دانلود مقالات علوم اجتماعی اقتصادی

دانلود مقالات و پروژه های علوم اجتماعی اقتصادی

دانلود مقالات علوم اجتماعی اقتصادی

دانلود مقالات و پروژه های علوم اجتماعی اقتصادی

در مورد مدیریت اسلامی

در مورد مدیریت اسلامی


مدیریت اسلامی

فهرست مطالب

مقدمه ۳

اهمیت و جایگاه حکومت اسلامی ۳

مدیریت اسلامی ۴

شاخصه ها و معیار های مدیریت ۶

۱- اصل اعتقاد به خدا و رسول(ص) [ اصل عدم تقدم  بر خدا و رسول(ص)] ۶

۲- اصل توجه به جایگاه  انسانیت [کرامت انسانی] ۶

۳- اصل وحدت جهت ۶

۴- اصل وحدت دستور ۷

۵- اصل سلسله مراتب ۷

۶ –  اصل انصاف و عدالت ۸

۷ – اصل خوشبینی ۸

۸- اصل پایبندی به ضوابط به جای روابط ۹

۹- اصل قانون گرایی و قانونمندی ۹

۱۰ – اصل تبعیت منافع فرد از منافع جمع ۱۰

۱۱- اصل انضباط و نظم ۱۰

۱۲-اصل تناسب مسئولیت با اختیار ۱۱

۱۳- اصل امانت ۱۱

۱۴- اصل احترام به افکار دیگران ۱۱

۱۵- اصل آخرت گرایی ۱۲

شاخصه ها و معیارهای مدیر ۱۲

۱- تقوا ۱۲

۲- شرح صدر ۱۳

۳- بصیرت ۱۴

۴- بینش سیاسی ۱۴

۵- حسن خلق ۱۵

۶- رفق و مدارا ۱۵

۷- قاطعیت ۱۶

۸- انتقادپذیری ۱۶

۹- تغافل ۱۷

۱۰- علم وآگاهی و تخصص ۱۸

۱۱- شناخت هدف و ایمان به آن ۱۸

۱۲- دور اندیشی ۱۸

۱۳-امانت داری‌ ۱۹

۱۴-صداقت وراستگویی ۱۹

۱۵- حسن سابقه ۲۰

۱۶- تجربه ۲۰

۱۷- عدالت و انصاف ۲۱

۱۸- شجاعت ۲۱

۱۹-پایبندی به ضوابط و مقررات ۲۲

۲۰- درک شرایط زمان و مکان ۲۲

۲۱- هوش ۲۳

۲۲- سعی و کوشش ۲۳

۲۳- پشتکار ۲۳

۲۴- ارزش قائل شدن برای شخصیت دیگران ۲۴

۲۵- تواضع و فروتنی ۲۴

۲۶ – خیرخواهی و دلسوزی برای دیگران ۲۵

۲۷- نفی روحیه تکاثر طلبی و ثروت اندوزی ۲۵

۲۸- پایداری و استقامت ۲۵

منابع و ماخذ ۲۷

مقدمه

کرامت و ارزش والای انسان یکی از محورهای مهم حکومت نبوی(ص) بوده و مبتنی بر ایمان به خداوند کریم، معاد، عدل و امامت می باشد، که وجه تمایز حکومت نبوی با سایر نظامت موجود جهان است. لذا ما در ا ین گفتار به بحث پیرامون مدیریت کریمانه– شاخصه‌ها و معیار در حکومت نبوی خواهیم پرداخت.

ابتدا لازم به نظر می‌رسد که تعریفی از مفهوم کرامت از دیدگاه اسلامی داشته باشیم

از نظر لغوی کرامت مشتق از کَرَم، بر وزن فَرَس بوده و به معنی سخاوت، شرافت، عزت و … وضد لئامت است . کَرَم به معنی« احسان» و کامل ترین مصداق آن برای خداوند متعال است و اگر بر انسان اطلاق شود، منظور افعال و کارهای پسندیده و اخلاق حسنه اوست .

در قرآن کریم در این خصوص آیاتی وجود دارد که ما به دو نمونه از آن اشاره می‌کنیم

« یا ایها الا نسان ما غرک بربّک الکریم» [۱]

 « اقرا وربّک الاکرم» [۲]

از نظر اصطلاحی کرامت به معنی آزادی روح از اسارت تن وحریّّت خاص است، صاحب کرامت با چنین امتیازی در بین مردم رفتاری کریمانه داشته و مردم او را به این وصف می‌شناسند. از آنجا که مفهوم کرامت هم بر واجب الوجود، هم بر انبیاء و اولیاء و هم بر غیر آنها اطلاق می‌شود، از شئون عقل عملی و عقل نظری به شمار می‌آید. کرامت به معنی وصف اشخاص ممتاز حقیقی و یا اشخاص حقوقی بوده و معرف سیره علمی و علمی، اخلاق حسنه، امتیازات خاص یک سازمان و یا وصف یک حکومت یا دولت عدالت گستر است.

اهمیت و جایگاه حکومت اسلامی

برقراری حکومت الهی از اهداف مهم انبیاء عظام بوده است. آنان در این مسیر تلاش‌های بسیار مبذول داشته و هرگاه زمینه و موقعیت را برای چنین عمل ارزشمندی مناسب می‌دیدند در انجام آن اقدام می‌نمود. به عنوان نمونه پیامبر اعظم(ص) حکومت تشکیل می‌دهد، قضاوت می‌کند، لشگرکشی می‌نماید، جنگ می‌کند، صلح می‌نماید، داد مظلومان را می‌ستاند، منافقین را سرکوب می‌کند، مالیات می گیرد و … حضرت علی علیه السلام نیز در برهه‌ای که راه را بر او می‌گشاینده، حکومت تشکیل می‌دهد و همان حکومت پیامبر(ص) را دنبال می‌کند. دیگر امامان معصوم هم گرچه ظالمانه از انجام این فریضه الهی باز داشته می‌شوند ولکن در مناسبتهای مختلف به شعیان گوشزد می‌نمایند که تشکیل حکومت و اجرای عدالت در بین مسلمانان، حق مسلّم آنان است لذا تا حدی که ممکن بود در جهت تحقق این امر مهم اقداماتی نیز می نمودند .

مدیریت اسلامی

مدیریت یکی از رشته های علوم انسانی است و محور بحث آن انسان و چگونگی اداره آن می‌باشد و بدین جهت سزاوار است که در کنار مباحث مدیریت از خود انسان نیز بحث شود، در واقع شناخت انسان از جهاتی، پیش نیازی برای مدیریت است. مدیریت متضمن توصیه به رفتاری خاص انسانی است که در قالب باید‌ها و نبایدها و ارزش‌ها مطرح می‌شوند و این بایدها و نباید‌ها نیز طبق تفکرات گوناگون، مبانی متفاوت پیدا می‌کنند. و امّا مدیریت اسلامی شیوه خاصی از رهبری است مبتنی بر مبانی فکری و عقیدتی اسلامی و برای آشنا شدن با این سبک از مدیریت، شناخت مبانی اسلام درباره رهبری ضروری است. بنابراین باید اسلام را معنا کنیم و پس از آن مبانی اسلام درباره مدیریت و رهبری را تبیین نماییم. تفسیر اسلام در یک جمله کوتاه عبارت است از تسلیم در برابر حق « الاسلام هو التسلیم» و مسلمان کسی است که در عقیده و اخلاق و عمل تسلیم حق باشد. براساس این تفسیر، اساسی‌ترین مبانی اسلام در رابطه با رهبری، که سایر اصول مدیریت به آن باز می‌گردد، مبنای حق و عدل است. در این شیوه از مدیریت، انگیزه‌های فردی جهت دهنده نیست، جهت دهنده ارزشهای انسانی است و لذا همه تلاشهای مدیر بر مبنای حق و در جهت آرمانهای حق خواهی و حق جویی است.

دانلود مقاله در مورد مدیریت اسلامی

تحقیق درباره مدیریت اسلامی

اهمیت و جایگاه حکومت اسلامی

دانلود رایگان تحقیق درباره مدیریت اسلامی

مطالب مرتبط بیشتر:

بررسی تفاوت رشد اجتماعی افراد فاقد مادر و پدر

بررسی تاثیر معلولیت جسمی حرکتی بر میزان هوش بهر کودکان

بررسی اثربخشی آموزش تنش زدایی تدریجی و حل مساله در…

بررسی استرس شغلی در کارمندان شهرداری

تحولات و ابداعات در دوره نوسنگی

بررسی و شناخت علل و عوامل مرتبط با پیری اجتماعی…

رابطه سندرم پیش از قاعدگی با پرخاشگری در دانشجویان دختر

نقش مددکاران اجتماعی در رابطه با حمایت و جلوگیری از…

پایان نامه بررسی و شناخت علل اعتیادزدگی معتادین در حال…

پایان نامه بررسی میزان اضطراب درمیان زنان شاغل و خانه…

بررسی نقش فشارهای عصبی در کارآیی مدیران

تاثیر آموزش های دانشگاه علوم انتظامی در ایجاد مهارتها و…

تاثیر اسباب بازی در بهبود کودکان پیش دبستانی بستری در…

بررسی عوارض مختلف ناشی از مهاجرتهای بین المللی و تاثیر…

بررسی تاثیر فرزند ناتوان هوشی بر کارکردهای مختلف خانواده

دانلود کامل در مورد مدیریت اسلامی

در مورد مدگرایی

در مورد مدگرایی


در مورد مدگرایی

فهرست

چکیده  ۲

اهداف  ۳

مقدمه  ۴

بررسی تبادل فرهنگی و جهانی شدن  ۶

فرهنگ  ۷

هویت  ۸

ابعاد هویت ملی  ۸

هویت ایرانی در روند جهانی شدن  ۹

ولنتان  ۱۱

جشن ولنتاین در ایران  ۱۲

جهانی شدن ولباس   ۱۴

فرهنگ

لباس

مد و مد گرایی

نتیجه گیری  ۲۲

منابع  ۲۴

چکیده

خداوند انسان را به گونه ای آفرید که همیشه از حالت یکنواختی گریزان بوده و دائماً در پی تحول و نوآوری می باشد و همین ویژگی انسان بود که انسان را به مراتب عالیه حقیقت و علوم مختلف آن هدایت نموده است

با نظر به اینکه در جامعه امروزه ایران مدگرایی بسیار مورد توجه جوانان قرار گرفته و به یکی از موضوعات روز تبدیل شده است  بر آن شدیم تا در این رابطه بیش از آن چه در اذهان عمومی می گذرد تحقیق کنیم تا به این وسیله ریشه های این پدیده را شناخته و در جهت اصلاح فکر خود و خوانندگان این تقریر برآییم

امروزه جوان ما خود را در مقابل مدهای مختلف می بیند  اگر دیروز جامعه فقط ارتباط با یک یا چند فرهنگ داشت ، شاید بهتر می توانست مدی که برخواسته از فرهنگ بومی و خودی باشد را انتخاب کند  اما امروزه این مسئله به مراتب سخت تر و پیچیده تر است

بحثی که در ابتدا ذهن هر انسانی را به خود جلب می کند این است که مدی که باید مورد استفاده قرار گیرد برخواسته از فرهنگ بومی باشد یا فرهنگ بیگانه و یا تلفیقی از فرهنگ بومی و بیگانه

البته با در نظر گرفتن اینکه تمام نمادهای جامعه ایرانی با دین اسلام تلفیق شده و تمدن اسلامی ایرانی را ایجاد کرده توجه به نظر دین در وهله اول بسیار خودنمایی می کند پس به ارزش های دینی باید توجه کافی را مبذول داشت زیرا در غیر این صورت هماهنگی ایجاد شده در طی قرنها از دست خواهد رفت و لطمات جبران ناپذیری به فرهنگ جامعه وارد می شود  یکی از عوامل تأثیر گذار بر این قسمت از فرهنگ جوامع ، جهانی شدن است

فرآیند جهانی شدن ، از طریق شبکه ارتباطی جهان گستر و حوزه عمومی مجازی ناشی از آن ، فضاها و امکان های جدیدی برای نقد تعریف رسمی از هویت ملی و باز تعریف آن و تقویت خود آگاهی بدیل فراهم می کند  حال اگر فرد در جریان این فرآیند از یک طرف با عناصر فرهنگی و هویت خود کمتر مواجه شود و از سوی دیگر با سیلی از تعاریف جالب و بسیط فرهنگ دیگری مواجه شود ، خود آگاهی اش نسبت به فرهنگ خودی کم شده و انتخاب دیگری نه به دلیل مقایسه ، بلکه به دلیل فزونی تعاریف است

تهاجم فرهنگی و زیر پا گذاشتن هر آنچه قدیمی و مربوط به فرهنگ کهن می باشد محصول همین نداشتن خودآگاهی و شناخت است

به طور خاص در ایران که از یک طرف دارای فرهنگی کهن و اصیل است و از طرفی خودآگاهی نسبت به این فرهنگ کم می باشد باعث شده امروزه تنها یک نام از آن فرهنگی که همه آن را اصیل می دانند باقی بماند

اهداف

۱آشنایی با مبحث مدگرایی و تأثیرات ان در جوامع امروزی

۲بررسی تأثیر جهانی شدن بر مدگرایی

۳نقش فرهنگ در مدگرایی

۴آشنایی با یکی از ظواهر مدگرایی: جشن‌های ولنتاین

۵نقش جهانی شدن بر چگونگی انواع لباس

مقدمه

از آنجا که روز به روز بر اکتشافات و تحولات انسان افزوده می شود و او را از یک زندکی یکنواخت و خسته کننده به یک زندگی پر تحرک ، جذاب ، شاداب و متنوع سوق داده است

پیروی انسان از مد را می توان در جنبه زیبا خواهی ، تنوع پسندی و کمال جویی که ریشه در وجود او دارد و جزءلاینفک وجودی او محسوب می شود جستجو کرد

اگرچه امروز بعضی مدها وارداتی و غیره بومی می باشند ، اما نمی توان مد را فقط با معنای قرضی و وارداتی بنامیم  اگر مد را در زمینه های مختلف  حاصل خلاقیت و نوآوری خود بدانیم درک درست ، حقیقی و شیرینی از مد خواهیم داشت

وقتی لایه های زیرین جامعه متحول می شود این تحول لایه های زیرین خودشان را در چیزی به نام مد ظاهر می ساند  یعنی مد در حقیقت بازتاب و انعکاس تحول فرهنگی در سطح جامعه می باشد و به همین دلیل است که اگر بخواهیم بگوییم عمر یک مد تا چه اندازه ای است و یا به عبارت دیگر یک مد تا چه اندازه ماندگاری دارد ، باید به تحول و ماندگاری و تغییر لایه های زیرین فرهنگی جامعه برگردیم ، هرزمان که لایه های زیرین متحول شد در مد هم تغییر و تحول ایجاد خواهد شد

اگر باور داشته باشیم که انسان تحول و تنوع خواه است و دائماً در پی خلاقیت و نوآوری می باشد ، مد هم به تبع آن تحول خواه و دائماً طبق زمان تغییر خواهد کرد

روزی در جامعه تلویزیونی وجود نداشت و مردم از این گزاره فرهنگی محروم بودند و مد هم طبق مقتضیات آن زمان شکل می گرفت وقتی تلویزیون به عنوان یک گزاره فرهنگی مهم و تأثیرگذار وارد میدان شد به تبع مد هم طبق این گزاره ( که لایه های زیرین جامعه را متحول کرد ) تغییر کرد و مدهای جدید به وجود آمد

امروز اینترنت جای خود را به جای تمام گزاره های فرهنگی چه در زمینه اطلاع رسانی ، چه در زمینه تأثیرگذاری ( اگر چه گذاره های دیگر هم وجود دارند و تأثیرات خود را می گذارند ) یعنی یک ارتباط گسترده و همه جانبه رهنگی پا به میدان تحول گذاشت

قبل از تلویزیون مردم وابسته به یک فرهنگ بودند ، بعد تلویزیون ارتباط او به چند فرهنگ دیگر گسترش یافت و اما در عصر اینترنت یک انسان می تواند بدون هیچ محدودیت و کمترین صرف وقت به تمامی فرهنگ های جهانی و بعضأ متضاد با فرهنگ خودی و بومی دسترسی داشته باشد  این یک مقوله ی بسیار پیچیده و ماهرانه ای است هم در زمینه ساختار و تحولات فرهنگی و هم بازتاب و انعکاس آن که مد باشد  امروز جوان ما خود را در مقابل فرهنگ ها و مدلهای مختلف می بیند   اگر دیروز جامعه فقط ارتباط با یک فرهنگ و یا چند فرهنگ داشت شاید بهتر می توانست مدی که برخاسته از فرهنگ بومی و خودی باشد را انتخاب کند ، اما امروز این مسئله به مراتب سخت تر و پیچیده تر است

دانلود مقاله در مورد مدگرایی

بررسی مدگرایی در ایران

بررسی تبادل فرهنگ و جهانی شدن

جوانان و مدگرایی

در مورد تهاجم فرهنگی

دانلود تحقیق در مورد مدگرایی

مطالب مرتبط بیشتر:

ماهواره ها

بررسی تفاوت رشد اجتماعی افراد فاقد مادر و پدر

بررسی تاثیر معلولیت جسمی حرکتی بر میزان هوش بهر کودکان

بررسی اثربخشی آموزش تنش زدایی تدریجی و حل مساله در…

بررسی استرس شغلی در کارمندان شهرداری

تحولات و ابداعات در دوره نوسنگی

بررسی و شناخت علل و عوامل مرتبط با پیری اجتماعی…

رابطه سندرم پیش از قاعدگی با پرخاشگری در دانشجویان دختر

نقش مددکاران اجتماعی در رابطه با حمایت و جلوگیری از…

پایان نامه بررسی و شناخت علل اعتیادزدگی معتادین در حال…

پایان نامه بررسی میزان اضطراب درمیان زنان شاغل و خانه…

بررسی نقش فشارهای عصبی در کارآیی مدیران

تاثیر آموزش های دانشگاه علوم انتظامی در ایجاد مهارتها و…

تاثیر اسباب بازی در بهبود کودکان پیش دبستانی بستری در…

بررسی عوارض مختلف ناشی از مهاجرتهای بین المللی و تاثیر…

دانلود مقاله در مورد مدگرایی

تحقیق نقش خانواده در مهرورزی

تحقیق نقش خانواده در مهرورزی


خانواده و نقش آن در مهرورزی

فهرست مطالب

خانواده و نقش آن در مهرورزی ۱

بیماری محبت ۲

محبت بیش از حد! ۳

نمونه یابی ۴

شدیدترین محبت ۶

مراقب و آینده‌نگر ۶

محبت در زندگی ۷

طبیعت اولی حیوان و انسان ۷

محبت به دیگران و حب ذات ۸

محبت به دیگران رمز موفقیت ۹

نقش محبت در زندگی خانوادگی ۱۰

محبت و عشق در خانواده ۱۲

چگونه به کودکان محبت کنیم؟ ۱۴

محبت به فرزند هیچ وقت زیادی نیست ۱۵

نقش محبت و قاطعیت در تربیت فرزندان ۱۷

الگوی تربیتی محبت و عدم قاطعیت ۱۷

الگوی تربیتی بی‌محبتی و عدم قاطعیت ۱۸

الگوی تربیتی محبت و قاطعیت ۱۹

الگوهای تربیتی ۱۹

راههای ابراز محبت و تکریم به فرزندان ۲۰

تعریف محبت و تکریم ۲۰

اصول تکریم و محبت ۲۰

اثرات تربیتی ابراز محبت و تکریم ۲۱

راههای ابراز محبت و تکریم به فرزندان ۲۲

محبت فراوان پیامبر(ص) نسبت به فاطمه(س) ۲۳

آیا می دانید محبت کردن بهترین راه تربیت است؟ ۲۵

کودکان محتاج راهنمایی هستند ۲۵

اصل محبت در مدیریت اسلامی ۲۹

تعریف مدیریت از نظراسلام‏ ۲۹

محبت به مومنان ۳۰

مهر ومحبت انسانها ۳۰

لزوم مدارا ودوستی‏ ۳۱

الف )اهیت دوستی درمدیریت ۳۱

ب) فواید دوستی ورفاقت‏ ۳۱

پ) ثواب رفاقت‏ ۳۲

مقایسه سبک اسلامی با سبکهای مدیریتی امروز‏ ۳۲

موخره ۳۳

محبت درسیره‌ی نبی اکرم (ص ) ۳۳

بیماری محبت

مرز بین رفتارهای سالم و ناسالم چیست؟ این سؤال بر اساس رویکردهای مختلف، پاسخ‌های متفاوتی در روان‌شناسی دارد.

در بسیاری از موارد، تشخیص رفتار سالم از ناسالم آن چنان که عامه تصور می‌کنند، کار راحتی نیست. حتی اگر این چنین تشخیص‌هایی بین مردم رایج باشند، ملاک قابل قبولی محسوب نمی‌شوند.

روان‌شناسان بالینی سعی می‌کنند با تعیین ملاک‌هایی دقیق، مرز بین رفتارهای سالم و ناسالم را تشخیص دهند. در این میان، نکته مهم آن است که هر رفتار در یک طیف مورد مطالعه قرار می‌گیرد.

توضیح این موضوع با مثالی مؤثرتر خواهد بود. به عنوان نمونه، ترس، رفتاری است که می‌توان آن را در طیفی بین صفر تا صد بررسی کرد. ترس در حد صفر اگرچه در عمل به ندرت قابل مشاهده می‌شود اما رفتار چندان سالمی به حساب نمی‌آید.

کودک یا بزرگسالی را تصور کنید که از هیچ کس و هیچ چیز نمی‌ترسد؛ آیا احتمال آسیب‌پذیری چنین فردی زیاد نیست؟ برای حفظ سلامت و ایمنی در زندگی، وجود مقداری از ترس لازم است.

احساس خطر و ترسیدن در بعضی از موقعیت‌های زندگی باعث دوام و بقای‌ ما می‌شود. اگر کسی به این دلیل که نمی‌ترسد به سیم لخت برق دست بزند، آدم جسوری به حساب نمی‌آید و به طور حتم این نوع نترسیدن، سر او را به باد خواهد داد. هر چه در این طیف پیش‌تر رویم، جنبه‌های غیرعادی موضوع بیشتر خواهد شد.

وقتی ترس به حدی برسد که روند زندگی عادی را مختل کند به اصطلاح روان‌شناسان به رفتاری مرضی تبدیل می‌شود و رفتاری ناسالم است. کسی از بلندی به حدی می‌ترسد که حتی حاضر نیست پشت‌بام برود؛ کودکی ترس مرضی در مورد مدرسه رفتن دارد؛ فردی که از ترس غرق شدن تا کنار استخر هم نمی‌رود؛ نمونه‌هایی از جنبه‌های ناسالم رفتار محسوب می‌شوند.

به این ترتیب، بسیاری از رفتارها مانند اضطراب، غم و حساسیت تا حدی عادی هستند و حتی وجودشان در زندگی لازم است. اما همین رفتارها وقتی به حدی افزایش یابند که روند عادی زندگی را دچار اختلال کنند و مشکلاتی را در ارتباط فرد با خودش و دیگران به وجود آورند جزء رفتاری مرضی و ناسالم قرار می‌گیرند.

محبت بیش از حد!

مطالب گفته شده در مورد عشق و محبت نیز مصداق دارد. همان گونه که بی‌تفاوت بودن و به تعبیر عامیانه عاطفه نداشتن، رفتاری مقبول نیست، گاهی محبت شدید به رفتاری مرضی تبدیل می‌شود. تصور زندگی عاری از عشق و محبت، امکان‌پذیر نیست.

یکی از نیازهای مهم هر انسان این است که مورد محبت قرار بگیرد و به دیگران محبت کند. لازم نیست درباره فواید و آثار عشق و محبت و ضرورت‌های آن سخن بگوییم، چرا که بخش قابل توجهی از نوشته‌ها، آثار هنری و ادبی بشر در همین باره است. هدف همه فعالیت‌های بشردوستانه این است که انسان‌ها عشق و محبت را جایگزین جنگ و تنفر کنند.

زلزله بم را به خاطر دارید؟ موجی از نوع‌دوستی در ایران و جهان راه افتاد و عشق و محبت با تبلورهای مختلف در قلوب مردم فوران کرد. انسان‌ها حتی اگر عشق و محبت را فراموش کرده باشند باز هم در موقعیت‌هایی این نیاز را در زندگی خود باز می‌یابند و به آن روی می‌آورند.

اما محبت مرضی چیست؟ گاهی شدت عشق و علاقه آدم‌ها به همدیگر به حدی است که به صورت پدیده‌ای دست و پاگیر و مشکل‌آفرین درمی‌آید. محبت مرضی، وابستگی‌های شدید را به همراه می‌آورد که نتیجه آن به طور معمول چندان خوشایند نیست.

گاهی انسان‌ها در عشق و محبت به یکدیگر تا حدی پیش می‌روند که تصور فقدان، هجران، بیماری و هر نوع آسیبی برای طرف مقابل را ناممکن و غیر قابل تحمل می‌پندارند. دوست داشتن فرزند، همسر، مادر، خواهر،‌ برادر و غیره و ناراحتی‌ برای غم و رنجی که بدان‌ها وارد می‌شود، غیر عادی نیست.

دانلود تحقیق در مورد نقش خانواده در مهرورزی

محبت به دیگران درباره

نقش محبت در زندگی

مقاله درباره نقش خانواده در مهرورزی

دانلود تحقیق نقش خانواده در مهرورزی

مطالب مرتبط بیشتر:

نقش مددکاران اجتماعی در رابطه با حمایت و جلوگیری از…

پایان نامه بررسی و شناخت علل اعتیادزدگی معتادین در حال…

پایان نامه بررسی میزان اضطراب درمیان زنان شاغل و خانه…

بررسی نقش فشارهای عصبی در کارآیی مدیران

تاثیر آموزش های دانشگاه علوم انتظامی در ایجاد مهارتها و…

تاثیر اسباب بازی در بهبود کودکان پیش دبستانی بستری در…

بررسی عوارض مختلف ناشی از مهاجرتهای بین المللی و تاثیر…

بررسی تاثیر فرزند ناتوان هوشی بر کارکردهای مختلف خانواده

پایان نامه توانمند سازی کارکنان کلید بهره وری سازمان

بررسی رابطه بین سبک اسناد و سلامت روانی در بین…

بررسی رابطه تیپ شخصیت درونگرا و برونگرا با ارتباط پنهانی…

پایان نامه بررسی میزان اضطراب و ارتباط پنهانی با جنس…

بررسی جایگاه زن در ایران باستان

پایان نامه بررسی و مقایسه اختلال شخصیت ضد اجتماعی بین…

پایان نامه بررسی تاثیر ورزش بر روی استرس دختران دانشجو…

دانلود کامل تحقیق نقش خانواده در مهرورزی 

پایان نامه بررسی رابطه هوش معنوی بر رضایت مندی زناشویی

پایان نامه بررسی رابطه هوش معنوی بر رضایت مندی زناشویی


بررسی رابطه هوش معنوی بر رضایت مندی زناشویی زوجین شهر کلاله

فهرست مطالب

فصل اول : کلیات تحقیق

۱-۱ مقدمه ۲

۱-۲ بیان مساله ۴

۱-۳ اهمیت و ضرورت تحقیق ۶

۱-۴ اهداف تحقیق ۷

۱-۴-۱ هدف اصلی ۷

۱-۴-۲ اهداف فرعی ۷

۱-۵ سوالات تحقیق ۷

۱-۵-۱ سوال اصلی ۷

۱-۵-۲ سوالات فرعی ۷

۱-۶ فرضیات تحقیق ۸

۱-۶-۱ فرضیه اصلی ۸

۱-۶-۲ فرضیات فرعی ۸

۱-۷ تعریف مفاهیم و اصطلاحات تحقیق ۹

۱-۷-۱ تعریف نظری متغیرها ۹

۱-۷-۲ تعریف عملیاتی متغیرها ۱۰

فصل دوم: ادبیات و پیشینه تحقیق

۲-۱ هوش معنوی ۱۲

۲-۲ تاریخچه تکاملی معنویت ۱۵

۲-۳ ارثی بودن معنویت ۱۵

۲-۴ شواهد روانسنجی ۱۶

۲-۵ بررسی نقش هوش معنوی در محیط کار با تأکید برآموزه‌های اسلامی ۱۹

۲-۵-۱ ترویج مفهوم کار با معنا و درک معنای زندگی ۱۹

۲-۵-۲ گسترش اهداف متعالی ۲۱

۲-۶ مقایسه رفتار افراد دارای هوش معنوی قوی و افراد دارای هوش معنوی ضعیف ۲۳

۲-۷ بررسی الگوهای رایج هوش معنوی ۲۵

۲-۷-۱ الگوی ایمونز ۲۵

۲-۷-۲ الگوی امرام و درایر ۲۵

۲-۷-۳ الگوی سیسک و تورنس ۲۶

۲-۷-۴ الگوی زوهار(۲۰۰۴) ۲۶

۲-۸ ضرورت تدوین الگوی هوش معنوی مبتنی بر آموزه‌های وحیانی و اسلامی ۲۹

۲-۹ راه‌کارهای رشد و تقویت هوش معنوی از منظرآموزه‌های دین اسلام ۳۵

۲-۱۰پیشینه تحقیق ۳۹

۲-۱۰-۱ تحقیقات داخلی ۳۹

۲-۱۰-۲تحقیقات خارجی ۴۰

فصل سوم: روش تحقیق

۳-۱ روش پژوهش ۴۳

۳-۲ جامعه آماری ۴۳

۳-۳ حجم نمونه ۴۳

۳-۴ روش گردآوری اطلاعات ۴۳

۳-۴-۱ پرسشنامه خود سنجی هوش معنوی ۴۳

۳-۴-۲ پرسشنامه بهزیستی معنوی ۴۴

۳-۴-۳ پرسشنامه کیفیت زندگی سازمان بهداشت جهانی (WHoqol) 45

۳-۴-۴ پرسشنامه رضایت زناشویی انریخ ۴۵

فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده

۴-۱ مقدمه ۴۷

۴-۲ توصیف جمعیت شناختی نمونه تحقیق ۴۸

۴-۳ تحلیل دادهها متناسب با سوالها و فرضیه های تحقیق ۴۹

فصل  پنجم: بحث، نتیجه گیری و پیشنهادات

۵-۱ بحث و نتیجه گیری ۵۵

۵-۲ محدودیت های پژوهش ۶۰

۵-۳ پیشنهادها ۶۱

۵-۴ منابع ۶۲

ضمائم

پرسشنامه ۶۶

چکیده:

پژوهش حاضر با موضوع بررسی رابطه بین هوش معنوی بر رضایت زناشویی زوجین شهر کلاله می باشد که در فاصله سال های ۹۰-۹۲ ازدواج کرده اند و از زندگی زناشویی خود رضایت دارند.

حجم جامعه مورد نظر در این پژوهش تعداد۵۰۰ نفر می باشدو حجم نمونه ما  تعداد ۱۰۰ نفر از زوجین که به شیوه تصادفی انتخاب شده اند و در بین آنها پرسشنامه های رضایت زناشویی انریخ، پرسشنامه خود سنجی هوش معنوی، پرسشنامه بهزیستی معنوی و کیفیت زندگی سازمان بهداشت جهانی تقسیم و سپس به جمع آوری اطلاعات و تجزیه و تحلیل آنها پرداخیتم.و نتایج پژوهش نشان داد که همبستگی و رابطه بین ابعاد هوش معنوی و ابعاد کیفیت زندگی آزمودنی ها به صورت مستقیم معنادار می باشد.

کلید واژه: هوش معنوی، بهزیستی معنوی، کیفیت زندگی، رضایت زناشویی

پایان نامه در مورد هوش معنوی و رضایت زناشویی

رابطه بین هوش معنوی و رضایت مندی زناشویی

رضایت زناشویی و هوش معنوی

دانلود پایان نامه بررسی رابطه هوش معنوی بر رضایت مندی زناشویی

مطالب مرتبط بیشتر:

پایان نامه توانمند سازی کارکنان کلید بهره وری سازمان

بررسی رابطه بین سبک اسناد و سلامت روانی در بین…

بررسی رابطه تیپ شخصیت درونگرا و برونگرا با ارتباط پنهانی…

پایان نامه بررسی میزان اضطراب و ارتباط پنهانی با جنس…

بررسی جایگاه زن در ایران باستان

پایان نامه بررسی و مقایسه اختلال شخصیت ضد اجتماعی بین…

پایان نامه بررسی تاثیر ورزش بر روی استرس دختران دانشجو…

پایان نامه بررسی تاثیر دوره پیش دبستانی بر پیشرفت تحصیلی…

بررسی تاثیر بازی گروهی و با قاعده مدارس آمادگی بر…

پایان نامه بررسی میزان افسردگی دختران و پسران دانشجو

مدیریت منابع انسانی

پایان نامه بررسی نظرسنجی پدیده وندالیسم در بین نوجوانان

بررسی عملی بودن اعتبار روایی و نرم یابی پرسش نامه…

پایان نامه بررسی ناسازگاری کودکان پیش دبستانی

پایان نامه بررسی عوامل موثر بر گسترش روحیه خدمتگذاری در…

دانلود کامل پایان نامه بررسی رابطه هوش معنوی بر رضایت مندی زناشویی

مقایسه ابعاد مختلف عملکرد خانواده حل مشکل ارتباط نقش ها واکنش های عاطفی مشکلات عاطفی کنترل رفتار


مقایسه ابعاد مختلف عملکرد خانواده حل مشکل-ارتباط – نقش ها – واکنش های عاطفی – مشکلات عاطفی – کنترل رفتار – عملکرد کلی نوجوانان بزهکار و غیر بزهکار

فهرست مطالب

چکیده
فصل اول : کلیات تحقیق

– مقدمه

– بیان مسأله

– اهمیت تحقیق

-اهداف تحقیق

– فرضیه های تحقیق

– تعاریف عملیات واژه ها

فصل دوم : ادبیات و پیشینه تحقیق

– ساختار خانواده و کجروی اجتماعی

– تعریف خانواده

– ساختار و انواع خانواده

-وظایف خانواده

– عوامل خانوادگی مؤثر بر رفتار

– تعریف بزه

– علائم و نشانه های بزهکاری

– علل بزهکاری

– تبیین زیست شناختی کجرویهای اجتماعی ، بزهکاری

– نظریه زیست شناختی بزهکاری مبتنی بر الگو ( تیپ ) بدنی )

– نظریه کروموزمی

– نقد و بررسی

– تبیین روان شناختی کجروی

– نظریه کج رفتاری زیگموند فروید

– نظریه یادگیری

– تبیین جامعه شناختی انحراف و کجرویهای اجتماعی

– تئوری انحراف از دیدگاه کارگرد گرایی

– انحراف از دیدگاه تضاد گرایی

– تحقیقات پیشین

فصل سوم : روش اجرای تحقیق

– جا معه آماری

– نمونه و روش نمونه گیری

– ابزار اندازه گیری

– روش جمع آوری اطلاعات

– روش آماری

فصل چهارم : تجزیه و تحلیل داده ها

تجزیه و تحلیل آماری داده های پژوهش

توصیف داده ها

تحلیل استنباطی داده ها

فصل پنجم : بحث و نتیجه گیری

– خلاصه تحقیق

– بحث و نتیجه گیری

– توصیه ها و پیشنهادات

– بیان محدودیت ها و موانع

منابع فارسی

پیوست

مقدمه :

خانواده یک نظام اجتماعی و طبیعی است ، چون خانواده اساسی ترین نهاد اجتماعی است که اولین رکن رشد و پرورش بشمار می رود ، به همین دلیل هر گونه اختلالی در خانواده کودکان ، نوجوان و جوانان نیز رسوخ می کند و موجبات انحراف آنها را از قوانین و مقررات فراهم می سازد . خانواده یکی از طبیعی ترین گروه هایی است که می تواند نیازهای مادی ، عاطفی و معنوی انسانها را برطرف کند .

کودک اولین تجربیات خود را برای هم زیستی با دیگران در خانواده می آموزد و رشد و فعالیت های آینده اش را پی ریزی می کند و سعادت و شقاوت وی ریشه در خانواده اش دارد . ( احمدی ۱۳۸۲ )

وجود شرایط عاطفی ناسالم ، یعنی منفی بودن نقش های خانوادگی ، در میان اعضای خانواده های مجرمان بیش از خانواده های غیر بزهکار است چنین نقش هایی بیشتر به شکل خصومت ، آزردگی ، نفرت ، خرده گیری ، پرخاش و نابسامانی های روانی آشکار می شوند این چنین خصلت هایی باعث ایجاد اضطراب در نوجوانان می شود ( راوندی ۱۳۶۴)

در کل سلامت خانواده تأثیر زیادی بر سلامت جسمانی و روانی فرزندان ( نوجوانان ) دارد . سلامت خانواده فقط به معنای نبود علائم و نشانه های نابهنجاری و اختلال در خانواده نیست علاوه بر این ویژگی خانواده باید نقش ها و وظایف خود را در قبال افراد جامعه و سیستم های دیگر به شکل مناسبی ایفا کند ( اکبری۱۳۷۳ )

بیان مسئله

یکی از مسائل ناراحت کننده امروز که توجه بسیاری از محققان ، جامعه شناسان و روان شناسان را به خود جلب نموده موضوع مجرمین یعنی نوجوانان و جوانان بزهکار است در مورد بزهکاران کم سن و سال نظرات متفاوتی عرضه شده است بعضی ارتکاب جوانان به گناه را ، از اختصاصات جوامع متمدن و پیشرفته امروزی دانسته اند و اعتقاد دارند که بشر به همان سرعتی که به سوی پیشرفت و تکامل صنعتی و مادی پیش می رود ، از معنویات فاصله می گیرد و به سوی تبهکاری و قانون شکنی گام بر می دارند عده ای علت این پدیده را سستی اعتقادات دینی و مذهبی دانسته اند و معتقدند که علم ، ایمان و عمل صالح موجبات رشد انسان را فراهم می کند و اخلاق نکوهیده مانند خود پرستی ، حب دنیا ، و تکبر سبب می شود انسان از رشد و کمال باز مانده و در نهایت به تبهکاری ارتکاب گناه روی می آورد عده ای دیگر جنگ را از عوامل مهم ارتکاب به جرم می دانند علیرغم تفاوت دیدگاههای مختلف همگی آنها مؤید تأثیر اساسی خانواده بر اعضای آن است بدین معنی که خانواده هم می تواند زمینه ساز رشد و بالندگی و هم عامل آسیب و بیماری اعضای خود را به خوبی ایفا نماید و ممکن است منجر به آسیبهای فراوان و حتی زمینه بروز بزهکاری نوجوانان خود را فراهم کند به عبارت دیگر از جمله مشکلاتی که ممکن است در اثر عملکرد ناموفق خانواده پدید آید همین مسأله بزهکاری و انحراف نوجوانان است ( کی نیا ۱۳۵۷ )

پیچیدگی رفتار آدمی به گونه ای است که نمی توان یک عامل را بعنوان عامل مسلط رفتار « بهنجار » تلقی کرد بلکه عوامل متعدد و منظومه ای از علل و عوامل شکل و ارتباط متقابل با یکدیگر منجر به پیدایش « رفتار » می گردد ( صولتی ۱۳۸۲ )

ارتباط متقابل فرد و جامعه و محیط پیرامونش و تعادل بین آنها در تکوین رفتار موثر می باشد بدیهی است رفتار انحرافی نیز از چنین وضعیتی برخوردار بوده و مشمول همین شرایط خواهد بود بطور میانگین

۱۵۰۰ پرونده در هر شعبه مجتمع قضایی بویژه نوجوانان و جوانان در هر ماه مورد رسیدگی قرار می گیرد یعنی حدود ۱۸ هزار پرونده و البته اضافه شدن چند شعبه به این دادگاه نیز یقیناً نشانگر آن است که جرایم اطفال چه در تهران و چه در شهرستانها به شکل روز افزونی در حال گسترش است .

موضوع عملکرد خانواده و رابطه ابعاد مختلف آن با بزهکاری نوجوانان از جمله موضوعاتی است که همه ی کشورهای جهان به آن توجهی خاص دارند . ( صولتی ۱۳۸۲ )

( لذا با توجه به مباحث فوق الذکر مهمترین سئوال پیش روی محقق این است که آیا بین ابعاد مختلف عملکرد خانواده نوجوانان بزهکار و غیر بزهکار تفاوت وجود دارد )

اهمیت تحقیق :

۱- از آنجائی که کوچکترین و اصلی ترین واحد اجتماعی ، خانواده است و آحاد مردم قبل از هر تشکلی در زندگی خانوادگی بسر می برند و شدیداً تحت تأثیر آن قرار دارند به جاست که تأثیر خانواده بر گرایش به مفاسد و بزهکاری مورد بررسی قرار گیرد خانواده از گروه های نخستین می باشد و از آنجائی که این گروه در تکوین شخصیت و قواره رفتار بسیار اهمیت دارد بنابراین لازم است ابعاد آنرا روشن نموده .

۲- انحراف جنبه فردی و شخصی ندارد بلکه دقیقاً یک بحث اجتماعی و توسعه ای است هر گونه انحراف همچون ( اعتیاد به مواد مخدر الکلسیم ، روابط جنسی نامشروع و … ) جسم و جان جوانان را خسته و سست می کند پتانسیل و انرژی جوانی را به فنا می برد در چنین وضعیتی اراده ملی یک ملت تضعیف می شود و گرایش به مفاسد مانعی بر پیشرفت و توسعه جامعه محسوب شد و نسبت به کاهش و محو آن باید اقدام عاجل و جدی بعمل آورد .

۳- در بین دوره های رشد ، دوره نوجوانی ، دوره ای خاص است به طوری که استانلی هال پدر روانشناسی نوجوانان آن را دوره « طوفان و تنش شدید » توصیف می کند . در ضمن چون در این دوره کیفیت رابطه خانواده و نوجوانان به دلیل خصوصیات و نیازهای خاص آنها در این سنین و نیز عدم آگاهی خانواده ها دستخوش تغییراتی می شود .

۴- در تمامی نهادها و سازمانها و تأسیسات اجتماعی خانواده نقش اهمیت و سبز او خاص دارد تمامی آنان که در باب سازمان جامعه اندیشیده اند بر خانواده و اهمیت حیاتی آن برای جامعه تأکید ورزیده اند به درستی هیچ جامعه ای نمی تواند ادعای سلامت کند چنانچه از خانواده های سالم برخوردار نباشد بازی هیچ شبهه ای هیچ یک از آسیبهای اجتماعی نیست که فارغ از تأثیر خانواده پدید آمده باشد .

۵- عوامل خانوادگی در شکل های گوناگونی بر رفتار ضد اجتماعی فرد تأثیر می گذارد از جمله نکات و عوامل مهم از هم پاشیدگی خانواده است و نقش آن در بزهکاری و مفاسد نوجوانان بر کسی پوشیده نیست شواهدی در دست است که بیمارانی که دچار ناسامانی شخصیت شده اند و کجروانی که دست به خودکشی زده یا شرارت می نمایند در خانواده هایی رشد یافته اند که بجای نظم و کنترل ، شکاف و جدایی وجود داشته است .

کودکان ، نوجوانان و جوانان بزهکار ، اغلب کسانی هستند که به خانواده هایی پر جمعیت یا از هم پاشیده تعلق دارند و معمولاً در زمینه های آموزشی عقب افتاده می باشند ، تعیین رابطه ابعاد مختلف عملکرد خانواده و بزهکاری نوجوانان اطلاعات مفیدی را در اختیار مسئولین و خانواده ها قرار می دهد تا با توجه به این اطلاعات جهت کاهش تأثیر منفی و افزایش تأثیر مثبت عملکرد خانواده تدابیر لازم را بیندیشند و بدین وسیله گامی مهم در جهت کاهش بزهکاری نوجوانان بردارند .

اهداف تحقیق :

– بررسی نقش ابعاد مختلف عملکرد خانواده ( حل مشکل ، ارتباط ، نقش ها ، واکنش های عاطفی ، مشکلات عاطفی ، کنترل رفتار ، عملکرد کلی ) در تعیین میزان بزهکاری و غیر بزهکاری نوجوانان استان تهران .

۱- بررسی تفاوت بین بعد نقش های عملکرد خانواده میزان بزهکاری و غیر بزهکاری نوجوانان

۲- بررسی تفاوت بین بعد حل مشکل عملکرد خانواده و میزان بزهکاری و غیر بزهکاری نوجوانان

۳- بررسی تفاوت بین بعد ارتباط عملکرد خانواده و میزان بزهکاری و غیر بزهکاری نوجوانان

۴- بررسی تفاوت بین بعد واکنش عاطفی خانواده و میزان بزهکاری و غیر بزهکاری نوجوانان

۵- بررسی تفاوت بین بعد مشارکت عاطفی عملکرد خانواده و میزان بزهکاری و غیر بزهکاری نوجوانان

۶- بررسی تفاوت بین بعد کنترل رفتار عملکرد خانواده و میزان بزهکاری و غیر بزهکاری نوجوانان

۷- بررسی تفاوت بین عملکرد خانواده و میزان بزهکاری و غیر بزهکاری نوجوانان در هر تحقیقی همواره باید متوجه هدف و مقصد نهایی بود تا اولاً در مسیر به بیراهه نیافتاده و از منظور اصلی فاصله نگیریم و ثانیاً نسبت به تعمیق نتایج تحقیق دقت لازم صورت گیرد .

فرضیه های تحقیق :

فرضیه های مطرح شده در این تحقیق عبارتند از :

۱- بین نمرات نقش ها عملکرد خانواده های نوجوانان بزهکار و غیر بزهکار استان تهران تفاوت وجود دارد .

۲- بین نمرات حل مشکل خانواده های نوجوانان بزهکار و غیر بزهکار استان تهران تفاوت وجود دارد .

۳- بین نمرات ارتباط عملکرد خانواده های نوجوانان بزهکار و غیر بزهکار استان تهران تفاوت وجود دارد .

۴- بین نمرات واکنشهای عاطفی عملکرد خانواده های نوجوانان بزهکار وغیر بزهکار استان تهران تفاوت وجود دارد .

۵- بین نمرات مشارکت عاطفی عملکرد خانواده های نوجوانان بزهکار و غیر بزهکار استان تهران تفاوت وجود دارد .

۶- بین نمرات کنترل رفتار عملکرد خانواده های نوجوانان بزهکار و غیر بزهکار استان تهران تفاوت وجود دارد .

۷- بین نمرات عملکرد کلی خانواده های نوجوانان بزهکار و غیر بزهکار استان تهران تفاوت وجود دارد .

تعاریف عملیاتی واژه ها :

واژه های کلیدی در این تحیق عبارتند از عملکرد خانواده ، نوجوان بزهکار وغیر بزهکار

– نوجوان بزهکار :نوجوانی که در کانون اصلاح و تربیت بسر می برد و دست به عملی زده که برخلاف موازین و مقررات ارزشی و فرهنگی جامعه است .

-نوجوان غیر بزهکار : نوجوانی که دست به عمل خلاف موازین ارزشی و فرهنگی جامعه نزده و مشغول به تحصیل در مدارس کشور است .

-عملکرد خانواده : منظور از عملکرد خانواده ، نقش ها و وظایف خانواده در قبال اعضای خود می باشد.

– نقش ها :این بعد مربوط به الگوهای رفتاری افراد خانواده جهت تحقق کارکردهای خانواده است در تحقیق حاضر منظور از نقش ها نمره ایست که افراد مطالعه از سئوالات ۱۵ ، ۲۳ ، ۳۰ ، ۳۴ ، ۴۰ ، ۴۵ ، ۳ ، ۳ ، ۱۰ آزمون FADکسب می کنند .

حل مشکل :این بعد میزان توانایی خانواده در حل مشکلاتی که خانواده با آنها روبروست را اندازه گیری می کند در تحقیق حاضر منظور از حل مشکل نمره ایست که افراد مورد مطالعه از سئوالات ۲ ، ۱۲ ، ۲۴ ، ۳۸ ، ۵۰ ، ۶۰ آزمون FADکسب می کنند .

– ارتباط :آنچه در این بعد مورد سنجش قرار می گیرد میزان تبادل اطلاعات میان اعضای خانواده و همچنین میزان وضوح و صراحت اطلاعات مبادله شده است در تحقیق حاضر منظور از ارتباط نمره ایست که افراد مورد مطالعه از سئوالات ۳ ، ۱۴ ، ۱۸- ۲۹ – ۴۳ – ۵۳ – ۵۹ آزمون FADکسب می کند .

– واکنش های عاطفی :این بعد بر میزان توانایی اعضای خانواده در ابراز احساسات و عواطف متناسب با موقعیت ها و محرکهای مختلف است . در تحقیق حاضر منظور از واکنشهای عاطفی نمره ایست که افراد مورد مطالعه از سئوالات ۵ – ۹ -۱۹- ۲۸ –۳۵- ۴۹- ۵۷ آزمون FADکسب می کنند .

– مشارکت عاطفی : در این بعد میزان علاقه و ارزش قائل شدن و بیان و رد و بدل شدن احساسات و توجه اعضای خانواده نسبت به یکدیگر است . در تحقیق حاضر منظور از مشارکت عاطفی نمره ایست که افراد مورد مطالعه از سئوالات ۱۳ –۲۰- ۲۲- ۲۵ –۲۳- ۳۷ –۴۲-۵۴ آزمون FADکسب می کنند .

کنترل رفتار :این بعد در برگیرنده قواعدی است که خانواده بر اساس آنها امورش را می گذراند . در تحقیق حاضر منظور از کنترل رفتار نمره ایست که افراد مورد مطالعه از سئوالات ۷- ۱۷- ۲۷ –۳۲- ۴۴- ۴۷ –۴۸- ۵۵- ۵۸ آزمون FADکسب می کنند .

عملکرد کلی :در این بعد کارایی عمومی خانواده مورد سنجش قرار می گیرد . در این تحقیق حاضر منظور از عملکرد کلی نمره ایست که افراد مورد مطالعه از سئوالات ۱- ۶-۸-۱۱- ۱۶- ۲۰- ۲۶-۳۱-۳۶-۴۱-۴۶-۵۱-۵۶ آزمون FADکسب می کنند .

علل بزهکاری[۱]:

یکی از نظریه هایی که در این مورد وجود دارد بزهکاری را مربوط به دو محیط بیرونی و درونی می داند محیط بیرونی خود به دو بخش تقسیم می شود یکی طبیعت و دیگری جامعه است .

۱) عوامل طبیعی و جغرافیایی انحراف : بی شک محیط اجتماعی زندگی فرد در رفتار وی تأثیر می گذارد . بر این اساس پژوهشگران عامل جغرافیایی از قبیل تأثیر آب و هوا و اوضاع جغرافیایی را در ایجاد تعادل روحی و فکری افراد مؤثر دانسته اند لذا می توان رفتارهای فردی و اجتماعی انسان را تابع محیط

طبیعی دانست می توان نتیجه گرفت کسانیکه در مناطق غیر معتدل زندگی می کنند آمادگی بیشتری برای گرایش به انحراف از خود نشان می دهند از طرفی عوامل طبیعی در فعالیتهای ارگانیسمی انسان مانند تنفس ، فشار خون و ترشح غده ها مؤثر است و در آنها تغییراتی پدید آورده و حتی آنها را به اختلالهای مختلف دچار می سازد . ( اکبری ۱۳۷۳ ، قاسمی ۱۳۷۳ )

۲) عوامل اجتماعی انحراف :نتایج پژوهشها و مطالعات اجتماعی بیانگر آن است که بزهکاران معمولاً افرادی هستند که از نظر روانی ، طبیعی بهنجارند اما به علت وضع نابهنجار جامعه دست به بزهکاری می زنند نتیجه آن است که افرادی که دچار هیچ نوع اختلال روانی یا بد دلی نباشند بزهکاری آنان ناشی از عوامل اجتماعی است ( راوندی ۱۳۶۳) از قول سلین [۲] می گوید :

وی این مسئله را در جنگ جهانی اول و دوم بررسی کرده و نشان داده است که عامل اغتشاش اجتماعی اثر مهمی در ایجاد بزهکاری دارد بسیاری از مؤلفان عامل اجتماعی را نادیده نمی گیرند .

۳) عوامل اجتماعی ثانوی :عوامل اجتماعی ثانوی عبارتند از : مطبوعات ( رمانهای پلیسی ) ، رادیو ، تلویزیون ، سینما و الکل بر این عوامل را ثانوی یا فرعی قلمداد می کنیم به این دلیل که نقش آنها محدود است زیرا در واقع آنها جز عناصر محیط هستند .

۴) عوامل اقتصادی بزهکاری:تنگدستی اقتصادی ، می تواند از عوامل مهم ارتکاب افراد به انواع انحرافات از قبیل دزدی و انحرافات جنسی بویژه در نوجوانان و جوانان باشد .

۵) مهاجرت :نتایج یکی از پژوهشها نشان می دهد که یکی از عوامل مؤثر در بزهکاری نوجوانان مهاجرت است .

مهاجرت عبارت است از : نبود خانواده و کنترل والدین بر اعمال فرزندان ، مهاجرت نوجوانان به تنهائی ، وجود تعارض فرهنگی بین مبدأ و مقصد مهاجرت ، بیکاری یا اشتغال کاذب سرپرست خانواده یا نوجوان در مقصد مهاجرت ، به علت نداشتن شغل سکونت در مناطق فقیر نشین و زندگی در مکانهایی که خود منشأ و اساس بسیاری از بزه هاست .

۶) عوامل خانوادگی :محققین و دانشمندان به این حقیقت دست یافته اند که خانواده ها از عوامل جرم در جامعه هستند که موجبات ارتکاب جرم را فراهم می سازد و جرم شناسان نیز تأیید می کنند که خانواده از مهمترین کانون های آموزش بزهکاری اطفال بشمار می رود در این رابطه ، ( قائمی ، ۱۳۷۳ ) به نقل از دورکیم بر این باور است که جرم پدیده ای طبیعی ناشی از عوامل استثنائی است که در ساخت اجتماع و فرهنگ خاص آن وجود دارد ( اکبری ، ۱۳۷۳ )

– تبیین زیست شناختی کجرویهای اجتماعی ، بزهکاری :

به جرأت می توان گفت اولین شکل غالب برای تبیین انحرافات و کجرویهای اجتماعی توجه به عوامل زیست شناختی ( نارسائی های جسمانی و ارثی و … ) و روان شناختی بعنوان عامل تعیین کننده و اصلی محسوب شده اند .

مطالعه مختصری بر روی نظریاتی که در گذشته نسبت به موضوع فوق الذکر ارائه شده گواه صادقی به این مدعاست . در تحلیل و تبیین های زیست شناختی از انحرافات و بزهکاری های روی ساختمان بدن ، قیافه و تیپ های بدنی ، جنسی ، نژاد و بخصوص ارث نظریه پردازی شده است .

در بین عوامل مذکور توجه ویژه ای به جنبه های وراثتی تبهکاری و جنایت صورت گرفته است و در صد پاسخ گویی به سئوالاتی از این قبیل می باشند :

– آیا بزهکاری و انحراف ناشی از عوامل ارثی یا کلاً اکتسابی است ؟

– آیا والدین تبهکار به لحاظ ارثی الزاماً فرزندان تبهکاری خواهند داشت ؟

– نقش تربیتی یا ارثی کدامیک می تواند در درجه اول اهمیت قرار گیرد ؟

این سئوالات دخیل عظیمی از سئوالات دیگر زیستی ، بیولوژیکی از قبل مطرح بوده و بعضاً نیز همچنان عده ای از دانشمندان ( بخصوص علم زیست شناسی را بخود مشغول داشته است .

در زیر عمده ترین نظریات و تئوریهای مربوط به این دیدگاه مختصراً بیان می شود :

الف ) نظریه جانی مادرزادی ( مجرم بالفطره ) [۳]

در دوران اولیه پژوهش علمی برای زیست شناختی و بیولوژیکی رفتار بزهکارانه از قیافه شناسی [۴] و ذهن شناسی [۵] شروع و در حال حاضر نظریه های کروموزنی و ژنتیکی مطرح و مورد بحث و بررسی است دلاپورتا [۶] در سال ۱۶۴۰ قیافه شناسی را نوشته و روابط اجزای مختلف سر و صورت و اعضای مختلف بدن و منش های مختلف فردی را شرح داده است .( کی نیا ۱۳۷۵ )

گال [۷] پزشک معروف آلمانی « ذهن شناسی » را بنیاد نهاد و کوشید تا روابط بین برآمدگیهای جمجمه و منشها را تعیین کند ، وی می پنداشت غرایز جنایتکارانه با جسم انسان بوجود می آید .

سزار لمبروز و جرم شناس ایتالیایی در نیمه دوم قرن نوزدهم جلودار و پیشاهنگ دانشمندانی است که تلاش نمودند بصورت علمی بزهکاری را مبتنی بر تبیین زیست شناختی ارائه داده و هر گونه رفتار انحرافی را بر حسب وضعیت جسمانی و عضوی توجیه نماید . ( کی نیا ۱۳۵۷ )

لمبروز و حاصل مطالعات و بررسیهای خود را در کتاب « انسان بزهکار » [۸] در سال ۱۸۷۶ ارائه نموده وی فکر می کرد کجرو « بازگشتی ژنیتیکی » [۹] است . به اشکال خیلی اولیه تکامل بشر که این مسأله در ظاهر فیزیکی شخص بخوبی آشکار شده است .

به نظر وی رفتار انحرافی ذاتی و « مادر ذاتی » و مجرمین و کجروان «تمایلات ذاتی » بسوی جرم و انحراف دارند . او اینگونه افراد را متمایل به « ارتکاب جرم » [۱۰] خوانده است . ( کی نیا ، ۱۳۵۷ )

لمبروزو با استفاده از تئوری داروین مدعی شد : افرادی که دارای ویژگیهای خاص کالبدی شبیه ویژگیهای انسان اولیه می باشند طبیعتاً به سمت رفتار ضد اجتماعی متمایل می شوند .

در کتاب مبانی جرم شناسی آمده است : [۱۱] لمبروز و وجودجانی زادگان ( جانیان مادرزادی ) را پذیرفته است که میان این گروه از تبهکاران از راه وراثت و قفا بر جنایت است و لمبروزو چنین می پنداشت که جنایتکاران در مسیر « تکامل انواع » متوقف مانده اند و همانگونه که چارلز داروین ( ۱۸۸۲ –۱۸۰۹ ) بیان داشته است : جنایتکاران مادرزادی نمایشگر قدیمی افرادی هستند که در مسیر تکامل آنان انسانهای بدهنجاری پدید آمده اند ( کی نیا ، ۱۳۵۷ )

لمبروزو از دیگر سو ، خصوصیات مربوط به سیما شناسی و روانی جنایتکاران را با افرادی وحشی که در مقایسه با افراد متمدن از مسیرتکامل دور مانده اند را مقایسه می کرد و معتقد بود که وراثت در تبهکاری سهمی قاطع دارد و بر اساس پندار اونه فقط سرنوشت بعضی از آدمیان این است که از گهواره تا گور دستخوش جنایت باشند بلکه این سرنوشت نامیمون یک میراث تحمیلی و انتقال خصایصی است که به هنگام ولادت از والدین خود به همراه آورده اند و آنان را به کیفر قرار دادی معاقب ساخته است .

لمبروزو مشخصات کالبدی زیر را برای شناخت « مجرم مادرزادی » معرفی نموده است :

اندازه مغز بیشتر یا کمتر از حد متوسط ، بازوها بیش از حد دراز ، گوشهای بزرگ ، آرواره ای که جلو آمده یا عقب تر ، استخوانهای بلند چانه و به لحاظ روانی دارای خصوصیات زیر می باشند :

بی حسی اخلاقی ، فقدان پیش بینی ، غرور بی معنی ، اصلاح ناپذیری ، سبک سری ، کودنی ، وقاحت و بی شرمی ، تنبلی و بیماری و آمادگی برای ارتکاب جرم و جنایت .

نقد نظرات لمبروز و هم سلکان وی :

اگر چه لمبروزو و تحقیقات نسبتاً وسیعی را برای ابراز و اثبات نظریات خود ارائه داده و به دنبال او نیز عده ای از محققین مطالعات وی را ادامه دادند و صفحه ای زرین از تلاش و کوششهای خستگی ناپذیری دانشمندان را در کشف مجهولات و شگفتی های جهان هستی و انسان در تاریخ به یادگار گذاشته اند .

ولی از نقطه نظر علمی این تئوری در مورد انتقادات زیادی قرار گرفته که بعضی از موارد آن در ذیل ذکر می شود :

۱ –انتقاد انریکوفری[۱۲] :

در توصیه این نظریه نقصی وجود دارد و آن اینکه شامل تمام گروههای بزهکاران نمی شود و حتی یک گروه ( مثلاً تبهکاران اعتباری ) شامل همه افراد آن نمی شود و جملگی را در بر نمی گیرد و به عبارت دیگر نظریه لمبروز و کلیت ندارد .

به هر حال چنین می پندارم که هر فعالیت انسانی ، شکل و نوع آن هر چه باشد تبهکاری مولد اقتران تفکیک ناپذیر عوامل مربوط به انسان شناسی و عوامل اجتماعی است و از هر مورد خاص می توان اهمیت تفسیر هر یک از عوامل یاد شده و تفرق آن را مطالعه نمود و به این نتیجه رسید که بزه را نمی توان فقط پدیده ساده بیولوژیک دانست و آن را جنون جنایی نامید ، بلکه بزه نوع و شدت و قبح آن هر چه باشد پدیده عوامل زیستی و روانی و طبیعی و اجتماعی است . ( کی نیا ۱۳۵۷ )

۲) انتقاد گورینگ [۱۳] :

گورینگ اعلام کرد که تیپ جانی ، بویژه جانی مادرزادی وجود خارجی ندارد . نه اندازه های جمجه ، نه تحدب و شیارهای مغز ، نه رنگ چشم و موها ، نه شکل بینی ، نه واکنش جسمی ، هیچیک از خصوصیاتیکه لمبروز و برای تیپ جانی برشمرده است در مشاهدات ما دیده نشده است.( کی نیا ۱۳۵۷)

اگر چه گورنیک وراثت را در انتقال بزهکاری و رفتارهای سازگارانه مؤثر میداند و لیکن چنانچه در بالا آمد نسبت به نظریه لمبروزو اعتقاد ندارد .

به هر حال انتقادات زیادی بر نظریه زیست شناختی مبتنی بر خصوصیات اندامی لمبروزو و پیروانش صورت گرفت چون در حوصله این نوشتار نیست از ذکر آنها خودداری شده است و متذکر می شود تیپ جانی مادرزادی وجود خارجی نداشته و گفتار انحطاط و رجوع به اصل و یا ظهور منش انسانهای وحشی و اولیه انسانهای کنونی قابل پذیرش نیست بزهکاران انسانهایی از نوع خود ما می باشند و هر کس در معرض کجرفتاری بصورت بالقوه قرار دارد نظریه زیست شناختی بزهکاری مبتنی بر الگو ( تیپ ) بدنی :

با انتقاداتی که علیه تئوری های قبلی زیست شناختی برای بزهکاری انجام گرفت فعالیتهای جدیدی از دیدگاه فوق الذکر جهت تبیین این پدیده صورت پذیرفت و به عوامل روانی نیز توجه شد . کرچمر [۱۴] با توجه به وضع ظاهری بدن [۱۵] به طبقه بندی افراد و رفتارها دست زد . ولی در کتاب « شناخت بدن و منش » [۱۶] سه تیپ بدنی را مطرح می سازد :

الف ) تیپ استخوانی یا لاغر اندام[۱۷] : این تیپ به لحاظ جسمانی دارای قد بلند ، لاغر و ضعیف ، چهره های کشیده ، با بینی نازک ، سری پر مو و ریش نامنظم و … دارد و به لحاظ اخلاقی و روانی گوشه گیر ، خیال پرداز ، کینه توز ، بدبین و زود رنج و بیشتر درون گرا می باشند و اهل دلیل و منطق می باشند و همواره استعداد ارتکاب به جرم دارند . ( کی نیا ۱۳۵۷ )

ب ) افراد چاق و فربه[۱۸] : اینگونه افراد تنومند ، کوتاه قد ، عضلانی ، گردنی کوتاه ، چهره ای گرد و به لحاظ اخلاقی و روانی بشاش ، اجتماعی ، خوش گذران ، فعال ، بزله گو و خوش خوراک هستند خیلی زود انس می گیرند و به همان سرعت نیز بر می کنند و بیشتر برون گرا می باشند .این گروه بیشتر جرائم علیه اموال را مرتکب می شوند و تکرار جرم آنها کم است .

ج) تیپ عضلانی : این تیپ به لحاظ جسمانی دارای ماهیچه های نیرومند ، استخوان بندی محکم ، شانه های پهن و … دارند . و به لحاظ رفتاری مردمی پرتکاپو ، فعال و ثابت قدم ، حادثه جو ، پرخاشگر و

… می باشند .اینها معمولاً مرتکب به قتل شده و دچار تکرار جرم می شوند و عده زیادی از مجرمین را تشکیل می دهند .

د) تیپ مختلط یا دیس پلاستیک ها[۱۹] : این گروه تیپ مختلفی از سه تیپ اصلی نیست ، بلکه ترکیبی از همه گروه ها و تیپهای ناموزون می باشد و به لحاظ جسمانی دارای لاغری فوق العاده ، بازوانی باریک ، دستهایی پهن و … است و به لحاظ رفتاری عقب افتاده ، عدم کفایت منشهای جنسی ، کوته خود و متمایل به جنون جوانی است اینها جرائم مختلفی را که در گروه های قبلی بوده است را ممکن است مرتکب شوند . ( کی نیا ۱۳۵۷ )

نظریه کروموزنی[۲۰] :

مشهورترین نظریه زیست شناسی که هم اکنون در مجامع علمی و تحقیقاتی مورد بحث و مطالعه می باشد ، نظریه کروموزنی است که در نیمه قرن ۱۹ میلادی مندل [۲۱] اتریشی عوامل انتقالی ارث و نباتات را مورد بررسی قرار دارد و تئوری ( از همان پدر همان پسر ) را تأیید کرد :

تحت تأثیر مندل عده ای از دانشمندان نحوه انتقال خصوصیات فردی و نژادی را از پدر و مادر به فرزندان و اعقاب آنها و تأثیر عوامل مختلف محیط ، وضع جسمی و روانی نسبت به صفات افراد یک نسل و نسلهای بعد آن را مورد تحقیق قرار داده و علم جدید ژنتیک ( وراثت ) را با پایه گذاری نمودند از جمله مورگان [۲۲] زیست شناس آمریکایی ، در پیگیری تحقیقات مندل ، طرز انتقال ارثی صفات و سجایا را مطالعه و ثابت کرد که کروموزونها ناقل منشها و خصوصیات جسمی ارثی هستند .( دانش ، ۱۳۶۸ )

بدنبال همین عوامل بود که جنبش یوژنیک ها تحت تأثیر نظریات تکاملی داروین شکل گرفت . .( فرانسیس کالتون ) یوژنیک علمی را بنیان نهاد که طبق گفته خود او این دانش نوین دارای مقاصد دو گانه ای است :

یکی ممانعت از تکثیر بی استعدادها و دیگری تسهیل و کمک به تولید مثل مستعدترین افراد به منظور اصلاح و بهبود نژاد انسانی [۲۳] . در راستای این تفکر اقداماتی صورت گرفت از جمله برای جلوگیری از تولید مثل تبهکاران ، افراد فاسد ، کوته خردان ، سفیهان و … از روش عقیم کردن افراد استفاده کردند . (کی نیا ، ۱۳۵۷ )

در آلمان هیتلری تفکر یوژنیک محور فلسفه نژادی قرار گرفت در سال ۱۹۳۳ دولت آلمان بر آن شد کلیه کسانی را که در اثر بیماری تن اولاد بیمار به جامعه تحویل میدهند عقیم سازد و نه تنها به این عمل دست زدند بلکه به اخته کردن افراد نیز پرداختند برای جانیان خطرناک و … این مجازات را در نظر گرفتند .

توضیح اینکه :هر هسته یافته های مردان و زنان محتوی ۲۳ جفت کروموزم است بین کروموزم ها ۲۲ جفت کروموزوم اولیه مردان و زنان یکی است فقط بیست و سومین کروموزم ها که جنس را تعیین می کنند بین زن و مرد متفاوت است ( دانش ، ۱۳۶۸ )

۲۲جفت کروموزم دو به دو که از یک نوع می باشند و اتوزوم [۲۴] نامیده شده و ناقل کلیه خصوصیات بیوشمی انسانی در رنگ پوست ، چشم و … هستند جفت بیست و سوم کروموزوم ج رفتــاری مطرح است [۲۵]:

یکی اینکه انتقال میراث بزهکاری و جنایت بوسیله ۲۲ جفت کروموزوم اولیه است .

و دیگر اینکه رفتار جنایت کارانه و منحرف مربوط به بیست و سومین کروموزم و پیدایش ناهنجاری در تعداد آن می باشد . در توضیح موضوعات فوق بطور مختصر باید اشاره کرد .

در مورد فرض اول عده ای از دانشمندان به دو روش تلاش و سعی نموده اند آن را اثبات نمایند :

یکی از طریق مقایسه همبستگی مابین انتقال شباهت های بدنی و بزهکاری از پدر به پسر ، بدین ترتیب که آماری را جمع آوری نموده اند که گویای همبستگی فوق می باشند یعنی فرزندان به همان جنایتی دست می زدند که پدرشان قبلاً مرتکب شده اند حتی روش کار آنها نیز معمولاً به یکدیگر نزدیک است . ( کی نیا ، ۵۷ )

و دیگری از طریق بررسی رفتار دوقلوها است .

لانگ می گوید باید تحقیق نمود که در میان برادران دوقلو ، عملاً چند بار بزهکاری یکی از دو قلوها بزهکاری آن دیگری را در پی داشته تا اینکه بتوان از این راه تأثیر عوامل ارثی را سنجید .

نهایت اینکه اینها معتقدند رفتار اجتماعی دوقلوها با یکدیگر مطابقت دارد و به ندرت دیده شده که یکی از برادران دوقلو بزهکار و آن دیگری ناکرده بزه باشد .

منابع فارسی :

۱- احمدی ، احمد ( ۱۳۸۲ ) ، روانشناسی نوجوانان و جوانان شخصیتی ، رفتاری ، تحصیلی شغلی ، بزهکاری و اعتیاد ، انتشارات مشعل –اصفهان چهار باغ

۲- اکبری ، ابوالقاسم ( ۱۳۷۳ ) مشکلات نوجوانی و جوانی . تهران : رشد .

۳- ساروخانی ، باقر ، ( ۱۳۷۱) ، جامعه شناسی خانواده ، تهران : گیهان

۴- ویلیام گود ، ( ۱۳۵۲ ) جامعه و خانواده ، تهران : بنگاه ترجمه نشر کتاب

۵- کی نیا ، مهدی ( ۱۳۵۷ ) ، کانون خانواده و بزهکاری ، تهران : انجمن اولیا و مربیان

۶- کی نیا ، مهدی ( ۱۳۷۰ ) ، مبانی جرم شناسی ، جداول دانشگاه تهران

۷- دانش ، تاج زمان ( ۱۳۶۸) مجرم کیست ؟ جرم چیست ؟ ، تهران ، انتشارات امیر کبیر

۸- محسنی ، منوچهر ( ۱۳۶۶ ) انحرافات اجتماعی ،تهران بینا .

۹- گنجی ، حمزه ( ۱۳۵۸ ) ، بهدشت روانی ، نشر ارسباران .

۱۰- سیف ، علی اکبر ( ۱۳۸۶ ) ، تغییر رفتار و رفتار درمانی نظریه ها و روشها ، نشر و روان

۱۱- وثوقی ، منصور ، نیک خلق ، علی اکبر ، ( ۱۳۸۳ ) مبانی جامعه شناسی ، انتشارات بهینه .

۱۲- دانش ، تاج زمان ( ۱۳۶۸ ) ، بزهکاری نوجوانان ، تهران ، انتشارات امیر کبیر

۱۳- احمدی ، حسن ( ۱۳۷۱ ) ، روانشناسی نوجوانان و جوانان ) تهران : نشر ترمه

۱۴- ستوده ، هدایت اله (۱۳۸۶ ) ، آسیب شناسی اجتماعی و جامعه شناسی انحرافات ، انتشارات آوای نور

۱۵- ادیبی ، حسین ، انصاری ، عبدالمحود ( ۱۳۷۰ ) ، نظریه های جامعه شناسی ، تهران ، انتشارات فروردین .

۱۶- توسلی ، غلامعباس (۱۳۶۶ ) ، نظریه های جامعه شناسی ، تهران ، انتشارات سمت .

۱۷- صفری ، امان اله ، ( ۱۳۸۰ ) تئوریهای انحراف ، مجله رشد شماره های ۷ ، ۸ و ۹ ( علوم اجتماعی)

۱۸- محسنی تبریزی ، علیرضا ( ۱۳۷۲ ) ، روانشناسی اجتماعی ، جزوه درسی دانشگاه تهران

۱۹- صولتی ، الهاام ( ۱۳۸۲ ) ، خانواده و بزهکاری جوانان و نوجوانان تهران ، پایان نامه کارشناسی ارشد . چاپ نشده .

۲۰- مرادی ، علیرضا ( ۱۳۶۵ ) بررسی خصوصیات شخصیتی نوجوانان ، پایان نامه کارشناسی ارشد ، چاپ نشده

۲۱ – حسن بابایی ، علی ( ۸۴- ۸۳ ) ، سیر تحول واکنش اجتماعی در قبال بزهکاری اطفال در حقوق ایران و انگلستان ، پایان نامه کارشناسی ارشد –چاپ نشده

۲۲-زهرا کار، کیانوش ( ۱۳۸۴ ) ، بررسی رابطه ابعاد مختلف عملکرد خانواده و عملکرد تحصیلی دانش اموزان دبیرستانی استان لرستان ، پایان نامه کارشناسی ارشد ، چاپ نشده .

این فایل دارای پرسشنامه می باشد.

ساختار خانواده ها رفتار های نوجوانان بزهکار علل بزهکاری نوجوانان

دانلود کامل مقاله مقایسه ابعاد مختلف عملکرد خانواده حل مشکل ارتباط نقش ها واکنش های عاطفی مشکلات عاطفی کنترل رفتار عملکرد کلی نوجوانان بزهکار و غیر بزهکار
مطالب مرتبط بیشتر:
پایان نامه توانمند سازی کارکنان کلید بهره وری سازمان
بررسی رابطه بین سبک اسناد و سلامت روانی در بین…
بررسی رابطه تیپ شخصیت درونگرا و برونگرا با ارتباط پنهانی…
پایان نامه بررسی میزان اضطراب و ارتباط پنهانی با جنس…
بررسی جایگاه زن در ایران باستان
پایان نامه بررسی و مقایسه اختلال شخصیت ضد اجتماعی بین…
بررسی تاثیر بازی گروهی و با قاعده مدارس آمادگی بر…
مدیریت منابع انسانی
پایان نامه بررسی نظرسنجی پدیده وندالیسم در بین نوجوانان
بررسی عملی بودن اعتبار روایی و نرم یابی پرسش نامه…
پایان نامه بررسی ناسازگاری کودکان پیش دبستانی
پایان نامه بررسی عوامل موثر بر گسترش روحیه خدمتگذاری در…
پایان نامه بررسی تاثیرات اختلالات زبان در میزان افسردگی کودکان
پایان نامه بررسی علل طلاق و رابطه آن با فرار…
پایان نامه سلامت روانی افراد در ازدواج های سنتی نیمه…