دانلود مقالات علوم اجتماعی اقتصادی

دانلود مقالات و پروژه های علوم اجتماعی اقتصادی

دانلود مقالات علوم اجتماعی اقتصادی

دانلود مقالات و پروژه های علوم اجتماعی اقتصادی

مقایسه پرخاشگری دانش آموزان مذهبی و غیر مذهبی

مقایسه پرخاشگری دانش آموزان مذهبی و غیر مذهبی


مقاله مقایسه پرخاشگری دانش آموزان مذهبی و غیر مذهبی


فهرست


عنوان


صفحه


فصل اول


مقدمه


۲


بیان مساله


۴


سوال مساله


۵


اهداف تحقیق


۵


اهمیت و ضرورت تحقیق


۵


فرضیه تحقیق


۶


تعاریف عملیاتی و نظری واژه ها و مفاهیم


۷


فصل دوم


پرخاشگری


۹


تعریف پرخاشگری


۱۱


انواع پرخاشگری


۱۲


علل و انگیزه های پرخاشگری


۱۵


بلوغ جنسی و پرخاشگری


۱۸


درستی و نادرستی نظریه ناکامی – پرخاشگری


۲۰


نقش رسانه گروهی در آموزش پرخاشگری


۲۶


کنترل پرخاشگری


۲۸


مکانیزم های سازگاری


۳۲


تعویض


۳۴


همانند سازی


۳۶


برون فکنی


۳۸


بازگشت


۴۱


سرکوبی


۴۲


تاثیر رسانه های گروهی بر بهداشت روانی


۴۴


تاثیر مثبت و منفی تلویزیون


۴۴

رایانه و اینترنت


۵۰


اینترنت


۵۲


فصل سوم


جامعه مورد مطالعه


۵۵


حجم نمونه


۵۵


روش نمونه گیری


۵۵


ابزار اندازه گیری در تحقیق


۵۶


روش آماری مربوط به فرضیه


۵۷


فصل چهارم


جدول ۱-۴


۶۰


یافته ها و تجزیه وتحلیل آنها


۶۲


جدول ۲-۴


۶۳


جدول ۳-۴


۶۴


یافته ها و تجزیه و تحلیل آنها


۶۹


جدول ۴-۴


۷۰


فصل پنجم


بحث و نتیجه گیری


۷۲


پیشنهادات


۷۴


محدودیت ها


۷۴


منابع و ماخذ


۷۵

مقدمه


همه افراد بشر مشکلاتی دارند و این مشکلات در نتیجه محرومیت و دوری از عقاید اسلامی گاهی تولید می شود و به عبارت دیگر ریشه در اکثر مسائل انسان و رنجهای حاصل از آن است که اغلب برای افراد انسان دشوار و یا حتی غیر ممکن است که مستقیماً به مشکلی حمله بیاورند و آن را از بین ببرند گاهی مدیریت و دوری از عقاید اسلامی منجر به پرخاشگری می شود که پرخاشگری که در نتیجه محرومیت ایجاد شده ممکن است متوجه فرد یا افرادی که آن را به وجود آورده اند بشود یا اینکه به سوی جانشینان آنها سوق داده شود پرخاشگری ممکن است به جانب خود فرد نیز هدایت شود . جان دالر ، روان شناس امریکایی و همکارانش در کتاب خود به نام پرخاشگری چنین می نویسد که رفتار پرخاشگری همیشه بعد از ناکامی ایجاد می شود یعنی وجود محرومیت و نبود چیزی در زندگی منجر به نوعی رفتار پرخاشگرانه خواهد شد روان پزشکان برای تشخیص و درمان احساس پرخاشگری در کودکان علاوه بر روشهای جالب و مفید آموزش با مسائل مذهبی و مطالب دینی هم انتخاب کرده اند که در این روش به کودک یک خانواده آشنایی با اصول دین و آموزش داده می شود تا شاید بتوانند از میزان خودخواهی و پرخاشگری در جهت رسیدن به اهداف خود بکاهند اگر پدر و مادر را مسئول محرومیت کودک بدانیم خوب رفتار پرخاشگرانه کودک منجر به آنها خواهد شد . رفتار پرخاشگری اغلب در نزد پیشوایان عقاید و افکار جدید ومصلحان اجتماع دیده می شود اگر احتیاج شخص برای رسیدن به مقام اجتماعی سرکوب شود در اوتنفر شدیدی نسبت به تبعیض طبقاتی پیدا می شود و در نتیجه زندگی خود را وقف به دست آوردن حقوق مساوی برای افراد بشر خواهد کرد . هنگامی که می خواهیم رفتار دیگری را بفهمیم باید به دقت و صحت بدانیم که او برای چه منظوری تلاش می کند و با چه عواملی در جنگ است زیرا افراد اغلب بر علیه آن رفتارهایی می جنگند که خود میل دارند انجام دهند اگر پرخاشگری به جای متوجه دیگران شدن جانب خود شخص هدایت گردد از لحاظ سلامت فکر خطر بیشتری ایجاد خواهد کرد . و پرخاشگری یک رفتاری است که در قبال بعضی از ناکامی ها در فرد به وجود می آید که فرد با جایگزین کردن رفتارهای مناسب می تواند پرخاشگری را در خود کاهش دهد . ( شاملو –سعید –۱۳۸۳ )


بیان مساله


نیازهای انسان متعددند آنهایی که ارضا نمی شوند ، به ایجاد تنش در فرد منجر می شوند از آنجا که تنش حالت خوشایندی است فرد در جستجوی هدفی بر می آید که با رسیدن به آن قادر می گردد تنش خود را کاهش داده و به تعادل دست یابد نیازهای نوجوانان و جوانان نیز همانند سایر افراد متنوع و متفاوتند برخی از این نیازها جسمانی و اساسی اند و بعضی دیگر روان شناختی و متعادلی و مذهبی که برآوردن نیازهای اساسی ضامن بقای حیات است که در این رابطه مسائل و آشنایی با مسائل دینی می تواند میزان اضطراب و تندخویی را کاهش دهد . خوب یکی از عوامل موثر در کاهش پرخاشگری بوسیله افراد مخصوصاً جوانان می تواند استفاده بهره گیری از عواطف خود و نگرش خود نسبت به مسائل دینی و مذهبی که از طریق کتاب و یا آشنایی با ائمه باشد میزان اضطراب و پرخاشگری را در خود کاهش داده که به اعتقاد صاحبنظران گرچه استفاده از جابجایی از این طریق پاره ای از خطرات و تهدیدات را کاهش م دهد اما خود فرد باید روحیه دینی خود را با هر روشی تقویت کند تا بتواند جایگاهی از این مسائل در زندگی خود داشته باشد، پرخاشگری باعث بالا رفتن اضطراب و ناراحتیهایی در فرد می شود که جهت جبران این خسارتها می تواند به مواردی خود را نزدیک کرد تا این اضطراب را کاهش دهد .


سوال مسئله


آیا پرخاشگری در بین جوانان خانواده های دارای عقاید مذهبی با جوانان خانواده های بدون عقاید مذهبی دارای تفاوت است ؟


اهداف تحقیق


هدف از تحقیق مورد بحث عبارتند از مقایسه پرخاشگری در بین جوانان در گروه از خانواده می باشد اینکه پرخاشگری در خانواده های مذهبی و جوانان آنان که تحت تاثیر عقاید مذهبی هستند کمتر است پرخاشگری در خانواده های غیر مذهبی است و اینکه آیا عقاید و اعتقادات مذهبی و پایبند بودن به اصول دینی می تواند در کاهش پرخاشگری نقش داشته باشد یا نه .


اهمیت و ضرورت تحقیق


جامعه شناسان و کارشناسان امور فرهنگی بر این باورند که محیط زندگی نوجوان و جوان و اوضاع خانواده و اعتقادات دینی و تمایل به فرائض آسمانی می تواند در کاهش رفتارهای نامناسب و اختلالات نقش بسزایی داشته باشد که امید است با پژوهشهایی که در این زمینه انجام می گردد بتوانیم عقاید مذهبی و جایگاه آن در زندگی افزایش داده و میزان رفتارهای ناپسندانه و پرخاشجویانه را در زندگی کم و کمتر کنیم گکه استفاده از این تحقیقات در مراکز و نهاد خانواده مورد توجه زیاد قرار خواهد گرفت .


فرضیه تحقیق


بین پرخاشگری نوجوانان دارای عقاید مذهبی و نوجوانان دارای خانواده های عقاید غیر مذهبی تفاوت وجود دارد .


بین پرخاشگری و مذهب رابطه وجود دارد .


واژه ها و متغییرها


پرخاشگری متغیر وابسته


دو گروه خانواده های مذهبی و غیر مذهبی دو گروه مستقل متغیر مستقل


تعاریف عملیاتی و نظری واژه ها و مفاهیم


پرخاشگری عبارتند از رفتارهای خشن که به شکل ناسزاگویی و یا حتی حمله های بدنی که فرد در برابر اضطرابها و شکستها و ناکامیها در برابر زندگی از خود نشان می دهد که در صورت کنترل نشدن به عنوان یک مشکل روانی به حساب می آید و بالاخره عبارتند از نمره ای است که آزمودنی از آزمون پرخاشگری بدست می آورد .


خانواده های مذهبی عبارتند از خانواده هایی که به اصول دین واعتقادات دینی پایبند هستند و تمام رفتارهای خود را منطبق با اصول دین انجام می دهند و در برابر رفتار نامناسب خود را مسئول می دانند .


و خانواده های غیر مذهبی عبارتند از خانواده هایی که به اعتقادات و اصول دینی اعتقاد ندارند به قولی هر چه دل آنها می گوید عمل می کنند و به اصولی پایبند نیستند .


کنترل پرخاشگری خانواده های غیر مذهبی


تفاوت پرخاشگری فرزندان خانواده های مذهبی و غیر مذهبی


مقایسه پرخاشگری در بین نوجوانان خانواده های مذهبی و غیر مذهبی


دانلود کامل مقایسه پرخاشگری دانش آموزان مذهبی و غیر مذهبی

مطالب مرتبط بیشتر:

بررسی رابطه بین منع کنترل و رضایت زناشویی در زنان…

تنظیم خانواده

بررسی خلاقیت در افراد درونگرا و برونگرا

بررسی رابطه خلاقیت و هوش هیجانی کارکنان وزارت علوم تحقیقات…

مقایسه رضایت شغلی پزشکان زن و مرد

بررسی پدیده خود برتر بینی در جامعه

بررسی و رتبه بندی مسایل و مشکلات مددکاران اجتماعی

ماهواره ها

بررسی تفاوت رشد اجتماعی افراد فاقد مادر و پدر

بررسی تاثیر معلولیت جسمی حرکتی بر میزان هوش بهر کودکان

بررسی اثربخشی آموزش تنش زدایی تدریجی و حل مساله در…

بررسی استرس شغلی در کارمندان شهرداری

تحولات و ابداعات در دوره نوسنگی

بررسی و شناخت علل و عوامل مرتبط با پیری اجتماعی…

رابطه سندرم پیش از قاعدگی با پرخاشگری در دانشجویان دختر

دانلود کامل مقایسه پرخاشگری دانش آموزان مذهبی و غیر مذهبی

مقایسه هوش هیجانی بین دختران عادی و فراری ۱۵ تا ۲۵ شهر تهران

مقایسه هوش هیجانی بین دختران عادی و فراری ۱۵ تا ۲۵ شهر تهران


مقایسه هوش هیجانی بین دختران عادی و فراری ۲۵-۱۵ شهر تهران

چکیده :


ویژگی های رفتاری هر فردی حاصل نوع شخصیّت فردی است. و شخصیّت هم محصول استعدادها و توانایی ها و هوش و احساسات و هیجانات رفتاری افراد است در یک کلام از جمع بندی تعاریف هوش (عمومی، کلامی، فضایی، تخیّلی، حسابی، …) می توان به این نتیجه رسید که «هوش میزان توانایی سازگاری فرد با محیط است» بدیهی است، تفاوت رفتارها و منش و شخصیت افراد به نوع احساسات و نگرش ها و گرایش ها و انتظارات و امیال و علایق فرد وابسته است.


در تحقیق حاضر نیز با عنوان بررسی هوش هیجانی دختران عادی و فراری ۲۵ –۱۵ ساله شهر تهران به جستجو و بررسی نوع و میزان و مؤلفه های هوش هیجانی در دو گروه دختران ۲۵ –۱۵ ساله عادی در خانواده ها و فراری پرداخته ایم.


و با فرض تفاوت در بین هوش هیجانی این دو گروه به بیان مسئله با ذکر تبیین هوش هیجانی و اهمیت و اهداف و متغیرها و تعاریف در فصل اول و نیز مبنی تئوریک و نظری آن بخصوص هوش در میان دوقلوها و بررسی هوشی روی حیوانات و پاسخ های آنها و بررسی ساعت های درونی و فیزیولوژیکی و تأثیر نور و کنترل های برون زاد و درون زاد و به بررسی انواع خواب و مراحل خواب که با سلسله اعصاب و روابط عصبی و هوشی مرتبط است اشاره شده و با پرداختن به تحقیقات انجام شده ملّی و استانی و منطقه ای فصل دوم را خاتمه داده ایم. در فصل سوم فقط به روش اجرای تحقیق (ابزارهای جامعه، حجم نمونه، روش جمع آوری اطلاعات و روش آماری) پرداخته ایم.


و در فصل چهارم با استفاده از داده ها و جمع بندی و دسته بندی آنها به تجزیه و تحلیل آنها اقدام کرده ایم و نتایج کمّی بدست آمده را با تحقیقات و مبانی نظری تحت عنوان تأیید فرضیه تطبیق داده ایم و در فصل پنجم با اشاره به نتیجه گیری کلی و بیان مشکلات و محدودیت ها و نیز ارائه پیشنهادات و توصیه ها و ذکر منابع و مآخذ و الحاق ضمائم و پیوست ها پژوهش را به سرانجام رسانده ایم.


« فهرست مطالب »


فهرست : صفحه :


فصل اول : ۱


مقدمه ۱


بیان مسأله ۶


اهمیت و ضرورت مسئله ۷


اهداف تحقیق ۹


سوالات پژوهش ۱۰


فرضیه های پژوهش ۱۰


تعاریف عملیاتی واژه ها ۱۰


فصل دوم : ۱۱


ادبیات و پیشینه تحقیق ۱۱


مبانی نظری و تئوریک ۱۱


پژوهش در زمینه هیجان خواهی ۱۴


بررسی های مربوطه به دوقلوها ۱۶


شواهد موجود درباره ساعتهای درونی ۱۷


مطالعات انجام شده بر روی انسان ۱۸


مطالعات انجام شده بر روی حیوانات ۱۹


فهرست : صفحه :


ساعتهای درونی و مغز ۱۹


ساعتهای درونی انسان ۲۱


یک ساعت درونی دوم ۲۲


شواهد موجود درباره اثر عوامل محیطی ۲۲


باز –تنظیم ساعتها ۲۳


نور به عنوان یک نشانه راهنمای خارجی ۲۳


ترکیبات بیوشیمیایی در نقش نشانه های راهنمایی خارجی ۲۴


کنترل فیزیولوژیکی ریتمهای زیستی ۲۵


کنترل برون زاد (خارجی) ۲۵


کنترل برون زاد (داخلی) ۲۶


بررسی خواب ۲۸


انواع مختلف خواب ۲۹


مراحل خواب ۳۱


تحقیقات استانی ۳۳

فصل سوم : ۳۹


روش اجرای تحقیق ۳۹


حجم نمونه ۴۰


روش تحقیق ۴۱


ابزار جمع آوری اطلاعات ۴۲


روش جمع آوری اطلاعات ۴۴


روش آماری ۴۵


فصل چهارم : ۴۶


جدول داده های شماره ۱ (جدول مادر) ۴۶


نمودار مقایسه هوش عادی دختران فراری و عادی ۵۰


تجزیه و تحلیل یافته ها ۵۲


فصل پنجم : ۵۸


نتیجه گیری ۵۸


محدودیت ها و ملاحظات تحقیق ۶۲


پیشنهادات ۶۴


منابع و مآخذ ۶۶


«مقدمه»


عناصر وجودی خانواده اعم از پدر و مادر، خواهر و برادر و احتمالاً پدر بزرگ و مادر بزرگ در کانون و هستۀ خانواده از ارزش و جایگاه متفاوتی برخوردارند. که اصطلاحاً در متون جامعه شناسی و روان شناسی اجتماعی این جایگاه ها و حوزه ها نقش نام دارد.


ایفای نقش در قالب انجام تکالیف و وظایف خود انتظارات و توقعاتی هم بدنبال دارد که از سایر نقش ها انتظار می رود. اگر پدر شب و روز در سرما و گرما در شرای سخت بدنبال تهیۀ امکانات و وسایل آسایش و آرامش اعضای خانواده است. و فی المقدور همه نیازهای اساسی اعضاء در تهیه و تأمین می کند. در جای خود انتظاردارد که اعضاء در مصرف امکانات صرفه جویی کرده و جانب اهمیت و ارزش آن را درک نمایند و به قول و عمل پدر احترام بگذارند. همچنین است این مهم در مورد مادر که همه تلاش و مساعی ما در تأمین آرامش و آسایش و تدارک خوشبختی و شرایط باب میل اعضاء و مخزن محبت و عاطفه و قدرشناسی است. و انتظارش این است که حتی پدر نقش مادر را درک نماید و بچه ها هر کدام به نوبه خود در حفظ و رعایت زحمات و ارزش های در کوشا باشند و از ناحیه درک زحمات و نه از زاویه دل رحمی قدر ایثار و از خودگذشتگی مادر را بدانند.


نهاد خانواده در عین حال که رکین ترین رکن و هسته اولیه تشکیل اجتماعات و گروه های بزرگ و کوچک اجتماعی است. و اولین گروه حضور انسانها در جمع و گروه های انسانی است.


علاوه بر صفات و ویژگی های سایر گروه ها دارای ابعاد مختلف دیگری است که تاحدی گروه یا تمام خانواده را از سایر گروه هاجدا می کند. این ویژگی ها عبارتند از:


۱ ) عاطفی بودن ؛


۲ ) نسبی بودن ؛


۳ ) نزدیکی بودن در عین اختلاف ؛


۴ ) حتمی بودن ؛


۵ ) عمومی بودن .


۱ ) همه اعضای خانواده به دلیل هم ژنی و هم خونی و هم رحمی بودن دارای روابطی عاطفی و مهربانانه و صمیمانه قلبی هستند؛


۲ ) چون از یک پدر و مادر و یا از حداقل دو یا ۳ پدر و مادر هستند از لحاظ نسبی به یکدیگر نزدیک هستند؛


۳ ) به دلیل بالا هر چند ممکن است. کودک یا پدربزرگ۷۰سال اختلاف داشته باشند ولی به هم نزدک هستند و حرف ها و روابط نزدیک و محرمانه و صمیمانه ای دارند؛


۴ ) در همه اقوام و گروه ها این نهاد و خانواده حتمی است که باید ابتدا فرد در خانواده تولد بزرگ شود تا رسمیت خود را در گروه های دیگر اعلام کند ؛


۵ ) عمومی بودن یعنی این ویژگی ها مخصوص ایران و شده بیت و یکم نیست و شامل همه اقوام وملت ها برای همه قرون و اعصار می باشد.این پنج ویژگی قطعی و قمی در نهاد خانواده این نهاد را از سایر نهاد ها متمایز می کند؛


هوش دختران ۲۵-۱۵ ساله هوش پروژه روابط عاطفی دختران ۲۵-۱۵ ساله تهران


دانلود کامل مقایسه هوش هیجانی بین دختران عادی و فراری ۱۵ تا ۲۵ شهر تهران

مطالب مرتبط بیشتر:

نقش مددکاران اجتماعی در رابطه با حمایت و جلوگیری از…

پایان نامه بررسی و شناخت علل اعتیادزدگی معتادین در حال…

پایان نامه بررسی میزان اضطراب درمیان زنان شاغل و خانه…

بررسی نقش فشارهای عصبی در کارآیی مدیران

تاثیر آموزش های دانشگاه علوم انتظامی در ایجاد مهارتها و…

تاثیر اسباب بازی در بهبود کودکان پیش دبستانی بستری در…

بررسی عوارض مختلف ناشی از مهاجرتهای بین المللی و تاثیر…

بررسی تاثیر فرزند ناتوان هوشی بر کارکردهای مختلف خانواده

پایان نامه توانمند سازی کارکنان کلید بهره وری سازمان

بررسی رابطه بین سبک اسناد و سلامت روانی در بین…

بررسی رابطه تیپ شخصیت درونگرا و برونگرا با ارتباط پنهانی…

پایان نامه بررسی میزان اضطراب و ارتباط پنهانی با جنس…

بررسی جایگاه زن در ایران باستان

پایان نامه بررسی و مقایسه اختلال شخصیت ضد اجتماعی بین…

پایان نامه بررسی تاثیر ورزش بر روی استرس دختران دانشجو…

دانلود کامل مقایسه هوش هیجانی بین دختران عادی و فراری ۱۵ تا ۲۵ شهر تهران

اعتیاد به مواد مخدر در جوامع مختلف

اعتیاد به مواد مخدر در جوامع مختلف


اعتیاد به مواد مخدر در جوامع مختلف


این فایل با فرمت word و آماده پرینت میباشد


 افزودن

فهرست مطالب

مقدمه ۴

بیان مسئله ۵

دیدگاه‌های نظری دقیق ۸

مهمترین نظریات انحرافات ۹

۱- نظریه بی‌هنجاری ۹

۲- نظریه تضاد ۱۰

۳- نظریه پیوند افتراقی ۱۱

۴- نظریه برچسب (انگ زنی) ۱۲

۵- نظریه ناهماهنگی ۱۳

۶- نظریه انحراف از هنجارها ۱۴

علل اعتیاد از نظر فریمان و اسکات ۱۴

علل اعتیاد از نظر «فایت استون» ۱۵دمه

زندگی اجتماعی انسان تحت حاکمیت قواعد و هنجارهای اجتماعی است. اگر ما از قواعدی که انواع رفتار را در زمینه‌های معینی به عنوان رفتارهای مناسب و رفتارهای دیگری را به عنوان رفتارهای نامناسب تعریف می‌کنند، پیروی نمی‌کردیم، فعالیتهایمان دستخوش هرج و مرج می‌گردید.

از سوی دیگر زندگی اجتماعی انسان با پدیده‌های اجتماعی نمود می‌یابد. پدیده‌های اجتماعی در واقع واقعیت‌هایی هستند که جزء ذاتی زندگی اجتماعی بشر می‌باشند. حال اگر برخی از این پدیده‌ها در وضعیتی قرار گیرند که از سوی جامعه، منفی تلقی شوند، ممکن است که در حیات مطلوب اجتماعی اثر نامناسب گذارده و یا آن را تهدید نمایند. اما باید دانست که تلقی منفی از یک پدیده اجتماعی در همه جوامع یکسان نیست و شاید معدودی از این پدیده‌ها را بتوان یافت که وجود آنها در تمام یا اغلب جوامع همراه با تلقی منفی باشد. همچنین در یک جامعه خاص نیز تشخیص مثبت یا منفی بودن یک پدیده در میان گروه‌ها یا افراد مختلف، لزوماً یکسان نمی‌باشد. در این میان تلقی رهبران سیاسی جامعه، فراتر از یک تلقی فردی بوده و به مقدار زیادی در روند حیات جامعه تأثیر دارد.

اعتیاد به مواد مخدر یکی از مسائل مبتلا به امروز جهان است. پدیده‌ای است که بیش از پیش نسل امروز و فردا را تهدید به نابودی می‌کند و این امر تقریباً درد جدیدی است، روزی نیست که سمینارها و کنفرانس‌هایی با شرکت عده‌ای صاحب نظران دنیا در زمینه‌های جرم شناسی، روان شناسی، جامعه شناسی و… تشکیل نگردد و در پی از بین بردن این درد بی‌درمان نباشند. ولی از آنجا که در فکر شناخت زمینه‌های اعتیاد بر نمی‌آیند غالباً طرق درمان پیشنهادی آنان نیز چاره درد نمی‌کند. این است که می‌بینیم هر روز بر تعداد معتادین چه در ایران و چه در جهان افزوده می‌گردد.

بیان مسئله

مصرف مواد مخدر همچون خشخاش، هروئین، تریاک، ماری جوانا و … تا حدودی بهتر از دیگر انواع انحرافات نشان می‌دهد که تا چه حدی هر جامعه، برحسب زمان، مکان، جنس، سن، قوم، قبیله و طبقه مسائل جامعوی را تعریف و ارزش‌گذاری می‌کند.

امروزه مصرف این مواد و امثال آن، آثار مخرب اعتیاد و قاچاق انواع مواد مخدر بر ساختار سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی جوامع آسیب رسانده و نه تنها بصورت یک تهدید ملی بلکه فراتر از مرزهای ملی بصورت یک مسئله پیچیده جهانی در آمده که شعاع مضرات و اثرات زیانبار آن گریبان‌گیر کشورهای بی‌شماری شده است که شدت و وسعت این بحران که از گذشته‌های دور بر جامعه جهانی سایر افکنده برحدی که علاوه بر مسئوولین کشورهای توجه بسیاری از صاحبنظران و کارشناسان مسائل علوم اجتماعی را نیز به خود معطوف نموده و علی رغم رویکردهای جامع و تمهیدات اتخاذ شده در حل و کاهش این معضل در سطح ملی، منطقه‌ای و جهانی، هر روز عملاً شاهد وخامت بیشتر اوضاع و تشدید این مسئله مهم می‌باشیم.

اما اینکه چرا و چگونه اعتیاد بر مواد مخدر به عنوان مسأله تلقی می‌شود، بیشتر مربوط به نظر افراد و تجربه شخصی آنان است. چرا که در سالهای اخیر تعداد فزاینده‌‌ای از مدم عام شهرها طرز تلقی بامدار او اغماضی را پذیرفته‌اند و معتقد شده‌اند که این قوانین هستند که مواد مخدر را خطرناک جلوه می‌دهند و در نتیجه مسائل مربوطه را نیز پدید می‌آورند. با این وجود در جامعه ما بسیاری از مواد مسأله ساز تلقی می‌شوند زیرا که اغلب آنها، افراد را ناکار می‌سازند و توانائی آنان را برای ساماندهی امور خویش، اداره زندگی شخصی و خانوادگی دچار اختلال می‌کنند.

و این مسئله بدان علت است که با مصرف این مواد، فرد معتاد حرمت ارزش های اخلاقی و جر هنجارهای جامعوی را پاس ندارند و در نتیجه قوانین را زیر پا گذارند و با پرخاش موجبات آزار دیگران را فراهم آورده و در نهایت دست بجرایم و جنایات آشکار یا پنهان مالی یا جانی بزنند.

اگر این واقعیت را بپذیریم که انسان موجودی است اجتماعی و ساخته پرداخته بنیادهای فرهنگی، اقتصادی و روابط و مناسبات اجتماعی جامعه‌ای که در آن پرورش یافته، پس ناچار باید این به این حقیقت که پدیده‌های ناهنجاری همچون، دزدی، روسپیگری، اعتیاد و … نیز ناشی از مناسبات و روابط حاکم در درون یک جامعه است. به این ترتیب مشخص می‌شود که اعتیاد نه یک بیماری شخصی. بلکه یک عارضه اجتماعی است. به عبارت دیگر باید در کنار مسائل تاریخی و سیاسی گرایش به اعتیاد ـ که البته از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است ـ به جنبه‌های اجتماعی و فرهنگی آن نیز توجه کافی مبذول نمائیم و ساده‌انگاری مسئله را تنها در روابط با معتاد و خصوصیات شخصی و روانی آن ملاحظه کنیم. چرا که اعتیاد یک مشکل اجتماعی است و باید در عمق جامعه ریشه‌یابی شود.

معمولاً واکنش اجتماعی مردم در مورد مصرف مواد مخدر در طول قرون متفاوت بوده و متأسفانه باید به این حقیقت تلخ اعتراف نمود که اعتیاد را بیشتر یک مسئله شخصی و فردی می‌دانند نه اجتماعی و این در حالی است که اعتیاد یک مسئله اجتماعی است و نه شخصی. ما هنوز هم در دوره‌ای هستیم که تصویر یک «معتاد محکوم است»، «مغعتاد مظنون است» و … در جامعه ما بدون اینکه بیان کرده باشند رواج دارد، تا شاید بتوان از شیوع آن جلوگیری کرد و اجرای قوانین را تشدید نمود اگر امروز، نسل جوان دیگر به شعارهای ضد اعتیاد اعتقادی ندارند بدین سبب است که انواع جدید از مواد و فرا شدهای مخدر در اختیار آنان قرار می‌گیرد.

بنابراین مسئله گرایش جوانان به مواد مخدر از این نظر اهمیت دارد که پاره‌ای از عوامل اقتصادی، اجتماعی، خانوادگی و فرهنگی، در زمینه‌های آماده فرد را به سمت اعتیاد سوق می‌دهند. به بیان دیگر «معتاد شدن» ارثی نیست بلکه مجموعه‌ای از شرایط فوق که دارای ریشه‌های متفاوتی هستند، زمینه ساز اعتیاد می‌شوند. در هیچ موردی کنش اعتیاد از نسل پیشین به نسل پسین به میراث نمی‌رسد، بلکه تنها گرایش بدان است که می‌تواند جنبه ارثی داشته باشد. بدینسان است که افراد تحت تأثیر انگیزه‌های جرم زای جامعه در معرض جرم قرار می‌گیرند.

در نتیجه از آنجا که شخصیت فرد معتاد محصول کارکردهای زیستی ـ جامعوی است. اهمیت طرخ و پرداختن به این مسئله که چرا جوانان به سمت اعتیاد کشیده می‌شوند و نقش عوامل اقتصادی و اجتماعی در این میان به روشنی هویدا می‌شود.

دیدگاه‌های نظری دقیق

جامعه شناسان برای فهم عمل انجرافات به عوامل اجتماعی و فرهنگی شکل دهنده رفتار انسان توجه دارند و در تبینهای جامعه شناختی خود بر ساخت اجتماعی الگوهای کنش متقابل فرد و دیگر اعضاء جامعه تکیه کرده، بر موارد زیر اشاره می‌‌کنند:

۱) جامعه پذیری ناقص

بر اساس این نظر اگر فردی به درستی اجتماعی نشده باشد، هنجارهای فرهنگی را در شخصیت خود عجین نمی‌سازد و به همین سبب نمی‌تواند میان رفتار شایسته و ناشایسته تمایز بگذارد.

۲) انحراف آموختنی است:

جامعه شناسان معتقدند که بسیاری از رفتارهای انحرافی، اکتسابی و قابل انتقال از شخص به شخص دیگری است.

۳) نارسائیهای فرهنگی و ساختار اجتماعی:

هر جامعه نه تنها هدفهای پذیرفته شده فرهنگی دارد، بلکه وسایل پذیرفته شده را نیز برای نیل به این هدفها در اختیار دارد. هرگاه به عللی این وسایل در اختیار فرد گذاشته نشود احتمال می‌رود، منحرف گردد.

مهمترین نظریات انحرافات

۱- نظریه بی‌هنجاری

بی‌هنجاری حاصل وضعیت آشفته‌ای است که هنجارها از بین رفته و یا در تضاد قرار گرفته‌اند. جوامعی که در آنها بی‌هنجاری به شکل وسیع وجود داشته باشد، از آنجایی که اعضای آن جامعه برای رسیدن به مقاصد مشترک، خطوط راهنما در اختیار ندارند و احساس جدایی و بی‌جهتی می‌کنند، در خط تلاش قرار می‌گیرند.

هنگامی که فرد دچار حالت «آنومیک» می‌شود، وابستگی و احساس تعلق خود را به گرئوه از دست می‌دهد، هنجارهای گروهی را بعنوان سرمشق نمی‌پذیرد و از آنها می‌گریزد و برای مدتی در بی‌هنجاری یا دقیق‌تر در کم هنجاری و یا کژهنجاری به سر می‌برد. زیرا هنجار مطلوبی نمی‌یابد تا جایگزین هنجارهای پیشین سازد.

برای اطمینان، البته تمام هنجارها را از دست نمی‌دهد ولی خودش را کنار می‌کشد و کمتر خود را با دیگران همنوا و همسان می‌یابد. (شیخاوندی، ۱۳).

 مقاله درمورد رشته علوم تربیتی و روانشناسی نظریه انحراف از هنجارها علل اعتیاد از نظر فریمان و اسکات دانلود مقاله اعتیاد به مواد مخدر

دانلود تحقیق اعتیاد به مواد مخدر در جوامع مختلف

مطالب مرتبط بیشتر:

نقش مددکاران اجتماعی در رابطه با حمایت و جلوگیری از…

پایان نامه بررسی و شناخت علل اعتیادزدگی معتادین در حال…

پایان نامه بررسی میزان اضطراب درمیان زنان شاغل و خانه…

بررسی نقش فشارهای عصبی در کارآیی مدیران

تاثیر آموزش های دانشگاه علوم انتظامی در ایجاد مهارتها و…

تاثیر اسباب بازی در بهبود کودکان پیش دبستانی بستری در…

بررسی عوارض مختلف ناشی از مهاجرتهای بین المللی و تاثیر…

بررسی تاثیر فرزند ناتوان هوشی بر کارکردهای مختلف خانواده

پایان نامه توانمند سازی کارکنان کلید بهره وری سازمان

بررسی رابطه بین سبک اسناد و سلامت روانی در بین…

بررسی رابطه تیپ شخصیت درونگرا و برونگرا با ارتباط پنهانی…

پایان نامه بررسی میزان اضطراب و ارتباط پنهانی با جنس…

بررسی جایگاه زن در ایران باستان

پایان نامه بررسی و مقایسه اختلال شخصیت ضد اجتماعی بین…

پایان نامه بررسی تاثیر ورزش بر روی استرس دختران دانشجو…

دانلود کامل اعتیاد به مواد مخدر در جوامع مختلف

بررسی تحلیل جرم جعل قوانین ثبتی

بررسی تحلیل جرم جعل قوانین ثبتی


بررسی تحلیل جرم جعل در قوانین ثبتی

فهرست مطالب

مقدمه

بخش اول : کلیات مبانی و تحول تاریخی جعل ۱

فصل اول :

معنای لغوی و اصطلاحی جعل ، سابقه تاریخی و تعریف بزه جعل ۲

گفتار اول : معنای لغوی و اصطلاحی بزه جعل ۳

الف) معنای لغوی بزه جعل ۳

ب) معنای اصطلاحی بزه جعل ۳

گفتار دوم : سابقه تاریخی جعل ۵

الف) سابقه تاریخی جعل در اسلام ۵

ب) سابقه تاریخی جعل در حقوق ایران ۶

۱- دوران قدیم ۶

۲- دوران قبل انقلاب ۷

۳- دوران بعد از انقلاب ۸

گفتار سوم : تعریف جعل از دیدگاه قانون و حقوقدانان ۹

فصل دوم : انواع جعل و وجوه افتراق آنها ۱۱

گفتار اول : جعل مادی ۱۲

مصادیق جعل مادی : ۱۲

۱- خراشیدن و تراشیدن ، محو یا سیاه کردن ۱۳

۲- قلم بردن ، الحاق و اضافه کردن عبارتی در سند ۱۳

۳- الصاق متقلبانه سندی به سند دیگر ۱۳

۴- مقدم یا مؤخر نمودن تاریخ سند ۱۳

۵- ساختن نوشته یا سند ۱۳

۶- ساختن مهر و امضاء ۱۴

گفتار دوم : جعل معنوی ۱۵

مصادیق جعل معنوی : ۱۶

۱- تخریب موضوع و مفهوم سند ۱۶

۲- امر باطنی را صحیح جلوه دادن و یا امر صحیحی را باطل جلوه دادن ۱۶

۳- چیزی را که بدان اقرار نشده را قرار شده جلوه دادن ۱۶

۴- تغییر اسامی اشخاص توسط مامورین دولتی و دفاتر اسناد رسمی ۱۷

۵- تقدیم یا تاخیر سند یا ثبت سند نسبت با تاریخ حقیقی ۱۷

وجه افتراق جعل مادی و جعل معنوی ۱۸

فصل سوم : تعریف سند و انواع آن ۱۹

گفتار اول : مفهوم سند و تعریف آن در حقوق ایران ۲۰

گفتار دوم : انواع سند ۲۱

الف) سند رسمی : ۲۱

سند رسمی از نظر قانون ثبت ۲۴

آثار سند رسمی در قانون ثبت : ۲۵

۱٫ معتبر بودن مقدمات و مندرجات سند رسمی ۲۵

۲٫ حدود و اعتبار اسناد رسمی ۲۵

۳٫ قدرت اجرائی اسناد رسمی ۲۶

ب) تعریف سند عادی و اقسام آن : ۲۸

۱- اسناد عادی که افراد امضاء یا مهر نموده اند. ۲۹

۲- دفاتر تجاری : ۲۹

الف. دفتر تجاری رسمی ۲۹

ب. دفتر تجاری عادی ۳۰

۳- اسناد بازرگانی ۳۱

۴- نوشته های خصوصی افراد ۳۱

بخش دوم : جعل در حقوق موضوعه ۳۳

فصل اول : تحلیل ماده یکصد قانون ثبت اسناد ۳۵

گفتار اول : عنصر قانونی ۳۶

گفتار دوم : عنصر مادی : صورت های مختلف پیش بینی شده در ماده ۱۰۰

قانون ثبت اسناد ۳۸

الف) مرتکب جرم ۳۸

ب) انواع عمل فیزیکی در ماده یکصد که می تواند جرم جعل در سند

رسمی را تحقق سازد. ۴۰

۱- اسناد مجعوله یا مزوره را ثبت کند. ۴۰

۲- سندی را بدون حضور اشخاص که مطابق قانون حضور داشته باشند

ثبت نمایند. ۴۲

۳- سندی را به اسم کسانی که آن معامله را نکرده اند ثبت کند. ۴۶

۴- تاریخ سند یا ثبت سندی را مقدم یا مؤخر در دفتر ثبت کند. ۴۸

۵- تمام یا قسمتی از دفاتر ثبت را معدوم یا مکتوم کند یا ورقی از آن دفاتر

را بکشد یا بوسیله متقلبانه دیگر ثبت سندی را از اعتبار و استفاده بیندازد. ۵۰

۶- اسناد انتقالی را با علم و عدم مالکیت انتقال دهنده ثبت کند. ۵۴

۷- سندی را که به طور وضوح سندیت نداشته و یا از سندیت افتاد ثبت کند. ۵۵

ج) نتیجه عمل محرمانه یا رکن نتیجه (عنصر ضرر) ۵۶

مفهوم ضرر ۵۶

اقسام ضرر : ۵۸

ضرر مادی ۵۸

ضرر معنوی ۵۸

ضرر اجتماعی ۵۸

گفتار سوم : عنصر معنوی یا روانی (قصد متقلبانه) ۶۰

گفتار چهارم : مجازات مرتکبین اعمال ماده یکصد قانون ثبت : ۶۲

۱- مجازات اصلی جعل اسناد رسمی ۶۲

۲- مجازات تبعی جعل اسناد رسمی ۶۴

۳- شروع به جرم در جعل اسناد رسمی ۶۵

۴- غیر قابل گذشت بودن و غیر قابل تعلیق بودن مجازات بزه جعل

اسناد رسمی ۶۶

فصل دوم : جعل ارتکابی توسط شاغلین ثبت اسناد ۶۸

گفتار اول : عنصر قانونی ۷۱

گفتار دوم : عنصر مادی : ۷۳

۱- عمل مرتکب ۷۳

۲- موضوع جرم ۷۳

۳- رکن نتیجه ۷۵

گفتار سوم : عنصر معنوی یا اخلاقی ۷۷

گفتار چهارم : مجازات جرم صدور گواهی خلاف واقع ۷۸

فصل سوم :

استثنائات قانونی راجع به صدور اسناد رسمی براساس اسناد عادی ۷۹

گفتار اول : الزام به تنظیم سند رسمی با ارائه سند عادی و صدور حکم قضائی ۸۱

گفتار دوم : پذیرش سند عادی به موجب قانون خاص به رغم ماده ۲۲ قانون ثبت ۸۷

گفتار سوم : تنظیم سند عادی انتقال به حکم قانون بدون ضرورت حضور مالک ۹۳

نتیجه گیری و پیشنهادات ۹۷

منابع و مآخذ ۱۰۱


جرم جعل به ویژه، جعل اسناد را باید در زمره جرائم علیه امنیت و آسایش عمومی تلقی کنیم اگرچه تمامی جرائم امنیت کشور و آسایش عمومی را خدشه دار می کنند ولی برخی از آنها همچون سرقت تحت عنوان جرائم علیه اموال و بعضی نیز مثل قتل تحت عنوان جرائم علیه اشخاص تقسیم بندی شده اند و برخی نیز تحت عنوان جرائم علیه مصالح عمومی کشور مورد مطالعه قرار می گیرند.


بررسی تحلیل جرم جعل در قوانین ثبتی


دلیل عمده آن اینست که : در برخی جرائم همچون جعل، جرم ارتکابی امنیت کشور و آسایش عمومی را روشن تر و ملموس تر از سایر جرائم خدشه دار می کند و به طور مستقیم حاکمیت ملی و آسایش جامعه را تهدید کرده و اعتماد عمومی را سلب می کنند، لذا این قبیل جرائم علیه آسایش عمومی محسوب می شوند.


جرم جعل اسناد به ویژه اسناد رسمی برخلاف جرائمی چون جاسوسی، شورش، سوء قصد به جان مقامات دولتی که مستقیماً با حاکمیت ملی برخورد می کنند و اساس و پایه های یک نظام را هدف قرار می دهند بیشتر با اموال مردم برخورد دارد، زیرا این جرم نقض حقوق مالکانه را مشتمل می باشند و آن را باید در زمره جرائم علیه اموال یا جرایم مالی بدانیم.


لیکن، چون این جرم (جعل اسناد) موجب سلب اعتماد مردم نسبت به صحّت اسناد و ایجاد نگرانی و اختلال در معاملات روابط بازرگانی و اداری گردیده و آسایش عمومی را به خطر انداخته و بنیانهای اقتصادی جامعه را متزلزل می سازد. از جرائم علیه آسایش عمومی محسوب شده است.


لذا به همین دلیل با واکنش شدید قانونگذار همراه است. زیرا اگر این جرم جنبه عمومی به خود گرفته و رایج گردد برای هیچ کس در روابط حقوقی اش تامین و تضمین وجود نخواهد داشت.


هر چند در حقوق و متون اسلامی مجازات اکثر جرائم از قبیل قتل و سرقت تعیین گردیده، لکن مجازات جرائم و تقلباتی از قبیل جعل به اجمال برگزار شده و مجازات آنها به نظر حاکم واگذار شده است.


قانونگذار ما به دلیل اهمیت و اعتباری که به اسناد رسمی داده برخی از افعال را که اصطلاحاً جعل نیستند در ماده ۱۰۰ قانون ثبت تحت عنوان جعل آورده و برای مرتکبین مجازات جعل در اسناد رسمی را پیش بینی نموده است.


با پیشرفت علوم و فنون، جرم جعل نیز سیر تکاملی خود را طی کرده و جاعلین عمدتاً با وسایل پیشرفته و با دقت زیاد دست به جعل اسناد می زنند به همین علت کشف این جرائم روز به روز سخت تر و پیچیده تر گشته و به افراد ورزیده و کارشناس خبره و وسایل پیشرفته نیاز دارد.


اگرچه قانون ثبت اسناد املاک در کشور ما قدمتی هم پای قانون مدنی و قانون مجازات دارد ولی حقوق ثبت اسناد و املاک از لحاظ تحقیق و پژوهش در سطح پایین تری قرار دارد و به نظر می رسد، علت کم توجهی و بی مهری متولی آن ، یعنی سازمان ثبت اسناد و املاک می باشد. هرچند در سالهای اخیر اقداماتی اگرچه اندک از سوی سازمان مذکور برای تشویق به انجام کارهای تحقیقاتی صورت گرفته است. نبود واحدهای درسی در دانشگاه ها سبب شده که دانشجویان در سطوح مختلف دانشگاه کمتر به تحقیق در زمینه حقوق ثبت بپردازند. از طرفی نبود کادر تحصیل کرده مناسب در سازمان مذکور و عدم اطلاع آنها از موازین حقوقی مشکلات را دوچندان نموده است. بنابراین علت انتخاب موضوع (بررسی تحلیلی جرم جعل در قانون ثبت اسناد) که یکی از مسائل مهم و پیچیده، حقوق ثبت است و اهمیت فوق العاده ای در روابط عمومی مردم دارد و با توجه به مقتضیات کار بنده که انجام وظیفه در ثبت اسناد و املاک است، یکی از مسائل حقوق جزا و ثبت اسناد را انتخاب نمودم.


سوالاتی که در این تحقیق مطرح می شوند عبارتند از :


۱ ) اساسی ترین چالش نظام عدالت کیفری در قبال جعل اسناد رسمی چیست؟


۲ ) راهکار اساسی برون رفت نظام عدالت کیفری ایران در قالب فزاینده ی در ارتکاب جرم جعل در اسناد رسمی چیست؟


فرضیاتی که در پاسخ این سوالات مطرح می گردد به قرار ذیل است :


– به نظر می رسد عدم پیش بینی ساز و کارهای نظامند و قاطع جزایی در خصوص پیشگیری جعل در اسناد رسمی و نیز فقد ضمانت اجراهای موثر کیفری در قبال جرائم ارتکابی از اساسی ترین چالش های نظام عدالت کیفری ایران باشد.


– به نظر می رسد اصلاح و تغییر قوانین و آئین نامه های موجود مسئولیت پذیری کلیه کارکنان ادارات ثبت و دفاتر اسناد رسمی، عضویت ایران در اتحادیه بین المللی سردفتران از راهکارهای مهم جلوگیری از جعل سند رسمی باشد.


سابقه تحقیق


اگرچه تحقیق در زمینه جعل و استفاده از سند مجعول در حد لازم و قابل قبولی صورت گرفته اما در مورد جرائم ثبتی به ویژه در مورد بزه جعل در قانون ثبت اسناد و املاک تحقیق جامع و مانعی صورت گرفته و کاری که شایسته حقوق ثبت باشد از این حیث صورت نگرفته است. و فقط در کتاب اساتید دانشگاه در جرائم علیه آسایش در باب جعل به طور خیلی خلاصه به عنوان «جرم در حکم جعل آمده است». لذا شایسته است کاری در خور صورت گیرد.


روش تحقیق


روشی که در این مختصر برای حل مسائل و فروض اتخاذ شده، روش تجزیه و تحلیل می باشد یعنی اول مواد قانون مربوطه مورد مطالعه قرار می گیرد سپس نظریات علمای حقوق و آراء مختلف ارائه می گردد. هدف از این نگارش بیان نقاط قوت و ضعف آن در قانون مذکور می باشد.


رساله حاضر از دو بخش تشکیل شده که در بخش اول، ابتدا مبانی و تحول تاریخی جعل ثبتی تعریف و انواع آن، و سپس با بررسی سند عادی و رسمی و انواع بخش اول به پایان می رسد و در بخش دوم ماده یکصد و یکصد و سه قانون ثبت اسناد را بررسی تحلیلی خواهیم کرد و در پایان بخش مذکور استثنائات قانونی راجع به صدور اسناد رسمی بر اساس اسناد عادی را بررسی می کنیم.


منابع و مآخذ


۱- ابرام ، احمد ؛ ماهیت حقوقی قولنامه ، چاپ چهارم ، تهران ، فردوسی ، ۱۳۷۴٫


۲- امامی ، دکتر سید حسین ؛ حقوق مدنی ، چاپ چهارم ، جلد ششم ، تهران ، کتاب فروشی اسلامیه ، ۱۳۷۳٫


۳- بازگیر ، یداله ؛ سرقت ، جعل ، خیانت در امانت در آراء دیوان عالی کشور ، چاپ اول ، نشر حقوقدانان ، ۱۳۷۶٫


۴- پیمانی ، دکتر ضیاء الدین ؛ جرائم علیه امنیت و آسایش ، چاپ سوم ، تهران ، نشر میزان ، ۱۳۷۷٫


۵- جعفری لنگرودی ، دکتر محمدجعفر ؛ حقوق ثبت ، چاپ چهارم ، جلد چهارم ، جلد اول ، تهران ، گنج دانش ، ۱۳۸۲٫


۶- جعفری لنگرودی ، دکتر محمدجعفر ؛ فرهنگ عناصر شناسی حقوق مدنی –حقوق جزا ، چاپ اول ، گنج دانش ، ۱۳۸۲٫


۷- جعفری لنگرودی ، دکتر محمدجعفر ؛ ترمینولوژی حقوق ، چاپ دهم ، تهران ، گنج دانش ، ۱۳۸۱٫


۸- جعفری لنگرودی ، دکتر محمدجعفر ؛ مبسوط در ترمینولوژی حقوق ، چاپ دوم ، جلد سوم ، گنج دانش ، ۱۳۸۱٫


۹- علی اکبر ، دهخدا ؛ لغت نامه ، بی تا ، جلد ۱۶ و ۲۸ ، تهران ، چاپ سیروس ، ۱۳۳۸٫


۱۰- سلیمانپور ، دکتر محمد ؛ جعل اسناد در حقوق ایران از نظر حقوق تطبیقی ، بی تا ، تهران ، گنج دانش ، ۱۳۴۱٫


۱۱- شاملو احمدی ، محمدحسین ؛ فرهنگ اصطلاحات و عناوین جزائی ، چاپ اول ، اصفهان ، نشر دادیار ، ۱۳۸۰٫


۱۲- شهری ، غلامرضا ؛ حقوق ثبت اسناد و املاک ، چاپ یازدهم ، تهران ، انتشارات جهاد دانشگاهی علامه طباطبائی ، ۱۳۸۲٫


۱۳- گلدوزیان ، دکتر ایرج ؛ ادله اثبات دعوا ، چاپ دوم ، تهران ، نشر میزان ، ۱۳۸۴٫


۱۴- گلدوزیان ، دکتر ایرج ؛ حقوق جزای اختصاصی ، چاپ یازدهم ، تهران ، انتشارات دانشگاه تهران ، ۱۳۸۴٫


۱۵- گلدوزیان ، دکتر ایرج ؛ حقوق جزای عمومی ایران ، چاپ نهم ، جلد اول ، تهران ، انتشارات دانشگاه تهران ، ۱۳۸۵٫


۱۶- میر محمد صادقی ، دکتر حسین ؛ جرائم علیه اموال ، مالکیت ، چاپ هشتم ، تهران ، نشر میزان ، ۱۳۸۰٫


۱۷- میر محمد صادقی ، دکتر حسین ؛ جرائم علیه امنیت و آسایش ، چاپ اول ، تهران ، نشر میزان ، ۱۳۸۰٫


۱۸- یوسفی ، مرتضی ؛ فرهنگ اصطلاحات حقوقی در املاک ، چاپ اول ، تهران ، انتشارات خلیلیان ، ۱۳۸۳٫


۱۹- مجموعه نشست های قضائی (۳) مسائل قانون مجازات اسلامی ، چاپ دوم ، قم ، ناشر معاونت آموزش و تحقیقات قوه قضائیه ، ۱۳۸۲٫


۲۰- مجموعه نشست های قضائی (۲) مسائل قانون مجازات اسلامی ، چاپ اول ، قم ، نشر قضاء ، ۱۳۸۳٫


۲۱- مجموعه نشست های قضائی (۵) مسائل قانون مجازات اسلامی ، چاپ اول ، قم ، نشر قضاء ، ۱۳۸۳٫


۲۲- مجموعه مقالات نخستین همایش –کاربری به سوی ثبت نوین –چاپ اول ، تهران ، نقش گستران بهار ، ۱۳۸۵٫


۲۳- ماهنامه حقوقی کانون سردفتران و دفتریاران ، دوره دوم ، شماره ۵۱ ، تهران ، چاپ مهنا ، ۱۳۸۳٫


۲۴- ماهنامه حقوقی کانون سردفتران و دفتریاران ، دوره دوم ، شماره ۷۵ ، تهران ، چاپ صفیه ، ۱۳۸۶٫


۲۵- ماهنامه حقوقی کانون سردفتران و دفتریاران ، دوره دوم ، شماره ۷۷ ، تهران ، چاپ صفیه ، ۱۳۸۶٫


۲۶- ماهنامه حقوقی کانون سردفتران و دفتریاران ، دوره دوم ، شماره ۷۹ ، تهران ، چاپ صفیه ، ۱۳۸۷٫


۲۷- مجموعه قوانین و مقررات ثبتی ، تقی آریا فر ، چاپ دوم ، تهران ، انتشارات خورشید ، ۱۳۸۱٫


۲۸- مجموعه کامل قوانین و مقررات جزائی ، غلامرضا حجتی اشرفی ، چاپ بیست و دوم ، تهران ، انتشارات گنج دانش ، ۱۳۷۸٫


۲۹- قانون مدنی ، فرج اله قربانی ، چاپ پنجم ، تهران ، انتشارات دانشور ، ۱۳۷۲٫

برچسب ها : بررسی تحلیل جرم جعل در قوانین ثبتی جعل اسناد و مجازات اسناد مجعوله تحلیل ماده صد قانون ثبت اسناد اسناد رسمی انواع جعل تحلیل جرم جعل در قوانین ثبتی


دانلود کامل مقاله بررسی تحلیل جرم جعل قوانین ثبتی

مطالب مرتبط بیشتر:

بررسی رابطه تیپ شخصیت درونگرا و برونگرا با ارتباط پنهانی…

پایان نامه بررسی میزان اضطراب و ارتباط پنهانی با جنس…

بررسی جایگاه زن در ایران باستان

پایان نامه بررسی و مقایسه اختلال شخصیت ضد اجتماعی بین…

بررسی تاثیر بازی گروهی و با قاعده مدارس آمادگی بر…

مدیریت منابع انسانی

پایان نامه بررسی نظرسنجی پدیده وندالیسم در بین نوجوانان

بررسی عملی بودن اعتبار روایی و نرم یابی پرسش نامه…

پایان نامه بررسی ناسازگاری کودکان پیش دبستانی

پایان نامه بررسی عوامل موثر بر گسترش روحیه خدمتگذاری در…

پایان نامه بررسی تاثیرات اختلالات زبان در میزان افسردگی کودکان

پایان نامه بررسی علل طلاق و رابطه آن با فرار…

پایان نامه سلامت روانی افراد در ازدواج های سنتی نیمه…

پایان نامه بررسی رابطه تیپ شخصیت درونگرا و برونگرا

بررسی و مقایسه ادراک شنیداری کودکان نارسا نویس

دانلود کامل بررسی تحلیل جرم جعل قوانین ثبتی

رابطه باورهای دینی و ازدواج موفق

رابطه باورهای دینی و ازدواج موفق


رابطه های باورهای دینی و ازدواج موفق


فهرست مطالب


فصل اول :


مقدمه


کلیات


بیان مساله


اهمیت و ضرورت تحقیق


اهداف تحقیق


فرضیه ها ی تحقیق


متغیرهای تحقیق


تعاریف عملیاتی


فصل دوم :


انتخاب همسر


از دست دادن همسر ، شاخصترین فقدان


آغاز و مبدا خلقت انسان چیست؟


خانواده و ساختار آن


چرخه زندگی خانواده


فصل سوم :


«روش تحقیق


جامعه


نمونه آماری


جمع آوری اطلاعات


محاسبه نمونه آماری


روش جمع آوری اطلاعات


جداول


نمودارها


آزمون فرضیه


تحلیل یافته ها


فصل چهارم :


تحلیل یافته ها


فصل پنجم :


نتیجه گیری


محدودیت های تحقیق


پیشنهادات


منابع و مأخذ

چکیده :


انسان به عنوان اشرف مخلوقات و برتر موجودات دارای ویژگی ها و صفاتی است، که این موجود را از سایر موجودات برتر ساخته است. یکی از خصوصیات و برتری ها داشتن عقیده و نظر و آراء درباره دنیا و آخرت است که اضولاً انسان کیست؟ و از کجا آمده است؟ و به کجا خواهد رفت؟ و هدف از این خلقت چیست؟


همه این سوالات و پاسخ ها در ویژگی دنیداری و فطرت خداجویی وی به ودیعه نهاده شده است. موضوع دین و دین مداری و اعتقاد به باورهای دینی و انجام مراسک و مناسک دینی از جمله اعتقاد به اصول دین و تعهد و تقید به آنها و انجام فروع دین چون نماز یا روزه، حج، جهاد، خمس، زکات، امر به معروف و نهی از منکر، تولی و تبری، از جمله این باورهاست. از لحاظ اعتقادی هم انسان قادر به شناخت رمز و رموز خلقت به تنهایی نیست مگر از طریق سالکان و پیامبران و امامان و پیشوایان دینی و صاحب امر و ولایت که در اسلام و مذهب شیعه به فقه و فقها و آثار و دستورات قوانین اجرایی آنها تحت عنوان رساله احکام و سایر ادعیه و دعاها که تحت عنوان باورهای دینی تعریف می شود.


حال سوال این است، که آیا باورهای دینی در ازدواج موفق هم تأثیر دارد؟

پاسخ محقق و فرضیه پژوهشگر این است که باورهای دینی در موفقیت ازدواج تأثیر دارد. یعنی زوجین که دارای باورهای دینی و مذهبی هستند و خدا و وحی و قرآن و تعالیم قرآنی را در زندگی مشترک موثر می دانند با صبر و حلم و قضا و قدر و حکم الهی و احتراز از خودپسندی و غرور و دنیاپرستی و توجه به ارزش والای انسانی و تقدس ازدواج و نسل آینده همه سختی های زندگی را به عنوان حلاوت و شیرینی زندگی به جان می خرند و تحمل سختی ها و مرارت ها و ناملایمات را به قیمت اجر نهایی و تقدیر الهی و صواب اخروی تحمل می کنند و طلاق و جدایی را فقط به خاطر مثلاً نداشتن ماشین یا فلان ویلا یا فلان مسافرت یا فلان مد و هنرپیشه انجام نمی دهند و حجاب و احترام به شوهر و تربیت آینده فرزندان را یک تکلیف و وظیفه الهی و انسانی و اخروی حتی در شرایط سخت و فقیرانه و ضعیفانه می پذیرند و هزاران شرایط از این نمونه ها که ثابت شده است کسانیکه در باورهای دینی و ارزش های مذهبی و اعتقادات آرمانی و آسمانی جدیت دارند. دارای زندگی آرام و دلپسند و پسندیده و متعادل و الگو و سالم و طبیعی هستند، حتی از کوچکترین امکان مالی و شغلی و تربیتی خدا را شکرگزار هستند و حتی بلاها و مصیبت ها را تقدیر الهی می پندارند و آن را آزمایش الهی می شمارند. به همان دلایل در تحقیق حاضر تعداد ۴۰۰ نفر زوج در دو گروه شامل گروه اول که دارای باورهای دینی بالای نمره ۱۰ هستند و زوجینی که دارای باورهای دینی زیر ۱۰ هستند. چون ۲۰ سوال برای ارزیابی باوردینی و طلاق منظور شده و هر سوال ۱ نمره منظور شده پس از استخراج اطلاعات به آسانی نمره تعداد ۴۰۰ نفر در ۲ نمره باور دینی و طلاق یا ادامه زندگی محاسبه شده است. و پس از جمع بندی از طریق ضریب همبستگی اعتبار و معنی داری این فرضیه ها به اثبات رسیده است و در نهایت پس از تحلیل یافته ها و ارائه مشکلات تحقیق به پیشنهاداتی اشاره و با منابع و مأخذ به پایان رسیده است. ضمن اینکه در فصل دوم به مبانی نظری و پیشینه نیز اشاره شده است.


نتیجه گیری :


با توجه به داده های بعمل آمده و نتایج حاصله از یافته های آمار توصیفی بخصوص میانگین یافته ها و نیز جداولی که از طبقه بندی باورها و موفقیت در ازدواج صورت گرفته است.


آمار توصیفی و نقلی نیز از اعتبار زیادی برخوردار است. و در تحلیل آماری از نوع استنباطی نیز که از روش همبستگی SPحاصل گردید ۸۳% = rعددی بسیار مناسب ئو گویا و معتبر در شرح و تبیین یافته های تحقیق حاضر است.


یعنی اگر ۱۰% = rیافته های تحقیق بسیار ضعیف می نمود و چون به ۱۰۰ نزدیک تر است پس اعتبار و روایی تحقیق نیز بالاتر است.


ضمائم :

چون موضوع تحقیق در مورد باورهای دینی و طلاق و ازدواج بوده فلذا به دلیل ملاحظات اخلاقی و حفظ امانت از افشای عکس یا اطلاعات دیگر در مورد ازدواج و یا طلاق از آوردن ضمائم خودداری کرده ایم.


رابطه های باورهای دینی و ازدواج موفق


دانلود کامل مقاله رابطه باورهای دینی و ازدواج موفق

مطالب مرتبط بیشتر:

بررسی رابطه تیپ شخصیت درونگرا و برونگرا با ارتباط پنهانی…

پایان نامه بررسی میزان اضطراب و ارتباط پنهانی با جنس…

بررسی جایگاه زن در ایران باستان

پایان نامه بررسی و مقایسه اختلال شخصیت ضد اجتماعی بین…

بررسی تاثیر بازی گروهی و با قاعده مدارس آمادگی بر…

مدیریت منابع انسانی

پایان نامه بررسی نظرسنجی پدیده وندالیسم در بین نوجوانان

بررسی عملی بودن اعتبار روایی و نرم یابی پرسش نامه…

پایان نامه بررسی ناسازگاری کودکان پیش دبستانی

پایان نامه بررسی عوامل موثر بر گسترش روحیه خدمتگذاری در…

پایان نامه بررسی تاثیرات اختلالات زبان در میزان افسردگی کودکان

پایان نامه بررسی علل طلاق و رابطه آن با فرار…

پایان نامه سلامت روانی افراد در ازدواج های سنتی نیمه…

پایان نامه بررسی رابطه تیپ شخصیت درونگرا و برونگرا

بررسی و مقایسه ادراک شنیداری کودکان نارسا نویس

دانلود کامل رابطه باورهای دینی و ازدواج موفق