داوطلب می‌خواهند. آیا شما داوطلب شرکت در این آزمایش‌ها می شوید؟ اگر پاسخ شما مثبت است کدام یک را انتخاب می کنید؟ اگر شما هیجان خواه باشید، بیشتر دوست دارید در آزمایش های غیر عادی مثل هیپنوتیزم و آزمایش های دارویی شرکت کنید اما هیجان گریزها اغلب  آزمایشهای عادی مثل آزمایش حافظه را انتخاب می کنند .
هیجان خواهی یک ویژگی شخصیتی است. افراد هیجان خواه از فعالیت‌هایی که خطرات جسمی و روانی به دنبال دارد لذت می‌برند و به فعالیت‌هایی چون کوهنوردی، پرش با چتر، سقوط آزاد، اسکی‌ در شیب های تند، موج سواری و غواصی، سفرهای پرمخاطره، مهاجرت، سرمایه‌گذاری‌های پرمخاطره، موتورسواری و رانندگی با سرعت بالا و سپر به سپر با ماشین جلو علاقه ی زیادی دارند. این افراد از کارهای غیر معمولی و غیر عادی که اطلاعات بسیار کمی هم در مورد آن دارند علاقه ی بسیار زیادی نشان می‌دهند و از فعالیت‌هایی که حداکثر تحریک و هیجان را برای آنها به وجود می‌آورد استقبال می‌کنند.  آنها افزایش ضربان قلب در اثر شرط‌بندی را دوست دارند، و برای اینکه ضربان قلبشان تندتر شود شرط های بزرگتری می بندند. اما متاسفانه مخاطره جویی آنها در زمینه‌های گوناگون دیگری هم آشکار می‌شود. از جمله  رفتارهای خلافی مثل دزدی از فروشگاه ها، فروش مواد مخدر، تخلفات رانندگی، قماربازی و …
ابعاد هیجان خواهی  به این شرح است:
حادثه جویی: یعنی تمایل به درگیر شدن در فعالیت‌های جسمی که شامل سرعت، خطر، تازگی و گریز از حادثه است.
 تجربه جویی: یعنی جستجوی تجارب جدید از طریق مسافرت، هنر، شیوه ی زندگی خود انگیخته و ناهمرنگی با جماعت.
 بازداری زدایی: نیاز به رهایی از فعالیت‌های اجتماعی که منع میشوند.
ملال ناپذیری : یعنی اجتناب از تجربه‌های تکراری، کار عادی یا یکنواخت یا ارتباط با افراد معمولی و قابل پیش بینی
سبک زندگی و رفتارهای پرخطر
برخی از رفتارها را که تأثیرات مستقیم و غیر مستقیم عمیقی بر سلامت فرد و جامعه می‌گذارند و عواقب منفی دربردارند «رفتارهای پرخطر»می‌نامند. در صورت ثبات این رفتار ها در شخصیت فرد، سبک زندگی او ناسالم نامیده می‌شوند. رفتارهای پرخطر سنین نوجوانی و جوانی عمدتاً شامل اعتیاد و سوء مصرف مواد، استعمال دخانیات، رفتارهای مرتبط با صدمات و جراحات (مثل خشونت)، رفتارهای جنسی ناسالم، الگوهای ناسالم تغذیه و الگوی تحرک کم بدنی.
سبک زندگی سالم شامل آن دسته از رفتارهای فردی است که فرد را در مقابل بیماری یا صدمات محافظت می‌کند و یا خطر صدمه به سلامتی فرد را به حداقل می‌رساند، چنین رفتارهایی به عنوان شاخص‌های وضعیت سلامت نوجوانان، مورد توجه بسیار زیادی قرار گرفته است، سبک‌های زندگی می‌توانند موجب ارتقای سلامت شوند و یا برعکس سطح سلامتی را کاهش دهند.
نوجوانی و هیجان خواهی
بیشترین تعداد هیجان خواهان نوجوانان هستند. آنها خودشان را بی‌نظیر و آسیب ناپذیر می‌دانند و به این دلیل یکی از  جنجالی‌ترین رفتارهای دوران نوجوانی یعنی خطر کردن را انجام می دهند. نوجوانان فکر می کنند که دراوج قدرت جسمی و روانی هستند و آینده ی روشن و نامحدودی دارند ؛ بی‌نظیرند و هیچ اتفاقی برای آنها نخواهد افتاد. این احساس که هیچ اتفاقی برای آنها نمی‌افتد باعث می‌شود خیلی راحت رفتارهای خطرناک انجام بدهند. بر پایه ی گزارش سازمان جهانی بهداشت ۷۰% مرگ‌ها به دنبال رفتارهایی رخ می‌دهند که در نوجوانی روی داده و قابل اصلاح بوده‌اند. هرچه سن افراد بالاتر می رود از میزان هیجان خواهی آنها کاسته می شود و در سنین میانسالی و کهنسالی افراد به نهایت محافظه کاری در رفتارها می رسند.
پژوهش در هیجان خواهی
از آنجا که نوجوانان و جوانان مخاطبان اصلی موُسسه هستند، بررسی میزان هیجان خواهی آنها و انواع  رفتارهای هیجان خواهانه میتواند موضوع مناسبی برای پژوهش باشد. این پژوهش که روی نوجوانان و جوانان ۱۳ تا ۲۹ ساله مشهد انجام شد ، میزان هیجان‌خواهی ، تعیین رفتارهای  مخاطره آمیز و پرخطر و همچنین شیوه‌های مثبت برون‌ریزی رفتاری مثل فعالیت‌های ورزشی و هنری، عضویت و مشارکت در تشکل‌های اجتماعی و فرهنگی را بررسی کرده است. در این پژوهش همچنین تفاوت این ویژگی در گروه های مختلف نیز بررسی شد. هدف اصلی، یافتن تدابیر لازم جهت سبک زندگی سالم و پیشگیری از رفتارهای مخاطره آمیزدر نوجوانان  بود.
ابزار دستیابی به اهداف پژوهش، چندین پرسشنامه بود؛ از جمله: مقیاس هیجان خواهی “زاکرمن” ( که با ۴۰ سؤال میزان هیجان خواهی را می‌سنجد)، پرسشنامه ی ارزیابی سلامت روانی و اجتماعی ساها (که با ۸۸ سوال عملکرد نوجوانان در مدرسه و اجتماع و رفتارهای پرخطر را ارزیابی می‌کند)، پرسشنامه رفتارهای مخاطره آمیز و پرخطر و پرسشنامه اندازه‌گیری شیوه‌های برون ریزی مثبت.
به جز پرسشنامه ی آخر که توسط پژوهشگران ساخته شده است، سایر پرسشنامه ها از زبان انگلیسی ترجمه و با فرهنگ ایرانی مطابق سازی شده است.
یافته‌‌های پژوهش
میزان هیجان خواهی:
میانگین هیجان خواهی کل آزمودنی‌ها ۶۸/۱۳ (بین نمرات ۱۰ تا ۲۰) بوده است. بالاترین میزان هیجان خواهی مربوط به نوجوانان پسر با میانگین ۷۶/۱۴ و پایین ترین میزان مربوط به جوانان دختر با میانگین ۶۰/۱۲ بوده است.
میزان رفتار‌های مخاطره آمیز:
میزان انجام رفتارهای مخاطره آمیز در کل گروه نمونه ۸۹/۸ (بین نمرات ۵تا ۱۳) بوده است که میانگین نمره  ی دختران ۷/۸ و میانگین نمره ی پسران ۲۵/۹ بوده است.
درک خطر:
 در مورد درک خطر، میانگین کل آزمودنی‌ها ۲۲/۱۸ (بین نمرات ۱۲ تا ۲۵) است. جوانان دختر با میانگین ۳۱/۱۹ و نوجوانان پسر با میانگین ۴۸/۱۶ به ترتیب بالاترین و پایین ترین میزان درک خطر را داشته اند.
تحقیق درباره هیجان خواهی
مطالب مرتبط بیشتر:

    بررسی تفاوت رشد اجتماعی افراد فاقد مادر و پدر
    بررسی تاثیر معلولیت جسمی حرکتی بر میزان هوش بهر کودکان
    بررسی اثربخشی آموزش تنش زدایی تدریجی و حل مساله در…
    بررسی استرس شغلی در کارمندان شهرداری
    بررسی و شناخت علل و عوامل مرتبط با پیری اجتماعی…
    رابطه سندرم پیش از قاعدگی با پرخاشگری در دانشجویان دختر
    نقش مددکاران اجتماعی در رابطه با حمایت و جلوگیری از…
    پایان نامه بررسی و شناخت علل اعتیادزدگی معتادین در حال…
    پایان نامه بررسی میزان اضطراب درمیان زنان شاغل و خانه…
    بررسی نقش فشارهای عصبی در کارآیی مدیران
    تاثیر اسباب بازی در بهبود کودکان پیش دبستانی بستری در…
    بررسی عوارض مختلف ناشی از مهاجرتهای بین المللی و تاثیر…
    بررسی تاثیر فرزند ناتوان هوشی بر کارکردهای مختلف خانواده
    پایان نامه توانمند سازی کارکنان کلید بهره وری سازمان
    بررسی رابطه بین سبک اسناد و سلامت روانی در بین…

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.