دانلود مقالات علوم اجتماعی اقتصادی

دانلود مقالات و پروژه های علوم اجتماعی اقتصادی

دانلود مقالات علوم اجتماعی اقتصادی

دانلود مقالات و پروژه های علوم اجتماعی اقتصادی

اختلالات نورولوژیک عفونی


در مورد اختلالات نورولوژیک عفونی
 
دانلود تحقیق درباره اختلالات نورولوژیک عفونی
 
فهرست مطالب
اختلالات نورولوژیک عفونی ۱
پاتوفیزیولوژی ۲
تظاهرات بالینی ۲
پیشگیری ۳
درمان طبی ۴
درمان پرستاری ۴
آبسه مغزی ۵
پاتوفیزیولوژی ۵
تظاهرات بالینی ۵
بررسی و یافته‌های تشخیصی ۵
درمان ۵
اقدامات پرستاری برای آبسه مغزی ۶
بررسی و یافته‌های تشخیصی ۷
اقدامات پرستار ۷
مولتیپل اسکلروزیس ۷
پاتوفیزیولوژی ۸
تظاهرات بالینی ۸
بررسی و یافته‌های تشخیصی ۹
نکات مربوط به افراد مسن ۱۰
درمان طبی ۱۰
درمان دارویی ۱۰
فرآیند پرستاری: بیمار با مولتیپل اسکلروزیس ۱۲
تشخیص‌های پرستاری ۱۲
برنامه‌ریزی و اهداف ۱۲
مداخلات پرستاری ۱۳
پیشگیری از آسیب ۱۴
بهبود کنترل مثانه و روده ۱۴
درمان مشکلات بلع و تکلم ۱۵
بهبود عملکرد حسی و ادراکی ۱۵
واکنش‌های ادراکی و احساسی ۱۵
تقویت مکانیسم‌های سازگاری ۱۶
پیشرفت توانایی‌های مراقبت از خود ۱۶
تأمین عملکرد جنسی ۱۶
تأمین مراقبت در منزل و جامعه ۱۷
مراقبت مداوم ۱۷
بیماری میاستنی‌گراو ۱۸
پاتوفیزیولوژی ۱۹
تظاهرات بالینی ۱۹
بررسی و یافته‌های تشخیصی ۱۹
درمان طبی ۱۹
دارو درمانی ۲۰
هشدار پرستاری ۲۰
پلاسمافرز ۲۰
درمان جراحی ۲۱
عوارض: بحران میاستنی در مقابل بحران کولینرژیک ۲۱
اقدامات پرستاری ۲۲
درمان بحران میاستنیک و کولینرژیک ۲۲
سندرم گلین ـ باره ۲۳
پاتوفیزیولوژی ۲۴
تظاهرات بالینی ۲۴
بررسی و یافته‌های تشخیصی ۲۵
درمان طبی ۲۵
فرآیند پرستاری: بیمار مبتلا به سندرم گلین ـ باره ۲۵
تشخیص‌های پرستاری ۲۵
مشکلات همکاری/ عوارض احتمالی ۲۶
مداخلات پرستاری ۲۶
حفظ عملکرد تنفسی ۲۶
افزایش تحرک جسمی ۲۷
تأمین تغذیه کافی ۲۷
بهبود ارتباطات ۲۷
کاهش ترس و اضطراب ۲۷
کنترل و درمان عوارض احتمالی ۲۸
تأمین مراقبت در منزل و جامعه ۲۸
آموزش بیماران برای مراقبت از خود ۲۸
مراقبت مداوم ۲۹
ارزیابی ۲۹
 
 
اختلالات نورولوژیک عفونی
اختلالات عفونتی سیستم عصبی عبارتند از: مننژیت، آبسه مغزی، انواع مختلف آنسفالیت، بیماری Creutzfeldt-Jackob و نوع جدید این بیماری تظاهرات بالینی، بررسی و یافته‌های تشخیصی در مورد این اختلالات درست همانند درمانهای پزشکی و پرستاری آنها حائز اهمیت می‌باشند.
مننژیت
مننژیت التهاب پرده‌های مننژ است. این پرده‌ها از مغز و نخاع حفاظت می‌کنند. مننژیت به دو گروه آسپتیک و سپتیک، طبقه‌بندی می‌شود. در مننژیت آسپتیک، باکتری عامل التهاب نیست و علت آن ممکن است ویروسی، لنفوم، لوسمی یا آبسه مغزی باشد. مننژیت سیتیک در اثر باکتری ایجاد می‌شود. عامل آن ممکن است نایسریا مننژیتیدیس باشد اما هموفیلوس آنفولانزا و استرپتوکوک پنومونیه هم می‌توانند مننژیت ایجاد کنند. در اماکن خاصی که ازدحام جمعیت وجود دارد مثل دانشکده‌ها و مؤسسات نظامی، ممکن است اپیدمی‌های مننژیت اتفاق بیفتد. اوج بروز این بیماری در طول سال، در فصل زمستان و اوایل بهار است. عواملی که خطر مننژیت باکتریال را افزایش می‌دهند شامل مصرف تنباکو و عفونت‌های ویروسی دستگاه تنفسی فوقانی می‌باشند زیرا این عوامل سبب افزایش تولید ترشحات می‌شوند. اوتیت میانی و ماستوئیدیت نیز خطر مننژیت باکتریال را افزایش می‌دهند. زیرا باکتری می‌تواند از عشاء اپی تلیلال عبور کرده و وارد فضای تحت عنکبوتیه شود. افراد مبتلا به ضعف سیستم ایمنی بیشتر در معرض خطر مننژیت باکتریال قرار دارند. در بین سالهای ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۶، تعداد موارد جدید مننژیت در گروه سنی ۲۹-۱۲ سال، به میزان ۲۸% افزایش یافت. این افزایش نشان داد که باید واکسیناسیون در جمعیت‌های پرخطر، بیشتر مورد توجه قرار بگیرد.
پاتوفیزیولوژی
منشأ عفونت مننژ، یکی از این دو مورد است: انتقال سایر عفونت‌ها از طریق گردش خون، تماس مستقیم مثلاً به دنبال آسیب استخوانهای صورت یا در اثر انجام پروسچرهای تهاجمی.
باکتری نایسرمیا مننژیتیدیس در ناروفارنکش مقیم می‌شود و بعد از طریق ترشحات یا آلودگی‌ هوای تنفسی انتقال می‌یابد. مننژیت باکتریال یا مننگوککی در بیماران مبتلا به ایدز، به صورت یک عفونت فرصت طلب ایجاد می‌شود. همچنین در بیماری لایم به عنوان یکی از عوارض این بیماری به وجود می‌آید. (چارت ۱-۵).
همچنین یکی از شایع‌ترین علل مننژیت در بیماران مبتلا به ایدز، باکتری استرپتوکوک پنومونیه می‌باشد. وقتی که ارگانیسم وارد جریان خون می‌شود، از سد خونی ـ مغزی عبور کرده و سبب بروز واکنش‌های التهابی در مننژها می‌شود. صرف نظر از عوامل باکتریایی، التهاب در فضای تحت عنکبوتیه و نرم‌شامه نیز اتفاق می‌افتد. از آنجا که فضای سخت جمجمه از قابلیت اتساع برخوردار نیست، لذا التهاب آن می‌تواند موجب افزایش CP شود. CSF در فضای تحت عنکبوتیه جریان دارد، در این جا مواد سلولی التهابی از بافت مننژ وارد شمارش سلولی CSF بالاست. پیش آگهی مننژیت باکتریال بستگی به ارگانیسم عامل، شدت عفونت و بیماری و طول دوره‌ی درمان دارد. در نوع حاد و شدید ممکن است آسیب آدرنال، کولاپس عروقی و خونریزی منتشر ایجاد شود. سندرم Waterhouse-Fredirchsen در اثر صدمه آندوفیلیال و نکروز عروقی ایجاد شده توسط باکتری به وجود می‌آید. عوارض مننژیت شامل اختلالات بینایی، ناشنوایی، تشنج، فلج، هیدروسفالی و شوک سپتیک می‌باشند.
تظاهرات بالینی
نشانه‌های مننژیت، حاصل عفونت و افزایش ICP می‌باشند. سردرد و تب، معمولاً نشانه‌های اولیه هستند. سردرد همراه با مننژیت معمولاً شدید بوده و نتیجه تحریک مننژ است. تب نیز وجود دارد و در طول دوره بیماری باقی می‌ماند. در مننژیت باکتریایی تغییرات سطح هوشیاری وجود دارد. اختلال در جهت‌یابی و حافظه در مراحل اولیه بیماری شایع است. تغییراتی که اتفاق می‌افتند به شدت عفونت واکنش فردی به فرآیندهای فیزیولوژیک بستگی دارند. تظاهرات رفتاری نیز شایع می‌باشند. با پیشرفت بیماری، خواب‌آلودگی، بیهوشی و اغما اتفاق می‌افتد.
تحریک مننژ، علایم کاملاً‌ شناخته شده‌ای دارد که در همه انواع مننژیت دیده می‌شود:
• سفتی گردن یک علامت اولیه است. تلاش در خم کردن گردن مشکل است زیرا عضلات گردن دچار اسپاسم شده‌اند. خم کردن گردن با اعمال فشار، سبب درد شدید می‌شود.
• علامت مثبت Kering’s : وقتی که بیمار می‌خوابد و ران خود را روی شکم خم می‌کند، نمی‌توان پا را به طور کامل راست کرد.
• علامت مثبت Brudzinski’s : وقتی که گردن بیمار خم شده است، زانوها و لگن نیز خودبه خود خم می‌شوند. با خم کردن انفعالی اندام تحتانی در یک طرف، حرکت مشابهی در اندام طرف دیگر نیز دیده می‌شود.
• فتوفوبی یا حساسیت بیش از حد نسبت به نور شایع است، ‌اما علت آن مشخص نیست.
در مننژیت، تشنج و افزایش ICP نیز دید همی‌شود. تشنج به صورت ثانویه به مناطق کانونی تحریک کورتکس اتفاق می‌افتد. علایم افزایش ICP نیز ثانویه به اگزودای چرکی یا ادم مغزی هستند، این علایم به صورت تغییرات علایم حیاتی (وسیع شدن فشار نبض و برادیکاردی)، بی‌نظمی تنفسی، سردرد، استفراغ و کاهش سطح هوشیاری مشاهده می‌شوند. اگر ICP کنترل نشود ممکن است لوپ گیجگاهی مغز از داخل چادرینه به داخل ساقه مغز، فتق کند. ساقه‌ی مغز، عارضه بسیار خطرناکی است که موجب اختلال اعصاب جمجمه‌ای و تضعیف مراکز حیاتی در بصل‌النخاع می‌شود (برای بحث بیشتر در مورد تغییر سطح هوشیاری و افزایش ICP، لطفاً فصل ۲ را ببینید).
راش جلدی یکی از تصاویر خاص مننژیت منگوککی است. در حدود نیمی از کل بیماران با این نوع مننژیت، دچار ضایعات پوستی می‌شوند که از یک راش کبود تا ضایعات پوریورایی بزرگ، و اکیموز متغیر می‌باشند.
در حدود ۱۰% از بیماران با مننژیت مننگوککی، دچار عفونت منتشر با علایم سیتی‌سمی شدید می‌شوند: شروع ناگهانی تب بالا، ضایعات پوروپورایی وسیع (بیشتر در صورت و اندامها)، شوک و علایم انعقاد منتشر داخل عروقی (DIC)، ممکن است چند ساعت بعد از شروع عفونت، بیمار بمیرد.
بررسی و یافته‌های تشخیصی
معمولاً با کشت CSF و خون، می‌توان ارگانیسم‌های عفونی را شناسایی کرد. وجود آنتی‌ژن پلی‌ساکاریدی در CSF برای تشخیص مننژیت باکتریال، از اهمیت بیشتری برخوردار است.
پیشگیری
در سال ۱۹۷۱، برنامه واکسیناسیون تمام سربازان جدید در ارتش به اجرا در آمد و سبب کاهش چشمگیری در میزان بروز مننژیت شد. تحقیقات صورت گرفته در مورد واکسیناسیون دانشجویان سال اول در دانشکده‌ها نشان داد که دانشجویانی که در خوابگاه‌های شلوغ زندگی می‌کنند بیشتر در معرض خطر مننژیت مننگوککی قرار دارند. در حال حاضر انجام واکسیناسیون برای دانشجویان تازه وارد ضرورتی ندارد اما آکادمی اطفال آمریکا، درباره خطر بیماری مننژیت و دسترسی به واکسیناسیون، اطلاعاتی را به دانشجویان و والدین آنها ارائه می‌کند. افرادی که با بیماران مبتلا به مننژیت مننگوککی در تماس نزدیک هستند باید تحت درمان ضد میکروبی پروفیلاکسی با استفاده از ریفاسپین، سپروفلوکساسین یا سفتریاکسون سدیم قرار بگیرند.
درمان بعد از تماس با بیمار باید هر چه زودتر شروع شود، تأخیر در شروع درمان می‌تواند اثر پروفیلاکسی را کاهش دهد. همچنین در افرادی که با بیمار مبتلا به مننژیت منگکوکی زندگی می‌کنند، باید در کنار درمان پروفیلاکسی ضد میکروبی، برنامه واکسیناسیون نیز انجام شود. برای جلوگیری از مننژیت ناشی از هموفیلوس آنفولانزا و استپرتوکوک پنومونیه، لاازم است که واکسیناسیون برای تمام کوداکان و بزرگسالان در معرض خطر انجام گیرد.
درمان طبی
درمان موفق بستگی به تجویز آنتی‌بیوتیک‌هایی دارد که از سد خونی مغزی عبور کرده و با غلظت کافی وارد فضای تحت عنکبوتیه شوند تا تکثیر باکتریها را مهار نمایند. کشت CSF و خون انجام می‌شود و درمان ضد میکروبی فوراً آغاز می‌گردد. ممکن است از پنی‌سیلین، آمپی‌سیلین، کلرامفنیکل یا یکی از سفالوسپورین‌ها استفاده شود. اگر باکتری از نوع مقاوم تشخیص داده شد، از وانکومایسین به تنهایی یا همراه با ریفامپین استفاده می‌شود. بیمار روی دوزهای بزرگ وریدی از آنتی‌بیوتیک مناسب قرار داده می‌شود. نشان داده شده است که دگزامتازون نیز به عنوان درمان جانبی در مننژیت هموفیلوس آنفولانزا و مننژیت پنوموککی مؤثر است، به شرطی که همراه با اولین دوز آنتی‌بیوتیک یا قبل از آن تجویز گردد. مطالعات اخیر نشان دادند که دگزامتازون بروز ناشنوایی را به عنوان عارضه مننژیت بخصوص در کودکا کاهش می‌دهد. هیدراتاسیون و شوک با تجویز مایعات جایگزین درمان می‌شوند. تشنج که ممکن است در مراحل اولیه بیماری اتفاق بیفتد، با دیازپام یا فنی‌توئین کنترل می‌گردد. ممکن است برای درمان ادم مغزی یک دیورتیک اسموتیک مثل مانیتول استفاده شود.
درمان پرستاری
بیمار ممکن است بسیار بدحال باشد. بنابراین بیشتر مداخلات پرستاری در همکاری با سایر اعضاء تیم درمانی مثل پزشک، درمانگر تنفسی و … انجام می‌گیرد. پیش آگهی بیمار بستگی به مراقبتهای حمایتی ارائه شده دارد. وضعیت نورولوژیک و علایم حیاتی بیمار باید مکرراً بررسی شوند. برای شناسایی سریع نیاز به حمایت تنفسی انجام اکسیمتری پالس و اندازه‌گیری گازهای خون شریانی لازم است. برای حفظ اکسیژناسیون کافی بافتها، ممکن است گذاشتن یک لوله تراشه کاف‌دار همراه با تهویه مکانیکی لازم باشد. برای بررسی خون شریانی کنترل شود. جایگزینی سریع مایعات وریدی، ضرورت دارد اما باید از اضافه حجم مایع نیز پیشگیری شود. تب، بارکاری قلب و متابولیسم مغز را افزایش می‌دهد. در واکنش به افزایش نیازهای متابولیک مغز، ICP هم افزایش می‌یابد. بنابراین اجرای معیارهای لازم برای کاهش درجه حرارت بدن، ضروری است. سایر مراقبت‌های مهم پرستاری به شرح زیر می‌باشند:
 
دانلود پروژه اختلالات نورولوژیک عفونی
تحقیق درباره اختلالات نورولوژیک عفونی
مقاله در مورد اختلالات عفونتی سیستم عصبی
 
 

دانلود تحقیق درباره اختلالات نورولوژیک عفونی
مطالب مرتبط بیشتر:

    تاثیر اسباب بازی در بهبود کودکان پیش دبستانی بستری در…
    بررسی عوارض مختلف ناشی از مهاجرتهای بین المللی و تاثیر…
    بررسی تاثیر فرزند ناتوان هوشی بر کارکردهای مختلف خانواده
    پایان نامه توانمند سازی کارکنان کلید بهره وری سازمان
    بررسی رابطه بین سبک اسناد و سلامت روانی در بین…
    بررسی رابطه تیپ شخصیت درونگرا و برونگرا با ارتباط پنهانی…
    پایان نامه بررسی میزان اضطراب و ارتباط پنهانی با جنس…
    پایان نامه بررسی و مقایسه اختلال شخصیت ضد اجتماعی بین…
    پایان نامه بررسی تاثیر ورزش بر روی استرس دختران دانشجو…
    پایان نامه بررسی تاثیر دوره پیش دبستانی بر پیشرفت تحصیلی…
    بررسی تاثیر بازی گروهی و با قاعده مدارس آمادگی بر…
    پایان نامه بررسی میزان افسردگی دختران و پسران دانشجو
    پایان نامه بررسی نظرسنجی پدیده وندالیسم در بین نوجوانان
    بررسی عملی بودن اعتبار روایی و نرم یابی پرسش نامه…
    پایان نامه بررسی ناسازگاری کودکان پیش دبستانی

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.