دانلود مقالات علوم اجتماعی اقتصادی

دانلود مقالات و پروژه های علوم اجتماعی اقتصادی

دانلود مقالات علوم اجتماعی اقتصادی

دانلود مقالات و پروژه های علوم اجتماعی اقتصادی

در مورد اختلالات خواندن


مقاله در مورد اختلالات خواندن
دانلود تحقیق درباره اختلالات خواندن

 
تحقیق درباره اختلالات خواندن
در مورد اختلالات یادگیری خواندن
مقاله در مورد اختلالات یادگیری در دانش آموزان
فهرست مطالب
چکیده ۱
مقدمه ۳
نارساخوانی ۴
دیدگاه های نارساخوانی ۴
ویژگی اختلال در خود کودک ۵
روش های آموزشی برای افراد نارساخوان ۵
تمرینات شنیداری ۶
تمرینات بینایی: ۷
تمرینات مربوط به حواس دیگر ۸
درک اصوات و تلفظ آن ۱۰
ویژگیهای کودکان دارای اختلال خواندن ۱۰
سنجش و تشخیص ۱۰
روش اجرا ۱۰
درک درست و تلفظ درست صداها ۱۱
راهنمایی های به خانواده ها در جهت بهبود مشکلات کودکان نارساخوان: ۱۶
راهبردهای آموزشی و درمانی خواندن ۱۸
تشخیص شنیداری ” حساسیت شنیداری ” ۲۱
مشکلات حافظه ای ۲۲
مشکلات توالی دیداری وتوالی شنیداری ۲۳
معکوس کردن حروف وکلمات ۲۴
ترکیب صدا ۲۵
تحلیل کلمه وشیوه های آموزش درخواندن ۲۵
شیوه های آموزش درخواندن ۲۶
شیوه ارائه کلمات دیداری ۲۷
نکته ها ۲۷
نتیجه گیری ۲۹
اختلالات خواندن
چکیده
بدون تردید “خواندن” مهمترین و پیچیده‌ترین فعالیت آموزشی کودکان در سال‌های آغازین مدرسه است اغلب دانش آموزان در سال اول دبستان در “نوشتن” و “حساب کردن” با چندان مشکل قابل توجهی مواجه نمی‌شوند اما زمانی که آموزش “خواندن” به طوری جدی شروع می‌شود به ویژه هنگامی که جملات و عبارات با تصاویر و نقاشی‌های گویا همراه نیست، دیده می‌شود که بعضی از شاگردان در زمینه خواندن با مشکل مواجه شده ، نیازمند به کمک و راهنمایی فوق العاده هستند.
مسئله اختلال در خواندن و یا “نارسا خوانی” زمانی مطرح است که کودک از نظر شنوایی و بینایی مشکلی تداشته و دچار هیچ گونه عقب ماندگی ذهنی نباشند. در این موارد معمولا کودکی که دچار نارسا خوانی است. در زمینه‌های مختلف رشد همانند سایر هم سالان خود بوده از نظر هوشی در سطح متوسط و بالاتر قرار دارند.
نارساخوانی یک ناتوانی در خواندن است که با مشکلاتی در زبان نوشتاری علیرغم آموزش قراردادی و هوش مناسب، فرصتهای اجتماعی و فرهنگی مناسب مشخص می شود. مشکلات ممکن است در خواندن، دیکته و نوشتن آشکار شود.
مقدمه
مشکلات خواندن مهم ترین عامل عدم موفقیت در مدرسه دانسته شده است و در واقع ساده ترین نشانه ای است که با کمک آن می توان شکست کودک را در بسیاری از زمینه های تحصیلی پیش بینی کرد. خواندن پایه مشترک موفقیت در تمام زمینه های تحصیلی است و باید اهمیت خاصی برای آن قائل شویم.
در ارتباط با مشکل خواندن کودک، برخوردهای مختلفی از سوی والدین و معلمان صورت می گیرد. برخی والدین با اظهار به اینکه این گونه کودکان در روابط اجتماعی، بازی با همسالان و صحبت کردن هیچگونه مشکلی ندارند و تنها در خواندن و نوشتن رفتار متفاوت و چشمگیری دارند. دلیل آن را بی رغبتی به مدرسه و درس و بی دقتی.
حواس پرتی ناشی از شیطنت و… می دانند و کودک را تحت فشار قرار داده و با تمرینات اجباری به ظاهر مشکل وی را حل نموده ولی در واقع مشکل همچنان باقی می ماند و بی رغبتی دانش آموز را به درس بیشتر می کند. برخی دیگر که به مشکل آگهی دارند با کمک گرفتن از مشاورین و معلمین خصوصی، روان شناسی و گفتار درمان مشکل واقعی را می شناسد و برای برطرف کردن آن می کوشند.
نارساخوانی در طول تاریخ به نامهای استرنوسمبولی (اورتون ۱۹۳۷) و یا الگز یا به معنی کوری کلمه و نقص و جزئی در کار مغز، دیس لکسی؛ برای اولین بار برلین در سال ۱۸۷۲ این کلمه را که معادل کوری کلمه بود برای کودکان با مشکلات خواندن به کار برد.
نارساخوانی
دیدگاه های نارساخوانی
دو دیدگاه مطرح شده توسط صاحب نظرانی چون راتر، واتیمور در مورد نارساخوانی عبارتند از:
۱- نارساخوانی ساده؛ تأخیر در رشد تکامل بسیاری از جنبه های مختلف از جمله راه رفتن. انجام حرکات ریز و درشت. در تکالیف ساختمانی مانند کپی کردن و…
۲- نارساخوانی ویژه که تأخیر کلی و عمومی در این نوع وجود ندارد ولی از لحاظ گفتار و زبان تأخیر دارند.
در تقسیم بندی دیگر دیس لکسی به دو گروه عمده تقسیم شده است:
۱- نوع شنیداری: avdijovy   ۲- نوع بینایی: visal
در دیس کلسی شنیداری اختلالاتی در تشخیص شنیداری، صداهای گفتاری و ترکیب آنها، نام بردن آنها و توالی شنیداری یا حافظه مسلسل نیز مشکل خواهند داشت.
در کودکان مبتلا به دیس لکسی بینائی: کودک در تشخیص بینایی، درک بینایی، جهت یابی و رعایت توالی و ترتیب مشکلاتی دارند در صورت اجرای برنامه درمانی مناسب می توانند از طریق شنیداری بیاموزند.
علائم و تظاهرات بالینی کودکان مبتلا به دیس کلسی:
۱- اشتباه در رعایت کردن جهات
۲- اختلال در نوشتن و هجی کردن دیکته و تأخیر زبانی
۳- اختلال در تمایز انگشتان
۴- ضعف در انبار حافظه
۵- ناهنجاری مربوط به برتری طرفی و غالبیت مغز
۶- عوامل مربوط به مادر و زمان تولد
۷- اختلال در عملکرد حرکتی و سیستم عصبی
۸- ناتوانی خانوادگی یا ارثی
ویژگی اختلال در خود کودک
او در خواندن کند و ناروان است حرکات برگشتی چشم وجود دارد. از وسط کلمات می خواند. حروف را می شناسد، برخی کلمات را به صورت آئینه وار یا معکوس می خواند.
مثل در ß رد                            غم ß من
عوض کردن جای وا که ها یا قاطی شدن صداها. ترکیب کردن چند صدا.
اختلال در دیکته، هجی کردن و نوشتن و ریاضیات، عدم توانایی نوشتن عقاید خود را قالب بیان نوشتاری کودکان مبتلا به دیس کلسی در حافظه کوتاه مدت مشکل دارند، در صورتیکه حافظه درازمدت خوبی دارند.
تحقیق درباره اختلالات خواندن
در مورد اختلالات یادگیری خواندن
مقاله در مورد اختلالات یادگیری در دانش آموزان
دانلود تحقیق درباره اختلالات خواندن
مطالب مرتبط بیشتر:

    پایان نامه توانمند سازی کارکنان کلید بهره وری سازمان
    بررسی رابطه بین سبک اسناد و سلامت روانی در بین…
    بررسی رابطه تیپ شخصیت درونگرا و برونگرا با ارتباط پنهانی…
    پایان نامه بررسی میزان اضطراب و ارتباط پنهانی با جنس…
    بررسی جایگاه زن در ایران باستان
    پایان نامه بررسی و مقایسه اختلال شخصیت ضد اجتماعی بین…
    پایان نامه بررسی تاثیر ورزش بر روی استرس دختران دانشجو…
    پایان نامه بررسی تاثیر دوره پیش دبستانی بر پیشرفت تحصیلی…
    بررسی تاثیر بازی گروهی و با قاعده مدارس آمادگی بر…
    پایان نامه بررسی میزان افسردگی دختران و پسران دانشجو
    مدیریت منابع انسانی
    پایان نامه بررسی نظرسنجی پدیده وندالیسم در بین نوجوانان
    بررسی عملی بودن اعتبار روایی و نرم یابی پرسش نامه…
    پایان نامه بررسی ناسازگاری کودکان پیش دبستانی
    پایان نامه بررسی عوامل موثر بر گسترش روحیه خدمتگذاری در…

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.