دانلود مقالات علوم اجتماعی اقتصادی

دانلود مقالات و پروژه های علوم اجتماعی اقتصادی

دانلود مقالات علوم اجتماعی اقتصادی

دانلود مقالات و پروژه های علوم اجتماعی اقتصادی

استرس و اضطراب در کارمندان


استرس و اضطراب در کارمندان
دانلود تحقیق درباره استرس و اضطراب کارمندان
عوامل استرس زا در سرکار
عوامل مادی استرس در محیط کار
دلایل نشانه های استرس شغلی
دلایل استرس کاری
راه های کاهش استرس شغلی
فهرست مطالب
مدیریت استرس واضطراب درکارکنان  ۲
مدیریت اضطراب زدا  ۲
۱- شرایط کاری ۴
۲- تراکم کاری ۵
۳- ابهام نقش ۵
۴- تعارض شغلی ۵
۵- مسئولیت ۶
۶- روابط با مافوق ۶
۷- روابط با زیر دستان ۶
۸- روابط با همکاران ۶
۹- عدم امنیت شغلی ۷
نشانه های استرس شغلی ۷
عوامل استرس شغلی در محیط کار  ۸
فناوری و خصیصه های مادی  ۹
عوامل مادی استرس در محیط کار ۹
پاسخ به استرس  ۹
دلایل استرسهای کاری  ۱۰
شیفت های کار  ۱۰
ساعت کار زیاد  ۱۱
اذیت و آزارهای شغلی  ۱۱
حقوق کم  ۱۱
سبک مدیریت  ۱۲
اثرات اضطراب در محیط کار ۱۲
راههای کاهش استرس در محیط کار  ۱۳
مدیریت استرس واضطراب درکارکنان
مدیریت و اضطراب را چند گونه می توان به هم ربط داد .سه نمونه اش را بخوانید
۱- وضعیتی که در آن همه چیز آشفته است و همه نگران، و کسی توان تصمیم گیری ندارد
۲- مدیریت اضطراب زا  منظور مدیر یا مدیریتی است که به اشکال و طرق گوناگون در زیر دستانش دلهره و تشویش می آفریند انگیزه این گونه مدیران که گاه ناخودآگاه اضطراب آفرینی می کنند بازدهی بیشتر در کاریا. اما پیش می آید که از سر نابلدی اوضاع را به هم می ریزند و باعث به هم ریختن نظم ، و ایجاد تشویش در کارکنان، به خصوص کارکنان وظیفه شناس می شوند. البت ده حتما شما هم کم ندیده اید مواردی از این گروه را که خود اوضاع را خراب می کنند و کارکنان را بازخواست. نزد این دسته عدم موفقیت در کارها و پس ماندگی همیشه تقصیر و یا توطئه دیگران است. فکر کنید با چنین مدیریتی فهرستنویس چگونه باید شماره بازیابی را صحیح بدهد و کتابدار میز امانتبا چهوضعیت عصبی و روانی باید پاسخگوی مراجعان باشد.
مدیریت اضطراب زدا
مدیری که رهبر است. او مجموعه و کارکنان را خوب می شناسد، در حوزه کاری متخصص و در کارهای شخصی و اداری اش منظم است. به قول خارجی ها دیسیپلین دارد. دلسوز است و دلسوزی اش را نه با آسان گیری در امور جدی ، که در مواقع اضطراب به کارکنانش نشان می دهد. می پرسید چگونه؟
او برای همه کارها برنامه ریزی انعطاف پذیری دارد. به بهبود کار می اندیشد . نظم و انتظام کارها را با مطالعه و با توجه با مباحث و آموزه های علمی و تخصصی برقرار کرده و آن را شخصی نمی داند. برای “ماندن” انتظام امور را به هم نمی زند و در حوزه های تخصصی که با روابط و سلیقه های شخصی ملازم نیست، مقابل ” بالا دستی ها” دست تسلیم بالا نمی برد. او فشارهای “بالادستی ها” را، وقتی غیر منطقی و غیر تخصصی است، و برخاسته از سفارش ها و توصیه های خاص، خود مدبرانه تحمل می کند و در این موارد کارکنانش را از اضطراب های ناشی از ندانم کاری “بالا دستی ها” در امان نگه می دارد. مسوولیت قصورو تقصیر کارکنانش را خود می پذیرد. کمتر همرنگ و همصدای همترازانی می شود که نه اصول مدیریت می شناسند و دانش و تخصص لازم را دارند یافته های حاصل از تحقیقات پژوهشی نشان داده اند که  ۱ – اضطراب در وظایف آسان تاثیری بر عملکرد ندارند. ۲ – اضطراب در وظایف دشوار موجب تضعیف عملکرد می شود., مهمترین نتیجه جنبی حاصل از این تحقیق که پیشنهاد گردیده در آینده مورد مطالعه و بررسی بیشتر قرار گیرد ، تاثیر مثبت و یا ارتباط مستقیم اضطراب با کمیت انجام وظایف و مسئولیتها و همچنین ارتباط معکوس آن با کیفیت کار است
دانلود تحقیق درباره استرس و اضطراب کارمندان
مطالب مرتبط بیشتر:

    بررسی تفاوت رشد اجتماعی افراد فاقد مادر و پدر
    بررسی تاثیر معلولیت جسمی حرکتی بر میزان هوش بهر کودکان
    بررسی اثربخشی آموزش تنش زدایی تدریجی و حل مساله در…
    بررسی استرس شغلی در کارمندان شهرداری
    بررسی و شناخت علل و عوامل مرتبط با پیری اجتماعی…
    رابطه سندرم پیش از قاعدگی با پرخاشگری در دانشجویان دختر
    نقش مددکاران اجتماعی در رابطه با حمایت و جلوگیری از…
    پایان نامه بررسی و شناخت علل اعتیادزدگی معتادین در حال…
    پایان نامه بررسی میزان اضطراب درمیان زنان شاغل و خانه…
    بررسی نقش فشارهای عصبی در کارآیی مدیران
    تاثیر اسباب بازی در بهبود کودکان پیش دبستانی بستری در…
    بررسی عوارض مختلف ناشی از مهاجرتهای بین المللی و تاثیر…
    بررسی تاثیر فرزند ناتوان هوشی بر کارکردهای مختلف خانواده
    پایان نامه توانمند سازی کارکنان کلید بهره وری سازمان
    بررسی رابطه بین سبک اسناد و سلامت روانی در بین…

مقایسه اضطراب دانش آموزان دختر و پسر سال سوم راهنمایی شهرستان کرج



مقایسه اضطراب دانش آموزان دختر و پسر سال سوم راهنمایی شهرستان کرج

«فهرست مطالب»
فصل اول :
مقدمه ۳
بیان مسأله ۶
اهداف تحقیق ۷
اهمیت و ضرورت تحقیق ۸
تعریف عملیاتی واژه ها ۸
فرضیه ۸

فصل دوم :
پیشینه تحقیق ۱۱
رویکردهای نظری به اضطراب ۱۲
نظریه روانکاوی ۱۲
نظریه رفتارگرایی ۱۲
سندرم افسردگیاضطراب ۱۳
اختلالات اضطرابی ۱۹
نتایج مشکلات روش شناسی ۲۴
اختلالات افسردگی ۲۵
اختلالات اضطرابی ۲۶
اضطراب منتشر ۲۸
روان نژندی ها ۳۰
انواع اضطراب ۳۰

فصل سوم :
روش تحقیق ۴۰
جامعه ۴۱
حجم نمونه (تعیین حجم نمونه) ۴۲
ابزار گردآوری اطلاعات ۴۳
روش گردآوری اطلاعات ۴۴
روش آماری ۴۴

فصل چهارم :
محاسبات آمار توصیفی ۴۷
تعیین جدول ضریب همبستگی ۴۷
محاسبه فرمول آماری Tاستیودنت ۴۸
آزمون فرض (فرضیه) ۴۹
بحث و نتیجه گیری

فصل پنجم :
نتیجه گیری ۵۱
محدودیت های تحقیق ۵۲
پیشنهادات ۵۲
منابع و مأخذ ۵۳
ضمائم و پیوست ها ۵۴

مقدمه
بیان مسأله
اهمیت و ضرورت پژوهش
اهداف تحقیق
فرضیه‌ها
تعاریف عملیاتی واژه ها

مقدمه :
اضطراب اساس همه هیجانات است آیودن عصر حاضر را عصر اضطراب نامیده است پیچیدگیهای جاری تمدن سرعت تغییرات و بی‌توجهی به مذهب و ارزشهای خانوادگی برای افراد و اجتماع ، تعارضها و اضطرابهای تازه‌ای به وجود آورده است
درحالیکه ارائه یک تعریف از اضطراب که تمامی جنبه‌های آن را پوشش دهد بسیار مشکل است ولی هرکس می‌داند که این احساس چیست اضطراب یک احساس بسیار ناخوشایند و اغلب مبهم است که با یک یا چند احساس جسمی همراه می‌گردد درواقع اضطراب یک پاسخ به خطر یا تهدید است به منظور حمایت ارگانیزم
اشکال اضطراب را برحسب هیجانی که نرمال یا بیمارگونه باشد مورد بررسی قرار می‌دهند بطورکلی اضطراب ممکن است سن حالت[۳] و صفت‌ها[۴] متقارن شود (سیمز ۱۹۹۵)
حالت اضطرابی، کیفیتی از مضطرب‌بودن درحال است در این زمان خاص و واکنشی است شرایط تحریک‌آمیز محیط و ماهیت انتقال دارد اضطراب صفتی یک گرایش بلندمدت است که ممکن است تمام دوره زندگی را در برگیرد که معمولاً با اختلال شخصیت اضطراب همراه است (سیمز ۱۹۹۵)
بطورکلی استرس‌آمیز تلقی‌شدن یک حادثه ، بستگی به ماهیت حادثه و نیز چاره‌ها و دفاع‌ها و مکانیسم‌های مقابله‌ای شخصی دارد که همه اینها با ایگو (خود، نهاد) در ارتباط هستند انتزاعی جامع که به فرآیندهای ادراک تفکر و عمل شخص به حوادث برونی و سائق‌های درونی اطلاق می‌شود
اگر ایگو شخص عملکرد مناسب داشته باشد شخص در تعادل سازگارانه با دنیای برون و درون خود خواهد بود اگر عملکرد ایگو مناسب نبود و عدم تعادل ادامه یابد شخص دچار اضطراب خواهد شد (کاپلان ، ۱۳۶۸)
اضطراب در سه سیستم جداگانه خود را نشان می‌دهد که عبارتند از سیستم :
روانیفیزیولوژیکی و رفتاری که در نهایت هدف آنها حمایت از ارگانیزم می‌باشد یکی از پیامدهای این سه بعد این است که می‌توانند با هم ترکیب شوند و در سطح اضطرابی که افراد تجربه می‌کنند تغییرات وسیعی ایجاد کنند (تیلور ، ۱۹۵۳)
اضطراب زمانی ناهنجار است که شدت آن مانع تحقق اهداف شخصی یا ارتباطات بین فرد می‌شود یا باعث درجات بالایی از ترس و درد شود در چنین سطحی از شدت اضطراب به صورت اختلالات اضطرابی درنظر گرفته می‌شود بنابراین یک اختلال اضطرابی با شدت سطح اضطرابی که فرد تجربه می‌کند استمرار و تضعیف ، فرد مشخص می‌شود (فاپولیگیلبرا ایروتبس ، ۱۹۸۸ ، به نقل از کاردوجی ۱۹۹۸)
مطالعات اخیر نشان می‌دهند که اختلالات اضطرابی شایع‌ترین اختلالات روان‌پزشکی را تشکیل می‌دهند و تشخیص زود و به موقع اختلالات اضطرابی می‌تواند به درمان مؤثرتر و پیامدهای مثبت درمان این اختلالات منجر شود امروزه ابزارهای تشخیصی مختلف در سراسر دنیا به منظور تسریع روان‌درمانی بوجود آمده است و کاربرد بالینی فراوانی دارند که برخی از این ابزارها در ایران نرم شده و قابل استفاده می‌باشند در این تحقیق سعی شده با استفاده از ابزارهای تشخیصی شناخته شده جهت تسهیل در تشخیص گامی برداشته شده باشد که در روند درمانی بهتر مؤثر واقع شود

بیان مسأله :
اضطراب هسته مرکزی و نشانه اصلی اغلب اختلالات روانی محسوب می‌شود و همانطور که در بیماریهای جسمانی درد نماینده وجود بیماری است در بیماریهای روانی اضطراب نشانگر وجود مشکل می‌باشد
اضطراب یک وضعیت شایع در زندگی است و در شکل طبیعی خود انگیزه حرکت محسوبمی‌شود ولی در حالت فرضی و مزمن در سیستم شناختیعاطفی فرد واردمی‌شود و انفعالات ، عواطف، واکنش‌ها ، شناخت و ادراک را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد تحقیقات مختلفی در زمینه مفهوم اضطراب و اختلالات اضطرابی انجام شده است و به عنوان نمونه ، تحقیقات الکین و برنات[۵] (۱۹۸۷) که موفق شدند صفات پنهانی از بیماران روان‌تنی از جمله الکی تایمر را براساس پاسخگویی به رورشاخ تشخیص دهند و همچنین تحقیقات وسیعی که در کشور‌های کانادا ، سوئیس و فرانسه در ارتباط با اضطراب و آزمون رورشاخ انجام گرفته که بطورکلی نتایج نشان دادند پاسخگویی افراد اضطرابی و افراد عادی به این آزمون تفاوت معناداری دارد
در همین رابطه‌ این نکته نیز قابل بررسی است که آیا بین اضطراب دختران و پسران رابطه وجود دارد ؟

اهداف تحقیق :
اضطراب از هر نوع و از هر عامل و پدیده ای در زندگی انسانی همواره موجب رکود فعالیت ها و کاستی تلاش ها و کم شدن بهره وری و حتّی انحراف از نتایج عملکرد افراد انسانی است
اضطراب اگر فقط در حد استارت و انگیزش حرکت و فعالیت رُخ دهد اتفاقاً بسیار ارزشمند است و امّا اگر از حد خود خارج شود، موجب کاهش فعالیت ها و انحراف از اهداف و تعرّق دست و پا و تپش قلب و لرزش دست و پا در حالت جسمانی و کم خلقی و بدخلقی افراد و بدبینی و احساس حقارت در خود در جنبه شناختی و حتی پایین آمدن عزت نفس و اعتماد در افراد می گردد فلذا هدف اصلی تحقیق عبارت است از :
(فرضیه)
مقایسه اضطراب دانش آموزان دختر و پسر سوم راهنمایی منطقه کرج می باشد
اهمیت و ضرورت پژوهش :
نظر به اینکه علائم اضطرابی در تمامی اختلالات روانی مشهود است و در بعضی موارد باعث پوشیده‌شدن تابلوی واقعی بیماری می‌شد و از طرفی درمان مناسب بر پایه تشخیص صحیح قرار دارد بنابراین اجرای چنین پژوهشی از اهمیت بسزایی برخوردار است براساس اطلاعات موجود تحقیقاتی در زمینه اضطراب انجام داده‌ایم

اهمیت پژوهش :
جهت استفاده از نتایج پژوهش در کمک مشاوره‌ای به دختران و پسران است

تعریف عملیاتی :
در فرد مضطرب بالا : در این پژوهش فرد مضطرب بالا براساس چارک بالای نمرات نمونه‌ها در آزمون سنجیده می‌شود
فرد مضطرب پائین : به کسانی اطلاق می‌شود که در آزمون اضطراب کتل در چارک پائین نمرات قرار دارند
نروز‌ها : عبارت از یک اختلال روانی است که عملکرد‌های اصلی شخصیت را دربرنمی‌گیرد و فرد به آن آگاهی دارد از انواع بسیار رایج و شناخته شده نروز می‌توان اضطراب، وسواس ، ترسهای مرضی و هیستری را نام برد
افراد نوروتیک در مجموع تعدادی ویژگی مشترک دارند مثلاً خود را ناراحت احساس می‌کنند نقش اجتماعی خود را زیاد می‌برند در مقابل دیگران حالتی پرخاشگری دارند یا برعکس پرخاشگری آنها متوجه خود آنهاست خوابهایشان اختلال دارد روابط جنسی آنها مختل است (سردمزاجیناتوانی و ) و بسیار خسته هستند (روانشناس عمومی دکتر حمزه گنجی)
سندرمهای افسردگی و اضطراب :
هدف ما در این فصل توصیف نظامهای فعلی طبقه بندی اضطراب و افسردگی به منظور تعیین قلمرو اختلالهایی است که در این جا به آنها اشاره می کنیم
وسعت و قلمرو مسأله :
شیوع افسردگی : به نظر می رسد اضطراب و افسردگی هر دو از اختلالهایی هستند که عموم مردم و درمانجویانی که به درمانگاه مراجعه می کنند به طور مشترک از آنها شکایت دارند براساس مطالعاتی که در اروپا و ایالات متحده آمریکا انجام شده، برآورد شده است که بین ۹ تا ۲۶ درصد زنان و ۵ تا ۱۲ درصد مردان در طول زندگی خود یک بیماری افسرده ساز عمده داشته اند همچنین برآورد شده است که بین ۵/۴ تا ۳/۹ درصد زنان و ۳/۲ تا ۲/۳ درصد مردان در برهه ای از زمان به این اختلال دچار هستند بنابراین زنان دو برابر بیشتر از مردان به افسردگی دچار هستند و این نسبت در جمعیتهای بالینی نیز گزارش شده است این عدم تجانس در شیوع افسردگی مخصوصاً در گروههای سنی جوانتر صدق می کند همچنین احتمال بهبود افسردگی در این اشخاص نسبت به افراد مسن تر بیشتر است و نیز احتمال تجربه مجدد بیماری در آنها کمتر می باشد (روبینز[۱] و همکاران، ۱۹۸۴ ؛ بلاکر[۲] و کلار[۳]، ۱۹۸۷ ) مطالعات متعددی که بر روی بیماران مراجعه کننده به پزشکان عمومی انجام نشان می دهند که شیوع افسرده اساسی در حدود ۵ درصد است (هوپر[۴] و همکاران، ۱۹۷۹ ؛ بلاکر و کلار ، ۱۹۸۷ ) و این میزان سبب شده که اختلال افسردگی یکی از شایعترین مشکلات بالینی پزشکی عمومی تلقی گردد تخمین زده می شود که تنها در حدود ده درصد بیماران مراجعه کننده به پزشکان عمومی که دچار افسردگی هستند به خدمات روان پزشکی ارجاع داده می شوند
شیوع حالات اضطرابی : در مورد اضطراب مارکس[۵] و لیدر[۶] با بررسی ۲۲ مطالعه انجام شده در این زمینه برآورد کرده اند که تقریباً سه درصد جمعیت عمومی به حالت اضطراب دچار هستند گزارش شده است که در بین آنهایی که از مراقبتهای اولیه استفاده می کنند یعنی مراجعه کنندگان به پزشک عمومی شیوع حالات اضطراب بیشتر از افسردگی است کدوارد[۷] و کوپر[۸] (۱۹۶۹) گزارش می کنند که ۲۷ درصد بیمارانی که با علائم روانی به پزشکان عمومی خود مراجعه می کنند دچار حالت اضطرابی هستند با این حال، شیوع اختلالهای اضطرابی در کار روان پزشکی کاهش یافته است یکی از دلایل آن این است که پزشکان عمومی معمولاً تمایل دارند بیماران مضطرب را خودشان با استفاده از داروهای بنزودیازپین درمان کنند و در مواردی این قبیل بیماران به روان پزشک ارجاع داده می شوند که دچار اضطراب مزمن هستند در عین حال، الگوی ارجاع بیماران دچار اختلالهای اضطراب به خدمات روان پزشکی در حال تغییر است زیرا درمانهای روانشناختی اخیراً بر درمان با دارو ترجیح داده می شوند و همچنین وابستگی فزاینده و داروهای بنزودیازپین سبب اجتناب از آنها شده است وایسمن[۹] و میرز[۱۰] (۱۹۷۸) گزارش داده اند که بیشتر از هشتاد درصد افراد مبتلا به اختلال اضطراب منتشر در طول زندگی خود اختلال هراس سا فوبی را داشته اند و ۳۹ درصد بیماران مبتلا به فوبی دچار اختلال وحشتزدگی شده اند بنابراین همانند افسردگی، اضطراب توأم با حملات وحشتزدگی یا بدون این حملات یکی از شایعترین حالات آسیب شناسی روانی محسوب می گردد
تشخیص
اختلالهای افسرده ساز :
طبقه بندی اختلالهای افسرده ساز سبب بحثهای طولانی مدت شده است سؤال اصلی این است که آیا تظاهرات مختلف بیماری از نظر کمی (بر حسب شدت) یا کیفی (بر حسب ماهیت بیماری) متفاوتند بحثهای اولیه مبتنی بر توصیفهای مفصل پدیدار شناسی بیماران بوده و سپس با ظهور کامپیوتر بحثها حول مسأله تحلیلهای چند متغیری درجه بندی های علائم در گروه وسیعی از بیماران دور می زده است بحث اصلی به صورت نمودار در شکل ۱ ارائه شده است

الگوی ابعادی، الگوی بیماری ناپیوسته :
در حالی که هر دو الگوی ارائه شد در شکل ۱ امکان وجود یک گروه روان پریش و یک گروه روان رنجور وجود دارد طرفداران الگوی ابعادی معتقدند که اکثریت بیماران در قسمت میانی دو بعد روان پریش و روان رنجور قرار دارند، در حالی که طرفداران الگوی بیماری ناپیوسته معتقد به یک توزیع دونمایی[۱۱] هستند، یعنی تنها تعداد محدودی از بیماران در قسمت میانی ناحیه افسردگی قرار دارند مطرح کردن نظریه های مختلف در این جا مناسب نیست (کندل ۱۹۷۶) در عوض ما ملاکهای تشخیص اصلی مورد استفاده در مطالعات بالینی و پژوهشی را تعریف و مشخص می کینم، به طوری که بتوانیم گروه بیمارانی را که به شناخت درمانی پاسخ می دهند تعیین نمائیم
جدول ۱ نشان می دهد که بیماری افسردگی می تواند بر کارکردهای مختلف با وسعت مختلف زیاد تأثیر بگذارد در تمام بیماران افسرده، تعدادی یا تمام علائم فوق با شدتهای مختلف مشاهده می شود و همچنین بعضی از این بیماران علائم واضح روان پریشی را به صورت هذیانها[۱۲] و توهمات[۱۳] نشان می دهند این هذیانها گاهی اوقات تحت عنوان «هذیانهای کامل» توصیف می شوند، یعنی بر خلاف هذیانهای «از هم پاشیده » بیماران اسکیزوفرنیایی در زمینه خلق بیمار قابل شناسایی هستندهذیانها نوعاً هذیانهای پشیمانی یا توبه نامیده می شوند و در رابطه با مووضعاتی نظیر احساس گناه، بیماری، فقر و مرگ هستند توهمها که نادرتر هستند معمولاً در رابطه با موضوعاتی مانند خود مقصر بینی و تقبیح خود هستند
جدول ۱ ) تحلیل کارکردی بیماری افسردگی
علائم روانشناختی

خلق
غمگینی، اضطراب، تحریک پذیری
تفکر
فقدان تمرکز، تفکر کند و آشفته، دیدگاه بدبینانه، سرزنش خود، دودلی و تردید، عزت نفس پایین
انگیزش
عدم علاقه به کار و سرگرمی ها، اجتناب از فعالیتهای شغلی و اجتماعی، تمایل به فرار و گوشه گیری، وابستگی زیاد
رفتار
عدم فعالیت، راه رفتن کند، گریه کردن، شکایتهای متعدد
علائم زیست شناختی
افزایش یا کاهش اشتها، فقدان نیروی زندگی (لیبیدو)، اختلال خواب، کندی یا بی قراری
در عمل نظامهای تشخیص مختلف که در قسمت زیر توصیف شده اند دارای ارزش اکتشافی هستند زیرا نشانگر رویکردهای درمانی متفاوت هستند راهنمای بین المللی طبقه بندی آماری بیماریها، آسیب ها و علل مرگ و میر (۹ – ICD[14]، سازمان بهداشت جهانی، ۱۹۷۷) و راهنمای آماری و تشخیص نظامهای طبقه بندی اختلالهای روانی (DSM III – R[15]، انجمن روان پزشکی آمریکا، ۱۹۸۷) در جدول ۲ و ۴ توصیف شده اند

اضطراب دانش آموزان دختر و پسر

درباره اضطراب دانش آموزان

در مورد اختلالات افسردگی دانش آموزان
دانلود کامل مقایسه اضطراب دانش آموزان دختر و پسر سال سوم راهنمایی شهرستان کرج
مطالب مرتبط بیشتر:

    پایان نامه توانمند سازی کارکنان کلید بهره وری سازمان
    بررسی رابطه بین سبک اسناد و سلامت روانی در بین…
    بررسی رابطه تیپ شخصیت درونگرا و برونگرا با ارتباط پنهانی…
    پایان نامه بررسی میزان اضطراب و ارتباط پنهانی با جنس…
    پایان نامه بررسی و مقایسه اختلال شخصیت ضد اجتماعی بین…
    پایان نامه بررسی تاثیر ورزش بر روی استرس دختران دانشجو…
    پایان نامه بررسی تاثیر دوره پیش دبستانی بر پیشرفت تحصیلی…
    بررسی تاثیر بازی گروهی و با قاعده مدارس آمادگی بر…
    پایان نامه بررسی میزان افسردگی دختران و پسران دانشجو
    پایان نامه بررسی نظرسنجی پدیده وندالیسم در بین نوجوانان
    بررسی عملی بودن اعتبار روایی و نرم یابی پرسش نامه…
    پایان نامه بررسی ناسازگاری کودکان پیش دبستانی
    پایان نامه بررسی تاثیرات اختلالات زبان در میزان افسردگی کودکان
    پایان نامه بررسی علل طلاق و رابطه آن با فرار…
    پایان نامه سلامت روانی افراد در ازدواج های سنتی نیمه…

بررسی مقدماتی آزمون مقدماتی کرنل فرم N2



بررسی مقدماتی آزمون مقدماتی کرنل فرم N2

فهرست:
فصل اول
زمینه تحقیق
بحث های اساسی موضوع:
اختلالات روان تنی
تاریخچه
روانکاوی:
اجتماعی فرهنگی:
نظریه سیستم ها:
چگونگی پیدایش نقش روان شناسی
مفاهیم روانی ،اجتماعی و شناختی اختلالات روانی فیزیولوژیائی
دیدگاه فرهنگی اجتماعی
دیدگاه رفتارگرائی
درمان اختلالات روانی تنی
درمان اختلالات روانی فیزیولوژیائی
قابلیت پیش بینی و کنترل
طبقه بندی
ملاکهای تشخیص
سبب شناسی
نظریه اختصاصی بودن( )
نظریه غیراختصاصی
فیزیوپاتولوژی
آزمون
طبقه بندی آزمونها
۲- آزمونهای گروهی دربرابرآزمونهای فردی
۳-آزمونهای سرعت دربرابرآزمونهای قدرت
۴- آزمونهای عملی دربرابر آزمون های کاغذ –مدادی
۵- آزمون های عینی دربرابرآزمونهای ذهنی
۶- آزمون های ملاک مرجع دربرابر آزمون های گروه مرجع
۷- آزمون های وابسته به فرهنگ دربرابر آزمون های نابسته به فرهنگ
۸- آزمون های کلامی دربرابر آزمون های غیرکلامی
تعریف آزمون روانی
شخصیت
آزمون های شخصیت
پرسشنامه ها یا آزمونهای عینی شخصیت
طبقه بندی آزمونهای شخصیت
اندازه گیری شخصیت
پرسشنامه
تهیه پرسشنامه های شخصیت
اعتباریابی محتوا
کلید یابی ملاک تجربی
تحلیل عوامل درآزمونسازی
آزمونسازی برمبنای نظریه های شخصیت
تجزیه وتحلیل پرسشنامه های آزمون
ارزیابی پرسشنامه های شخصیت
پرسشنامه ها
ویژگیهای اساسی ابزارهای اندازه گیری متغیرها:
روایی –اعتبار- استاندارد بودن –عملی بودن
روایی
استاندارد بودن
نرم یا هنجار
مشخصه قدرت تشخیص سوال
محاسبه ضریب دشواری سوال
درجه دشواری
محاسبه قدرت تمیز سوال
همبستگی سوال با کل آزمون
همبستگی میان سوالهای آزمون
تحلیل سوالهای آزمون
اندازه گیری
ویژگی مطلوب روش های اندازه گیری
مراحل اساسی اندازه گیری
مشکلاتی که درهریک از مراحل سه گانه اندازه گیری وجود دارد
آزمون شخصیت کرنل و فرمهای آن
معرفی پرسشنامه و ویژگیهای آن
هدف و ماهیت کرنل
موارد استفاده از شاخص کرنل
طرح ریزی پرورش تست
هدف تحقیق
اهمیت تحقیق
سوالهای تحقیق
تعاریف عملیاتی
پرسشنامه.
خلاصه ای از شیوه اجرا

فصل دوم : مروری برادبیات پژوهشی
مراحل تکوین فرمN2
پایائی
روایی

فصل چهارم : یافته های تحقیق
سوالهای تحقیق
مدلهای آماری به کار رفته
یافته های توصیفی کل آزمودنی ها برای سوال ۵۸
سوالهای تحقیق
یافته های توصیفی کل آزمودنی ها برای سوال ۶۰
نمودار توزیع درصد امتیازهای دختران به تفکیک از پسران و نیز همه ی آزمودنی ها برای سوال ۶۰
مقایسه ی امتیازهای دختران با پسران برای سوال ۵۸
جدول ۲
جدول فراوانی مورد انتظارو مشاهده شده برای امتیازهای پسران
به تفکیک از دختران و کل آزمودنی ها از
سوال ۵۸
جدول ۲
جدول فراوانی مورد انتظارو مشاهده شده برای امتیازهای پسران
به تفکیک از دختران و کل آزمودنی ها از
سوال ۶۰
مقایسه ی امتیازهای ۰ با ۱ برای سوال ۵۸
جدول ۳
جدول خلاصه داده پردازی آزمون دوجمله ای
برای کل آزمودنی ها درباره ی
سوال ۵۸
مقایسه ی امتیازهای ۰ با ۱ برای سوال ۶۰
جدول ۳
جدول خلاصه داده پردازی آزمون دوجمله ای
برای کل آزمودنی ها درباره ی
سوال ۶۰
چون مقدار خطای نوع اول کوچکتراز۵% است بنابراین فرض صفررا رد کرده نتیجه
تحلیل اعتبار ( همگونی درونی )
تحلیل اعتبار ( همگونی درونی )
جدول ۴

فصل پنجم
بحث ونتیجه گیری
فهرست منابع
پیوست ها

دانلود پایان نامه رشته روان شناسی علوم ترییتی

مقدمه
هدف اصلی از این تحقیق حرکت در راستای تست سازی و تهیه ابزاری مناسب برای سنجش سریع روان پزشکی و روان تنی است و جهت احقاق این امر به بررسی آزمون شخصیتی کرنل فرم N2 بر روی سوالهای ۵۸ و ۶۰ این آزمون پرداخته ایم ، این آزمون شامل ۱۰۱ سوال و ۱۰ مقیاس فرعی است . ما سعی نموده ایم تا قدرت تشخیص سوالها فوق الذکر این آزمون را درمیان دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر( بجز رشته آموزش معلمان و کارشناسی ارشد) و همچنین مقبولیت آنها در بین دوجنس ( دخترو پسر) بررسی نمائیم، آزمون بر روی ۵۲۸ نفر از دانشجویان این دانشگاه صورت گرفت و روش نمونه برداری دراین تحقیق تصادفی خوشه ای بصورت تک مرحله ای انجام گرفته است و بمنظور اجرای آزمون از آزمودنیها خواسته شد با فاصله از هم بنشینند آنگاه پرسشنامه ها توزیع شد و توضیحاتی توسط آزمونگر ارائه گردید: نام خود را ننویسید فقط جنسیت و وضعیت تاهل خود و تاریخ امروز را درمحل آن مشخص کنید اگر پاسخ شما مثبت است درخانه بلی و اگر منفی است درخانه خیر علامت بزنید و به تمام سوالها پاسخ دهید و درصورت عدم اطمینان نزدیک ترین پاسخ را به پاسخ خود انتخاب کنید، در طول آزمون ، آزمونگربر رفتار آزمودنی ها نظارت داشت و ابهامات آنها را ثبت می کرد و پس از اتمام آزمون همه پرسشنامه ها یکجا جمع آوری گردید پس از بررسی و تحلیل اطلاعات آزمون ، مشخص گردید که سوال ۵۸ درمجموع از نوع سوال های دیگر است ، قدرت تشخیص دارد، و درمورد اعتباربا حذف سوال تغییری حاصل نمی شود ، ثابت است و به اتبار آزمون کمک نمی کند و نیز به مقیاس فرعی دیگرعلائم روان تنیکمک میکند. درعین حال انتخابهای دختران متفاوت از پسران است و در جمع بندی نهائی بهتراست درمجموع آزمون حفظ شود.
و سوال ۶۰ نیزاز نوع سوال های دیگر است ، قدرت تشخیص دارد، به اعتبار آزمون کمک نمی کندو ثابت است و نیز به مقیاس فرعی دیگر علائم روان تنیکمک می کندو انتخابهای دختران متفاوت از پسران نیست. در جمع بندی نهائی بهتراست درمجموع آزمون حفظ شود.
پیشنهاد می گردد تحقیقاتی که درآینده صورت خواهد گرفت درجوامع وسیعترصورت گیرد ، جوامعی چون کلیه دانشجویان کشور و یا دربین دانشجویان بومی و غیربومییا دانشجویان ممتاز و مشروطی و متوسط و یا سنین و مشاغل مختلف باشد همچنین می توان دربین افراد شاغل یا بیکار صورت گیرد و یا افراد معتاد و معتادین درحال ترک یا ترک کرده و
خانواده های نابسامان و موفقو زنان مطلقهانجام گیرد.

چکیده
دراین پژوهش سعی گردیده که بررسی مقدماتی در راستای تهیه ابزاری مناسب برای سنجش سریع روان پزشکی و روان تنی صورت گیرد و هدف نهایی از انجام این تحقیق تست سازی است ما در این تحقیق به بررسی مقدماتی آزمون کرنل فرم N2 بر روی سوال های ۵۸ و ۶۰ این آزمون پرداخته ایم ، این آزمون شامل ۱۰۱ سوال و ۱۰ مقیاس فرعی است. ما سعی نموده ایم تا قدرت تشخیص سوالهای ۵۸ و ۶۰ این آزمون را درمیان دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر( بجز رشته آموزش معلمان و کارشناسی ارشد) و همچنین مقبولیت آنها در بین دوجنس ( دخترو پسر) بررسی نمائیم، آزمون بر روی ۵۲۸ نفر از دانشجویان این دانشگاه صورت گرفت که از این بین ۲۱ نفر افت آزمودنی وجود داشت که درنهایت ۱۸۹ نفر دختر و ۳۱۸ نفر پسر باقی ماند و روش نمونه برداری دراین تحقیق تصادفی خوشه ای بصورت تک مرحله ای انجام گرفته است و بمنظور اجرای آزمون از آزمودنیها خواسته شد با فاصله از هم بنشینند آنگاه پرسشنامه ها توزیع شد و توضیحاتی توسط آزمونگر ارائه گردید: نام خود را ننویسید فقط جنسیت و وضعیت تاهل خود و تاریخ امروز را درمحل آن مشخص کنید اگر پاسخ شما مثبت است درخانه بلی و اگر منفی است درخانه خیر علامت بزنید و به تمام سوالها پاسخ دهید و درصورت عدم اطمینان نزدیک ترین پاسخ را به پاسخ خود انتخاب کنید، در طول آزمون ، آزمونگربر رفتار آزمودنی ها نظارت داشت و ابهامات آنها را ثبت می کرد و پس از اتمام آزمون همه پرسشنامه ها یکجا جمع آوری گردید. روش تحقیق در این پژوهش به شکل زمینه یابی یا پیمایشیاست و از نوع کاربردی می باشد و از مدلهای آماری مثل جداول و نمودارها برای خلاصه کردن داده ها که آمار توصیفی خوانده می شود استفاده گردیده است همچنین میانگین ، واریانس و انحراف معیار ، دامنهو درصد برای خلاصه کردن داده ها محاسبه شده است و برای تفیک جنسیت مجذور خی یا آزمون همخوانی با سطح اطمینان ۹۵% و شاخص مقبولیت گزینه ها نیز با مدل دوجمله ای در سطح ۹۵% و روش آلفای کرنباخ برای برآورد اعتبار ( که شاخص هماهنگی درونی تست را نشان داده است) و نرم افزار SPSSجهت داده پردازی بکار رفته است، پس از بررسی وتحلیل اطلاعات آزمون ، سوالها در مجموعه آزمون حفظ گردند .

بحث های اساسی موضوع :
اختلالات روان تنی
اصطلاح اختلالات روان تنی[۱] به حالت فیزیکی ناشی از عوامل روانشناختی یا شدت یافته توسط آن ها اطلاق می شود. هر چند اکثراختلالات فیزیکی تحت تاثیراسترس،تعارض،یا اضطراب منتشرقرارمی گیرند، برخی از اختلالات بیشتر تاثیرپذیرهستند. دراختلالات روان تنی در طبقه”عوامل روانشناختی موثربرحالت فیزیکی” قرارداده شده اند.((کاپلان –سادوک ۱۹۹۰ص ۲۵۳چاپ اول ترجمه دکترنصرت اله پور افکاری چاپ دوم ۱۳۷۱چکیده روان پزشکی بالینی تهران : انتشارات آزاده))
پزشکی روان تنی [۲] بر وحدت روان و تن و تعامل بین آن ها تاکید می کند( این در عین حال طب مکمل[۳] و دگرشیوه[۴]است). درمجموع اعتقاد براین است که عوامل روانشناختی درپیدایش تمام بیماری ها اهمیت دارند. آیا این نقش درشروع، پیشرفت،تشدید یا وخامت بیماری است یا درزمینه سازی یا واکنش به بیماری قابل بحث بوده و از اختلالی به اختلال دیگرفرق می کند. طب روان تنی امروزه بخشی از زمینه طب رفتاری است. درسال ۱۹۷۸″ آکادمی ملی علوم” طب رفتاری را ” یک زمینه بین رشته ای مربوط به پیدایش و یکپارچگی معلومات و روش های رفتاری و طبی زیستی وابسته به تندرستی و بیماری و تطبیق این معلومات و روش هایی برپیشگیری ، تشخیص و توان بخشی ” تعریف کرده است.
در دی اس ام فور تجدید نظرشده ازاصطلاح طب روان تنی استفاده نشده است . در عوض به توصیف عوامل روانشناختی موثربراختلالات طبی،بصورت”یک یا چند مساله روانشناختی یا رفتاری که اثرنامطلوب و قابل ملاحظه برسیر یک اختلال طبی عمومی می گذارد، یا بطور قابل ملاحظه خطرپیامد نامطلوب را درشخص بالا می برد” می پردازد . معهذا، معدودی مخالف این عقیده اند که عوامل روانشناختی و رفتاری تقریبا در تمام اختلالات پزشکی نقشی دارند.
(ص ۵۳۳)
((کاپلان –سادوک ترجمه دکترنصرت اله پور افکاری خلاصه روان پزشکی :علوم رفتاری –روانپزشکی بالینی تهران :شهرآب،آینه سازان))
اختلالات روانی فیزیولوژیائی ، اختلالاتی هستند که به صورت بدنی ظاهر می شوند،ولی علت آنها مسائل هیجانی است که برکارکرد دستگاه عصبی خودکار،غدد درون ریز، و جریانهای فیزیولوژیائی بدن تاثیرمی گذارند. تفاوت این اختلالات با اختلالات بدنی شکل آن است که این اختلالات در ارتباط نزدیک با دستگاه سمپاتیک و پاراسمپاتیک بوده و با ضایعات و جراحات بدنی آشکار همراه اند، و حتی ممکن است موجب مرگ شخص بشونددر این راستا اختلالاتی از قبیل زخم معده، سرطان ، آسم، مشکلات قلبی –عروقی، اگزما، و از این قبیل می باشد. فشار روانی ناشی از موقعیتهای دشواری است که فرد با آن روبه رومی شود و نمی داند که چگونه با آن وضعیت دشوار سازش حاصل کند، زیرا مطمئن نیست که بتواند ازعهده آن برآید. انواع مختلف رفتارهای نابهنجار، راههای سازش با استرس محسوب می شوند ، البته راههائی که مناسب نیستند. این راههای سازش با استرس به دو عامل بستگی دارند: یکی ضعف و ناتوانی درمنابع روانی،دیگری ادراک شخص نسبت به موقعیتی که با آن مواجه شده است. این اندیشه که عوامل روانی و اجتماعی در ایجاد بعضی بیماریهای بدنی موثرند از دیربازشناخته شده بود. امروزه حالاتی که در آن شکایات بدنی همراه با ضایعات و آسیبهای بافتی همراه است ولی علت آن روانی است تحت عنواناختلالات روانی فیزیولوژیائی[۵]یا روانی بدنی[۶]نامیده شده اند. بسیاری از این اختلالاتی که در این مقوله مورد بحث قرار می گیرند نتیجه برانگیختگی فیزیولوژیائی شدید، و بادوام هستند. پاسخ بعضی ازافراد به این نوع برانگیختگیها، یا فشارروانی، رفتارهای بیگانه و عجیب است.پاسخ بعضی دیگر اختلالاتی شبیه سرطان، و پاسخ افرادی دیگر سردردهای میگرنی ، و از این قبیل است. علت متفاوت بودن پاسخهای این افراد مربوط است به نگرشها، الگوهای فیزیولوژیائی ، و تجارب گذشته و حال آنان ، همچنین حمایتهای اجتماعی که از آن برخوردارند.
آزاد،حسین۱۳۷۸صص ۲۲۸-۲۲۷ آسیب شناسی روانی تهران :انتشارات بعثت

تاریخچه
تاریخ طب روان تنی به باورهای قدیمی مبنی بر اینکه جسم ممکن است تحت تاثیرعوامل برونی قرارگیرد می رسد. مروری به مفاهیم تاریخی طب روان تنی : ص۵۳۳
روانکاوی:
زیگموند فروید(۱۹۰۰) ابتلاء جسمی در هیستری تبدیلی، که ریشه روانزا دارد، روی می دهد –مثلا، فلج یک اندام. هیستری تبدیلی همیشه یک علت و معنی روانی اولیه دارد ؛ یعنی معرف تظاهر سمبولیک جانشین یک تعارض ناخودآگاه است. تبدیل فقط به اعضائِی که ازسیستم عصبی عضلانی ارادی یا سلسله اعصاب جسمی –حرکتی عصبی می گیرند مربوط می گردد. انرژی روانی مهارشده ازراه های روانشناختی تخلیه می شود. فرنزی(۱۹۱۰)مفهوم هیستری تبدیلی درمورد اعضائی هم که ازسلسله اعصاب اتونوم عصب می گیرند بکار می رود؛مثلا خونریزی کولیت قرحه ای را می توان تظاهر یک تخیل روانی خاص تلقی نمود.(بیماری هائی مثل کولیت قرحه ای امروزه بیماری های روان تنی شمرده می شوند که فقط در اعضاء تحت تسلط سلسله اعصاب اتونوم روی می دهند). تعبیرفرنزی از علائم روان تنی به عنوان واکنش های تبدیلی نخستین انطباق این مفهوم بربیماری هائی مثل کولیت بود.
جلیف –گردوک(۱۹۱۰) اختلالات آشکار عضوی ،مثل تب وخونریزی،دارای معانی روانی اولیه معرفی شدند؛یعنی مثل علائم تبدیلی بازتاب تخیلات ناخودآگاه هستند.
رانتس الکساندرعلائم روان تنی فقط دراعضاء تحت تسلط سلسله (۱۹۶۸)(۱۹۳۴)اعصاب اتونوم روی می دهد و معنی خاص ندارد(برخلاف هیستری تبدیلی ) بلکه محصول نهائی با حالات فیزیولوژیکی طولانی هستند، علاوه برعوامل روانی درگیر، انرژی روانی سرکوب شده بطور فیزیولوژیک تخلیه می شود. مشاهدات الکساندرتوسط در مطالعه ترشح زیاد پپسینوژن تائید شد. نخستین مفهوم مدل زیستی –روانی –اجتماعی را مطرح کرد.

ازمون کرنل فرم N2

کرنل پروژه در مورد آزمون کرنل فرم n2
دانلود کامل بررسی مقدماتی آزمون مقدماتی کرنل فرم N2
مطالب مرتبط بیشتر:

    بررسی و شناخت علل و عوامل مرتبط با پیری اجتماعی…
    رابطه سندرم پیش از قاعدگی با پرخاشگری در دانشجویان دختر
    نقش مددکاران اجتماعی در رابطه با حمایت و جلوگیری از…
    پایان نامه بررسی و شناخت علل اعتیادزدگی معتادین در حال…
    پایان نامه بررسی میزان اضطراب درمیان زنان شاغل و خانه…
    بررسی نقش فشارهای عصبی در کارآیی مدیران
    تاثیر اسباب بازی در بهبود کودکان پیش دبستانی بستری در…
    بررسی عوارض مختلف ناشی از مهاجرتهای بین المللی و تاثیر…
    بررسی تاثیر فرزند ناتوان هوشی بر کارکردهای مختلف خانواده
    پایان نامه توانمند سازی کارکنان کلید بهره وری سازمان
    بررسی رابطه بین سبک اسناد و سلامت روانی در بین…
    بررسی رابطه تیپ شخصیت درونگرا و برونگرا با ارتباط پنهانی…
    پایان نامه بررسی میزان اضطراب و ارتباط پنهانی با جنس…
    پایان نامه بررسی و مقایسه اختلال شخصیت ضد اجتماعی بین…
    پایان نامه بررسی تاثیر ورزش بر روی استرس دختران دانشجو…

مقایسه افسردگی در بین جوانان ۱۸ ساله ورزشکار و غیر ورزشکار



مقایسه افسردگی در بین جوانان ۱۸ ساله و ورزشکار و غیر ورزشکار

فهرست
چکیده ۱
فصل اول : کلیات تحقیق۲
مقدمه ۳
بیان مسئله۵
سوال مسئله۵
اهمیت و ضرورت تحقیق۵
اهداف تحقیق ۶
فرضیه های تحقیق ۶
تعاریف عملیاتی واژه ها و مفاهیم ۷

فصل دوم : پیشینه و ادبیات تحقیق ۸
اختلالهای افسردگی و آشفتگی –افسردگی۹
تعریف افسردگی ۱۱
شکل گیری افسردگی در جریان تحول ۱۳
افسردگی های دوره اول کودکی ۱۳
نکات کلی ۱۳
افسردگی نوزاد به منزله یک واقعیت شایع بالینی۱۴
افسردگی اتکایی۱۴
تصریحای جدید در قلمرو نشانه شناسی افسردگی زود رس۱۶
افسردگیهای زود رس دیگر۱۷
افسردگی در خلال دوره های دوم و سوم کودکی۲۱
نشانه هایی که مستقیما به افسردگی وابسته اند۲۲
نشانه های وابسته به رنج افسرده وار ۲۲
نشانه های دفاعی علیه افسردگی ۲۴
رفتارهای معادل افسردگی۲۵
افسردگیهای نوجوانی۲۵
واکنش اضطرابی افسرده وار۲۶
افسردگی مبتنی بر احساس کهتری۲۶
افسردگی مبتنی بر احساس رها شدگی۲۷
افسردگی مالیخولیایی۲۸
معادلهای افسرده وار ۲۸
فراوانی افسردگی در خلال تحول۳۰
طبقه بندی اختلالهای خلقی ۳۲
گستره اول : افسردگیهاییک قطبی۳۳
گستره افسردگی مهاد ۳۴
ضوابط تشخیصی اختلالهای افسردگی (افسردگیهای یک قطبی) ۳۵

فصل سوم : روش تحقیق۴۰
جامعه مورد مطالعه۴۱
حجم نمونه ۴۱
روش نمونه گیری۴۱
ابزار اندازه گیری ۴۱
روش تحقیق ۴۲
روش آماری مربوط به فرضیه ۴۲

فصل چهارم : تحلیل داده های پژوهش ۴۳
مقدمه فصل چهارم ۴۴
تجزیه و تحلیل داده ها۴۶

فصل پنجم : بحث و نتیجه گیری ۴۸
بحث و نتیجه گیری۴۹
پیشنهادات۵۱
محدودیت های تحقیق۵۲
ضمائم پرسشنامه افسردگی بک۵۳
منابع و ماخذ۶۰

چکیده :
هدف از تحقیق حاضر مقایسه افسردگی در بین نوجوانان ورزشکار و غیر ورزشکار ۱۸ ساله شهر کرج است که فرضیه های عنوان شده در تحقیق حاضر عبارتست از از اینکه بین ورزش و افسردگی رابطه وجود دارد و همین طور جوانان ورزشکار و غیر ورزشکار از لحاظ افسردگی دارای تفاوت هستند که جامعه مورد مطالعه جوانان ورزشکار و غیر ورزشکار کرج که در حدود ۱۰۰ نفر بعنوان نمونه انتخاب گردیده که انتخاب نمونه بصورت تصادفی بوده است که جهت آزمون از آزمون افسردگی یک دارای ۲۱ سئوال ۴ گزینه ای است بر روی آزمودنیها اجرا گردیده است . جهت آزمون فرضیه ها از ارزش آماری tو متغییر مستقل استفاده گردیده که نتایج بدست آمده نشان می دهد که بین جوانان ورزشکار و غیر ورزشکار ا لحاظ افسردگی تفاوت وجود دارد و سطح ذهنی دارای آن برابر ۵ % است.
فصل اول
کلیات تحقیق
مقدمه
در زندگی همه ی ما روز هایی وجود دارند که همه چیز را سیاه می بینم و هیچ چیز شادی ما را بر نمی انگیزد و هیچ امیدی به موفقعیت نداریم .بد خلق و غمگین هستیم و احساس تنهایی ، خلأنا امیدی و گنهکاری بر ما چیره می شود و اضطراب ما را فرا می گیرد همه ما با چنین حالتها و احساسهایی که اغلب پس از شکست ها یا فقدا نها و یا حتی بدون دلیل آشکار به وجود می آیند ،کم و بیش آشنا هستیم و با آنها با موفعقیت بیش وکم ، مقابله می کنیم . اما انچه موجب می شود تا چنین احساسهایی به صورت اختلال های روانی درآیند نوع و تعداد نشانه های،شدت و طول مدت و هم چنین حدی است که به جریان بهنجار زندگی روزمره آسیب می رسانند در قلمره زندگی بهنجار و در زمینه تجربهآسیب شناختی ، این احساس ها و شیوهدریافت آنها را با مفهوم افسردگی مرتبط ساخته اند .از زمانی که بقراط نخستین نظریه علت شناختی افسردگی را با عنوان عارضه سودا ارائه کرد فرضیه های متعددی درباره ی مبنای افسردگی مطرح شده اند و کوشش های فراوانی برای درمانگری آن انجام داده اند معادل اصطلاح سودا در زبان یونانی ،اصطلاح مالیخولیا ست که امروزه نوع خاصی از افسردگی را مشخص می کند .بدرغم پایدار ماندن مفهوم مالیخولیا در خلال قرون ،همواه معانی مبهم و متفاوتی به آن نسبت داده شده است که با معنای کنونی مالیخولیا که عبارت است از ختلال عمیق خلقی و بر اساس غمگینی مرضی مشخص می شود متفاوت بوده است در قرن ۱۹ مؤلفان دو گروه هذیانهایی که «تک جنونی »نامیده میشوند «هذیانهای جزی غمگینی » «با مالیخولیایی هذیانی»را متمایز کردند و در وهله بعد مفاهیم جنون ادواری (فالزه) وجنون دو شکلی ( با یارژه)به منظور متمایز کردن افسردگی های راجعه که در تناوب با حالات شادی نا آرام بودند ،ظاهر شدند و سپس بیماری اخیر توسط کرپلین «روان گستسگی–آشفتگی افسردگی »نامیده شد ، اما حالت افسردگی این روان گستسگی ،انواع دیگر افسردگیها را پوشش نمیدهد و فقط می توان آنرا به عنوان یک زیر گروه افسردگیها در نظر گرفت ، بنا بر این باید گفت که اصطلاح افسردگی از چنین چارچوبی فراتر می رود وهله غمگینی و کاهش تنود روانی که رفتار و زندگی فرد را زیر تأثیر می گیرد متمایز کند .
بیان مسئله
گرچه غمگینی معادل افسردگی نیست اما بی ترید افسردگی شامل حالت غمگینی است که بر زندگی روزمره فعالیت و ارزشیابی خود ، قضاوت و کنشهای ابتدایی مانند خواب و اشتها اثر می گذارد .
غمگینی میتواند واکنشی نسبت به یک دیدار رنج آور باشد و هنگامی مرضی محسوب می شود که از لحاظ شدت و طول مدت با در نظر گرفتن اهمیت این رویداد ، جنبه افراطی پیدا کند و به خصوص وقتی بدون علت ظاهری آشکار شود ، بنا بر این غمگینی افراطی یا بدون علت موجه در چارچوب افسردگی قرار می گیرد و وجود عوامل آمادگی و آسیب پذیری فردی را القا می کند این عوامل میتواند ژنیتکی روان شناختی –وزیست شناختی یا محیطی باشند و در اغلب موارد با هم در تنیدگی آنها مواجه هستیم افسردگی در اقشار مختلف کودک ونوجوانان و ورزشکار و غیر ورزشکار می تواند وجود داشته باشد که بر حسب ویژگی های هر فرد این افسردگی می تواند کم یا زیاد باشد که مسأله مورد تحقیق در این پژوهش مقایسه افسردگی در بین افرادی که ورزش می کنند با افرادی که ورزش نمی کنند است .
سؤال مسئله
آیا افسردگی در بین جوانان غیر ورزشکار بیشتر از جوانان ورزشکار است؟
اهمیت و ضرورت تحقیق
اصطلاح افسردگی در بزرگسالان و کودکان دارای معنای مشابهی نیست و همین مورد در بین قشرهای مختلف مانند جوانانی که ورزش می کنند و به نوعی ورزشکار هستندو جوانانی که ورزش نمی کنند و به نوعی ورزشکار نیستند تحول مفهوم افسردگی دربین افراد ورزشکار به وضوح دیده می شود و این که حتی پس از بازشناشی و پذیرش واقعیت بالینی این مفهوم نظریه هایی بیان شده که شخص می کند استفاده بهینه از وقت و به کار بردن اوقات فراغت به نحوه احسن و حتی تمایل به ورزش کاهی باعث از بین رفتن ناراحتی های روانی بخصوص افسردگی می شود و تمایل افراد به ورزش می تواند راهی به سوی سلامت روانی فرد باشد . که امید است با تحقیقات انجام شده در این رابطه میزان افسردگی را در جوانان خود کاهش دهیم وتمایل آنها را به ورزش و ورزش کردن بیشتر کنیم تا به این وسیله بتوانیم میزان افسردگی را در این گروه سنی حساس کاهش دهیم.
اهداف تحقیق
هدف از تحقیق حاضر برسی مقایسه افسردگی در بین جوانان ورزشکار و غیر ورزشکار شهر کرج است . و این که تمایل به ورزش و ورزشکار بودن افسردگی را در جوانان کاهش می دهد یا نه هیچ تفاوتی از لحاظ افسردگی در بین ورزشکاران و غیر ورزشکاران وجود ندارد؟
فرضیه های تحقیق
افسردگی در بین جوانان غیر ورزشکار بیشتر از جوانان ورزشکار است.
متغییرهای تحقیق
افسردگی = متغییرهای وابسته
جوانان ورزشکار و جوانان غیر ورزشکار = متغییر مستقل در دو گروه
تعاریف عملیاتی واژ ها و مفاهیم
افسردگی :عبارتند از گوشه گیری و انزوا –احساس حقارت –کم شدن اشتها –گریه کردن که اینها یک حالت روانی در فرد است که به مرور زمان یا یک دفعه به سراغ آدمی می آید و تمام این حالت در انسان باعث تمایل به خود کشی در مرحله آخر می شود و بالاخره عبارتند ازغره ای است که آزمودنی از آزمون افسردگی بک بدست آورده است.
جوانان ورزشکار: عبارتند از جوانانی که به ورزش اشتغال دارند و برای گذراندن اوقات فراغت خود در رشته های ورزشی مشغول ورزش هستند.
جوانان غیر ورزشکار به جوانانی گفته می شود که اصلا” به ورزش علاقه ندارند و در ساعت بیکاری خود هم حتی ورزش نمی کنند

افسردگی ورزشکاران و غیر ورزشکاران

در مورد افسردگی جوانان
دانلود کامل مقایسه افسردگی در بین جوانان ۱۸ ساله ورزشکار و غیر ورزشکار
مطالب مرتبط بیشتر:

    نقش مددکاران اجتماعی در رابطه با حمایت و جلوگیری از…
    پایان نامه بررسی و شناخت علل اعتیادزدگی معتادین در حال…
    پایان نامه بررسی میزان اضطراب درمیان زنان شاغل و خانه…
    بررسی نقش فشارهای عصبی در کارآیی مدیران
    تاثیر اسباب بازی در بهبود کودکان پیش دبستانی بستری در…
    بررسی عوارض مختلف ناشی از مهاجرتهای بین المللی و تاثیر…
    بررسی تاثیر فرزند ناتوان هوشی بر کارکردهای مختلف خانواده
    پایان نامه توانمند سازی کارکنان کلید بهره وری سازمان
    بررسی رابطه بین سبک اسناد و سلامت روانی در بین…
    بررسی رابطه تیپ شخصیت درونگرا و برونگرا با ارتباط پنهانی…
    پایان نامه بررسی میزان اضطراب و ارتباط پنهانی با جنس…
    پایان نامه بررسی و مقایسه اختلال شخصیت ضد اجتماعی بین…
    پایان نامه بررسی تاثیر ورزش بر روی استرس دختران دانشجو…
    پایان نامه بررسی تاثیر دوره پیش دبستانی بر پیشرفت تحصیلی…
    بررسی تاثیر بازی گروهی و با قاعده مدارس آمادگی بر…

رابطه بین هوش و استرس در دانشجویان ممتاز



رابطه بین هوش و استرس در دانشجویان ممتاز

فهرست مطالب
فصل اول. ۳
(کلیات تحقیق) ۳
مقدمه: ۳
بیان مسئله : ۵
اهداف تحقیق : ۶
اهمّیّت وضرورت درست تحقیق: ۶
فرضیه تحقیق: ۷
متغیرهای تحقیق: ۷
واژه هاومفاهیم وتعاریف عملیّاتی. ۷
فصل دوّم: ۹
پیشینه وادبیات تحقیق. ۹
تعریف استرس: ۱۰
تاریخچه و وضع فعلی استرس: ۱۲
روشهای پیش گیری از ایجاد استرس: ۲۲
هدفهای کوتاه مدت : ۲۳
هدفهای دراز مدت : ۲۵
هدف نهایی: ۲۷
سازگاری با استرس: ۲۷
موقعیتهای استرس زای روانی. ۳۱
اصول کلی واکنشهای استرس : ۳۷
گامهایی که در واکنشهای استرسی وجود دارد ۴۴
الگوهای سازشی. ۴۷
واکنشهای عملی جهت دار. ۴۷
توانشهای ذهنی: ۴۸
هوش چیست؟. ۴۸
رابطه هوش با سن. ۵۱
آزمونهای سنجش هوش.. ۵۲
گروههای هوشی در جامعه. ۵۵
رابطه هوش با جنس.. ۵۷
رابطه هوش با نژاد ۵۸
رابطه هوش با عملکرد شغلی. ۵۹
فصل سوم ۶۱
روش تحقیق. ۶۱
جامعه مورد مطالعه. ۶۲
حجم نمونه. ۶۲
روش نمونه گیری.. ۶۲
ابزار اندازه گیری در تحقیق. ۶۳
روش آماری مربوط به فرضیه. ۶۵
روش تحقیق. ۶۶
فصل چهارم ۶۷
یافته ها وتجزیه و تحلیل آنها ۶۷
مقدمه. ۶۷
یافته ها و تجزیه و تحلیل آنها ۷۲
فصل پنجم ۷۶
بحث ونتیجه گیری.. ۷۶
ضمایم ۷۸
پرسش نامه استرس.. ۷۸
پرسش نامه مکعبهای کهس.. ۷۸
پرسشنامه استرس.. ۷۸
چگونه با فشارهای روانی(استرس) کنار می آیید؟. ۷۸
امتیازات.. ۸۷
تحلیل. ۸۹
ضمیمه ۲٫ ۹۳
آزمونهای مکعبهای کُهْسْ.. ۹۳
۱- تاریخچه. ۹۳
۲- ساخت.. ۹۵
۳ – روش اجرا ۹۵
۴- نمره گذاری.. ۱۰۰
منابع ومأخذ: ۱۰۲

مقدمه:
کلمه استرس از زبان انگلیسی گرفته شده است و معادل دقیقی غیر از کلمه فشاردر فارسی نداردو آن هم معنای وسیع و طیف گسترده آن را نمی رساند ،‌لذا از همان لغت استرس که استفاده جهانی پیدا کرده است استفاده می کنیم. بنا بر گفته تعدادی از دانشمندان، تمام بیماریهای موجود در انسان ازجهاتی با استرس ارتباط دارند. این بیماریها تنها شامل امراض روانی یا بیماریهای روان تنی نمی شود، بلکه در برگیرنده تمام امراض جسمانی از قبیل سرطان، سل و مانند آن نیز هستند.از سال هاای قبل درآزمایشگاه ها دانشمندان با وارد آوردن استرس بر حیوانات، آنها را مبتلا به انواع امراض جسمانی کرده اند. مثلا” در سالهای ۱۹۷۹ دو محقق به نام اسکلار و انیسمان با تحریک عصبی موش هایی که دچار سرطان بودند به وسیله شک الکتریکی، مشاهده کردند که در موش هایی که در معرض تحریک عصبی بودند سرطان به سرعت نشوو نما کرد و مرگ آنها تسریع شد در انسان تحقیقات در زمینه رابطه استرس با بیماریها به ویژه امراض جسمی، اخیرا” شروع شده است و لی قبل از اینکه به ذکر نظریات مربوطه در رابطه با هوش و تاثیر استرس به آن بپردازیم باید گفت که استرس هم می تواند تاثیرمثبت و هم تاثیر منفی بر روی افراد داشته باشد و تفاوت مشخصات بدنی و روانی افراد بسیار زیاد و وسیع است. به این صورت که ممکن است فردی در یادگیری مسائل خیلی مضطرب و دقیق باشد و دیگری اصلا” اهمیت ندهد که تمام اینها به روحیه افراد برمی گردد و می تواند در جهت مثبت یا منفی قدم بردارد. افراد بسیار کم هوش وجود دارند که حتی قادر به راه رفتن و غذا خوردن و… دیگر نیستند و باز هم دچار استرس می شوند و برعکس افراد با هوش دیگر که اصلا” استرس ندارند که تمام اینها به سازمان روانی فرد بستگی دارد حتی این موارد می تواند در احساسات و روحیات افراد هم نقش داشته باشد که تمام اینها می تواند ربطی به سازمان هوش و فشار استرس بر آدمی باشد. (سعید –شاملو- ۱۳۸۲)
بیان مسئله :
بی تردید افراد بشر از لحاظ خصوصیات روانی با یکدیگر متفاوتند و این تفاوتها نیز مسلما” عللی دارد و اما این که این علل چیست، هر یک چه وظیفه ای را بر عهده دارند و چه اندازه در رفتار افراد تاثیر می کند بسیار غامض و پیچیده است از زمان دوران کودکی اوامل وراثت از جمله هوش و استعداد، رنگ چشم و … دیگر در فرد پیدا می شود ولی علائم روانی و فشارهایی مانند استرس و اضطراب و افسردگی مواردی هستند که به مرور زمان و با مشکلات زندگی و طی کردن آن پیش می آید. بعلاوه پیچیدگی موضوع انتقال انسان و مشخصات آن از طریق وراثت نه تنها مربوط به پدر و مادر است بلکه ارتباط نزدیکی با نسلهای قبلی دارد و حتی نوع رفتار و برخورد با یکدیگر می تواند در ایجاد شخصیت افراد تاثیر بگذارد. هوش بالا یا پایین می تواند نشات گرفته از استرس بالا و استرس پایین باشد چه بسا افرادی که با استرس بالا جهت کسب موفقیت به پله های ترقی رسیدند چون هدفشان را در کنار احساس مسئولیت به نحو احسن به سر انجام رسانیده اند.
اهداف تحقیق :
هدف از تحقیق حاضر این است که آیا بین هوش و استرس در دانشجویان ممتاز رابطه وجود دارد به این صورت که آیا استرس واحساس مسئولیت بالا توام با دلهره در دانشجویان می تواند باعث هوش بالای آنها باشد ودرجهت پیشرفت آنها کمک کند یانه.
اهمّیّت وضرورت درست تحقیق:
استرس اگر خارج ازسطح تحمّل باشد سلامت موجود زنده را به مخاطره می اندازد. بنابراین گاهی اوقات هم استرس به عنوان عامل پیشرفت درزندگی می تواند باشد که حل آن مستلزم کوشش های خودبه خود و مصرّانه بوده وفرد را برای انجام دادن کارهایی درباره آن تحت فشار قرار می دهدآنچه را که فردانجام می دهد به عنوان عوامل بسیاری بستگی دارد که عبارتنداز چهارچوب مراجعه،انگیزه ها وشایستگیها است که تاثیری که استرس می تواند براعصای جسمی بگذارد به طبع می تواند باعث پیشرفت ویا افت فرد درزندگی تحصیلی ویا شغلی واقتصادی اوشود که امید است با پژوهشهایی که انجام می گیرد بتوانیم عواملی که باعث استرس مثبت جهت رسیدن به اهداف مفید می شودرا گسترش دهیم وبتوانیم با هماهنگ کردن یک فشار روحی باعامل هوش بتوانیم اثر مفیدی را درزندگی ایجاد سازیم.(معینی-احمد-۱۳۷۹).
فرضیه تحقیق:
۱- بین هوش واسترس بین کودکان رابطه وجود دارد.
متغیرهای تحقیق:
هوش: متغیر وابسته
استرس: متغیر مستقل
واژه هاومفاهیم وتعاریف عملیّاتی
هوش عبارتند ازقدرت انعطاف وتوانایی سازگاری موجودزنده بامحیط پیرامون خود بخصوص شرایط جدید وهمینطورفعّالیّتهای ذهن درنتیجه تجربه های قبلی حاصل می شود وهمینطور بینه می گویند. فرایندهای گوناگون پیچیده ازقبیل حل مسئله،استدلال وحافظه ومهارت کاربرد کلمات،تشخیص حوادث واستفاده ازاعداد ترکیب یافته است.(شعاری نژاد-حسین-۱۳۷۹).
استرس: عبارتند از فشارهای روانی که می تواند حاصل تاثیر روان شناختی دارند مربوط باشدوعبارتنداز کاهش اعتمادبه نفس وازدست دادن کنترل وترس وکسب تجارب منفی دربرابر رویدادهای زندگی که باعث فشار روانی به هم خوردن سیستم بدنی افراد می شود.۱- دادستان- پریزی-۱۳۸۰٫

دانلود تحقیق درمورد استرس

درمورد رابطه بین هوش و استرس در دانشجویان
دانلود کامل رابطه بین هوش و استرس در دانشجویان ممتاز
مطالب مرتبط بیشتر:

    بررسی تفاوت رشد اجتماعی افراد فاقد مادر و پدر
    بررسی تاثیر معلولیت جسمی حرکتی بر میزان هوش بهر کودکان
    بررسی اثربخشی آموزش تنش زدایی تدریجی و حل مساله در…
    بررسی استرس شغلی در کارمندان شهرداری
    بررسی و شناخت علل و عوامل مرتبط با پیری اجتماعی…
    رابطه سندرم پیش از قاعدگی با پرخاشگری در دانشجویان دختر
    نقش مددکاران اجتماعی در رابطه با حمایت و جلوگیری از…
    پایان نامه بررسی و شناخت علل اعتیادزدگی معتادین در حال…
    پایان نامه بررسی میزان اضطراب درمیان زنان شاغل و خانه…
    بررسی نقش فشارهای عصبی در کارآیی مدیران
    تاثیر اسباب بازی در بهبود کودکان پیش دبستانی بستری در…
    بررسی عوارض مختلف ناشی از مهاجرتهای بین المللی و تاثیر…
    بررسی تاثیر فرزند ناتوان هوشی بر کارکردهای مختلف خانواده
    پایان نامه توانمند سازی کارکنان کلید بهره وری سازمان
    بررسی رابطه بین سبک اسناد و سلامت روانی در بین…